چرا نبرد امشب "بارسا و رئال" این‌قدر مهم است؟

چرا نبرد امشب "بارسا و رئال" این‌قدر مهم است؟

دولت اسپانیا سعی کرده این‌طور نشان بدهد که هدف معترضان تعویق بازی بوده و می‌خواهد موج انتقادات مردم فوتبالدوست را به سمت معترضان ببرد. به هر حال بازنده اصلی این اتفاقات دولت اسپانیا بود که مجبور شد بازی را به تعویق بیندازد و این‌طور نمود پیدا کرد که از پس برقراری امنیت یک بازی فوتبال برنمی‌آید.

کد خبر : ۷۵۱۳۰
بازدید : ۳۱۷۱
چرا نبرد امشب
علی کربلایی | هشت روز قبل از برگزاری دیدار حساس تیم‌های بارسلونا و رئال‌مادرید در نیوکمپ، با بیانیه‌ای از جانب فدراسیون فوتبال اسپانیا این دیدار لغو و به زمان دیگری موکول شد. در روز‌های منتهی به ۲۶ اکتبر، مردم ایالت کاتالونیا و در مرکز آن شهر بارسلونا، به خیابان‌ها آمده بودند و اعتراض‌شان را به حکم زندان رهبران جدایی‌طلب‌شان نشان می‌دادند.
از آنجا که بیم آن می‌رفت برگزاری دیدار در ورزشگاه ۹۹ هزار نفری نیوکمپ مخاطراتی به همراه داشته باشد، بازی به تاریخ ۲۷ آذر موکول شد تا اعتراضات به پایان رسیده باشد. امشب این مسابقه برگزار خواهد شد، اما شهر بارسلونا هنوز آرام نشده و محل درگیری معترضان و پلیس است. در ادامه نگاهی به ابعاد مختلف پربیننده‌ترین دیدار باشگاهی جهان خواهیم داشت.

تبعات سیاسی برای دولت مرکزی
ال‌کلاسیکو تبدیل به محل قدرت‌نمایی دو طرف درگیر در مناقشه شده. توجه رسانه‌ای به این مسابقه آن‌قدر بالاست که هر حرکتی به سرعت در رسانه‌های تمام جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. اکنون صدای اعتراض مردم کاتالونیا به گوش بخش اعظمی از مردم جهان رسیده. این موضوع تبعاتی برای دولت اسپانیا داشته و در شبکه‌های اجتماعی احکام حبس طولانی‌مدت رهبران کاتالان، مورد نقد کاربران بسیاری از اقصا نقاط جهان قرار گرفته.
دولت اسپانیا سعی کرده این‌طور نشان بدهد که هدف معترضان تعویق بازی بوده و می‌خواهد موج انتقادات مردم فوتبالدوست را به سمت معترضان ببرد. به هر حال بازنده اصلی این اتفاقات دولت اسپانیا بود که مجبور شد بازی را به تعویق بیندازد و این‌طور نمود پیدا کرد که از پس برقراری امنیت یک بازی فوتبال برنمی‌آید.

زیان‌های اقتصادی
دیدار رفت قرار بود آخر هفته، در ساعت دو عصر به وقت تهران برگزار شود. تمام تدابیر لازم اندیشیده شده بود تا تمام مردم دنیا از امریکا تا چین و اروپا بتوانند این بازی را تماشا کنند. البته این اتفاق به دلیل اینکه مسوولان لالیگا انسان‌دوست هستند، نیفتاده بود و با برگزاری بازی در آن ساعت، میلیون‌ها دلار پول از طریق حق پخش به لالیگا و دو باشگاه می‌رسید.
حالا این دیدار وسط هفته و در ساعتی که به درد مردم امریکا و چین نمی‌خورد، برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه افراد بسیاری از مدت‌ها قبل برای تاریخ قبلی بلیت رزرو کرده بودند که با تعویق زمان بازی، مجبور شدند علاوه بر بلیت ورزشگاه، هتل و بلیت پروازهای‌شان را هم لغو کنند و افراد و شرکت‌های زیادی از این موضوع متضرر شدند.

شرایط معمولی نیست
در حالی که گمان می‌رفت بعد از بیش از ۵۰ روز آب‌ها از آسیاب افتاده باشد، اما اعتراض‌ها هنوز هم ادامه دارد. جوزپ ماریا بارتومئو، رییس باشگاه بارسلونا در گفت‌وگویی اعلام کرده: «می‌دانیم که مقطعی پیچیده به لحاظ اجتماعی و سیاسی را سپری می‌کنیم، اما شخصا معتقدم مسائل اخیر هیچ منافاتی با برگزاری یک مسابقه فوتبال ندارد. هر کسی اعتراضی دارد، می‌تواند آن را به نحوی صحیح و مسالمت‌آمیز، ابراز کند.
نیوکمپ همواره حامی آزادی بیان بوده و خواهد بود. به نظر من اوضاع عادی است.» روز گذشته مارکا به نقل از موندو دپورتیوو گزارش داد که بارسلونا می‌خواهد در اقدامی امنیتی، دو تیم را از هتلی که هر دو تیم در آن اقامت دارند، به‌طور همزمان راهی نیوکمپ کند. دو تیم با دو اتوبوس از هتل سوفیا راهی نیوکمپ خواهند شد.

دوئل قهرمانی نیم‌فصل
همه‌چیز مربوط به مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی نمی‌شود و این بازی از نظر فوتبالی هم یکی از حساس‌ترین ال‌کلاسیکو‌های سال‌های اخیر است. هر دو تیم در آخرین بازی قبل از ال‌کلاسیکو به تساوی دست پیدا کردند و با
۳۵ امتیاز در صدر جدول حضور دارند. آخرین باری که دو تیم با امتیازی برابر به مصاف هم رفتند، به فصل ۱۰-۲۰۰۹ برمی‌گردد.
در آن سال، در هفته ۳۰ رقابت‌ها، تیم پپ گواردیولا موفق شد تیم مانوئل پیگرینی را به لطف گل‌های مسی و پدرو شکست بدهد. از آن زمان به بعد، در تمام مصاف‌های دو تیم، یکی از آن‌ها بالاتر بوده است، ضمن اینکه کریم بنزما از رئال‌مادرید و لیونل مسی از بارسلونا با ۱۲ گل، تا اینجا به‌طور مشترک آقای گل لالیگا هستند و یکی از دوئل‌های حساس این مسابقه مربوط به این دو خواهد بود.
این مسابقه می‌تواند قهرمان نیم‌فصل اول لالیگا را مشخص کند و تاثیر بسزایی در تعیین قهرمان لالیگا نیز خواهد داشت. از آنجا که رئال و بارسا با رقبا فاصله خوبی دارند، پیروزی در این نبرد ۶ امتیازی تیم برنده را در حاشیه امنیت خوبی قرار می‌دهد.

بازیکن‌ها و مربی‌ها چه می‌گویند؟
کریم بنزما با ذکر این نکته که بازی در نیوکمپ هر فصل سخت‌ترین بازی رئال است، به رسانه‌ها گفته این فصل به دنبال قهرمانی لالیگاست و تمام تمرکزش را برای این هدف گذاشته است. مسی در مورد این بازی و اینکه چرا در برنابئو بهتر از نیوکمپ بازی می‌کنند، گفته: «وقتی در برنابئو بازی می‌کنیم، فضای بسیار بیشتری به دست می‌آوریم. آن‌ها بیشتر حمله می‌کنند، زیرا تیم میزبان هستند و هواداران از آن‌ها حمله می‌خواهند.
در نیوکمپ آن‌ها سبک متفاوتی بازی می‌کنند و کمی عقب‌تر کار می‌کنند؛ به هم نزدیک‌تر هستند و ضدحمله می‌زنند، زیرا بازیکنان بسیار سریعی در جلوی زمین دارند. در برنابئو دو تیم ۹۰ دقیقه برابر بازی می‌کنند. در نیوکمپ بازی بیشتر گره می‌خورد و پیچیده‌تر است.» زیدان در مورد این بازی گفته: «می‌دانیم که مقابل چه حریفی قرار خواهیم گرفت.
می‌دانیم که آن‌ها مسی را دارند، اما ما هم سلاح‌های خود را داریم. فقط می‌خواهیم بازی خوبی باشد.» سرمربی فرانسوی همچنین در مورد یک روز استراحت کمتر تیمش نسبت به رقیب گفت: «این لالیگاست که برنامه بازی‌ها را مشخص می‌کند.
تقویم بازی‌ها را من تنظیم نمی‌کنم و باید به آن احترام بگذاریم. نمی‌توانیم تغییرش دهیم.» ترشتگن، دروازه‌بان بارسا در مورد ال‌کلاسیکو و نبرد قهرمانی گفت: «رئال‌مادرید همیشه برای ما حریف خطرناکی محسوب می‌شوند. آن‌ها هم مانند ما در ابتدای فصل مشکلاتی داشتند. تیم‌های لالیگا قدرتمندتر شده‌اند، به‌خصوص از لحاظ فیزیکی و دیگر بازی راحتی وجود ندارد.»

شانس کدام تیم بیشتر است؟
رئال‌مادرید پیش از ال‌کلاسیکو دو مهره تاثیرگذارش را از دست داده است. ادن هازارد و مارسلو، با مصدومیت‌شان سمت چپ خط حمله رئال را بی‌آزار کرده‌اند و بعید است بازیکنانی مثل مندی و وینیسیوس، بتوانند به خوبی این دو بازیکن اثرگذار باشند. اما در میانه میدان رئال‌مادرید تیم قدرتمندتری محسوب می‌شود و توانایی کنترل ضرب‌آهنگ بازی را خواهد داشت. مشکل اساسی کهکشانی‌ها مانند تمام سال‌های اخیر کنترل لئو مسی است.
آن‌ها دیگر کریستیانو را ندارند تا بازیکنی نزدیک به مسی در زمین داشته باشند و توازن قوا برقرار شود. با این حال زیدان در بازی با پاری‌سن‌ژرمن نشان داد تیمش برای بازی‌های بزرگ آماده شده است. بارسا این فصل بار‌ها بازی‌هایش گره خورده و والورده دچار نوعی بن‌بست تاکتیکی شده و درخشش مسی و ترشتگن است که در بسیاری از بازی‌ها منجی او می‌شود.
باتوجه به اینکه بازی در نیوکمپ برگزار می‌شود، شانس برد بارسلونا بیشتر از رئال است و آن‌طور که بنگاه‌های پیش‌بینی نظر داده‌اند، شانس برد رئال چهاربرابر کمتر از بارسلوناست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید