مهم‌ترین رویدادهای تکنولوژی در ۲۰۲۰

مهم‌ترین رویدادهای تکنولوژی در ۲۰۲۰

یکی از موثرترین و آینده‌گرایانه‌ترین محصولاتی که گوگل در سال‌های اخیر عرضه کرده، دستیار هوش مصنوعی این شرکت یعنی «داپلکس» بوده است که می‌تواند از طرف شما با کسب‌و‌کار‌های محلی تماس گرفته تا قرار ملاقات‌ها را رزرو کرده یا زمان آغاز و افتتاحیه رویداد‌ها را پیدا کند.

کد خبر : ۷۵۱۶۱
بازدید : ۱۲۷۶۱
تقویم سال میلادی به آخرین روزهایش می‌رسد و وقت آن است که تحلیل‌ها و بررسی‌ها در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف برای سال آینده انجام و منتشر شوند. حالا گاردین به سبک هر سال فهرستی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روند‌های تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است؛ از کنسول‌های بازی جدید گرفته تا عملکرد اپل در سال جاری میلادی، همه و همه در این بررسی مدنظر قرار گرفته‌اند.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰

کامیون مجازی Tesla عرضه نمی‌شود
این ساده‌ترین پیش‌بینی است، چون حتی خود شرکت Tesla هم ادعایی مبنی بر عرضه و فروش کامیون مجازی‌اش در سال ۲۰۲۰ نکرده است. حتی برنامه‌ریزی خود این شرکت هم نشان می‌دهد که تولید این محصول تا سال ۲۰۲۱ آغاز نخواهد شد و این کامیون برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ عرضه و صادر خواهد شد.
این فاصله، اما مربوط به آینده شرکت Tesla است؛ آینده شرکتی که در ساخت خودرو‌های الکتریکی محبوب بازار پیشرو است و توانسته رقبایش را کنار بزند و پشت سر بگذارد. با این همه، اما فهرست قول‌های عمل‌نکرده ایلان ماسک هر سال بلندتر می‌شود و همزمان خودرو‌های الکتریکی شرکت‌های BMW، Ford، General Motors و دیگر رقبا، با سرعت رشد کرده و جایگاه خودشان را در بازار پیدا می‌کنند.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
گوگل داپلکس به اروپا نمی‌آید
یکی از موثرترین و آینده‌گرایانه‌ترین محصولاتی که گوگل در سال‌های اخیر عرضه کرده، دستیار هوش مصنوعی این شرکت یعنی «داپلکس» بوده است که می‌تواند از طرف شما با کسب‌و‌کار‌های محلی تماس گرفته تا قرار ملاقات‌ها را رزرو کرده یا زمان آغاز و افتتاحیه رویداد‌ها را پیدا کند.
وقتی این ابزار برای اولین بار رونمایی شد، با استقبال بسیاری از منتقدان مواجه شد و بعضی از آن‌ها آن را ابزاری غلط‌انداز و فریبنده توصیف کردند که حتی اصطلاحات و صدا‌های انسانی را هم به خوبی تقلید می‌کند. با این حال گویا این ابزار تکنولوژی در سال آینده میلادی هم به مرز‌های اروپا نخواهد رسید.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
تبلیغات به بلندگو‌های هوشمند می‌آیند
دو شرکت آمازون و گوگل به سادگی چشم‌انداز بازار بلندگو‌های هوشمند را در اختیار خودشان دارند، اما هیچ کدام از آن‌ها تا حالا به این سوال مهم پاسخی نداده‌اند: مزیت استفاده از این دستگاه‌ها در خانه‌ها چیست؟ کاهش چشمگیر قیمت این دستگاه‌ها به معنای آن است که هیچ‌کدام از این شرکت‌ها درآمد قابل‌توجهی از فروش بلندگو‌های هوشمندشان به‌دست نمی‌آورند و غیبت سرویس‌های پرداخت هم نشان می‌دهد که هر دوی آن‌ها از این جنبه نیز ضرر می‌کنند.
با این همه، اما آمازون مدت‌هاست که از دستیار صوتی الکسای خودش به‌عنوان کانالی برای فروش محصولات خرده‌فروشی‌اش استفاده می‌کند، اما ظاهرا تنها راه کسب درآمد قابل قبول از بلندگو‌های هوشمند، ارائه تبلیغات از طریق آن‌ها و رساندن‌شان به گوش مشتریان و کاربران است.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
۵ G. به شرایط هدفمندی می‌رسد
در بریتانیا ارتباطات مبتنی بر شبکه ۵ G. در حال حاضر از نظر فنی امکان‌پذیر است و شبکه‌های ارتباطی مختلفی این استاندارد پرسرعت ارتباط بی‌سیم را در مناطق شهری پرجمعیت ارائه می‌دهند. با این حال، اما همچنان دستگاه‌های بسیار کمی هستند که امکان پشتیبانی از این استاندارد جدید را دارند و همچنین اغلب دستگاه‌های پرچمدار هم هنوز این امکان را ندارند.
این روند، اما در سال آینده میلادی تغییر خواهد کرد و دستگاه‌هایی مانند گوشی Pixel ۵ گوگل، iPhone ۱۲ Pro و Galaxy S. ۱۱ سامسونگ امکان پشتیبانی از این تکنولوژی ارتباطی سریع را ارائه خواهند کرد.

صفحه خانه در دستگاه‌های هوشمند همچنان همین ساختار فعلی را خواهد داشت
سال‌هاست که دستگاه‌های هوشمند شاهد حضور اپلیکیشن‌های نسبتا یکسانی هستند که حاکمیت آن‌ها میان اپلیکیشن‌های دو شرکت اپل و گوگل تقسیم شده و توانایی پلت‌فرم‌های اصلی برای خرید، نسخه‌برداری یا کنار زدن رقبای نوظهور محدود است. با این اوصاف سال جدید میلادی همچنان زمان سختی برای تبدیل شدن به یک شرکت نرم‌افزاری تاثیرگذار خواهد بود.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
فیس‌بوک Portal را از بین می‌برد
تولید و عرضه رقیبی برای بلندگو‌های هوشمند اکوی آمازون، هدفی مغرورانه برای فیس‌بوک بوده است. این شرکت هیچ تخصصی در تولید محصولات سخت‌افزاری نداشته و همچنین استراتژی‌ای هم برای عرضه چنین محصولاتی به بازار ندارد.
ممکن است این شرکت ارزشمندترین آژانس تبلیغاتی دنیا را در اختیار داشته باشد، اما حتی یک فروشگاه هم ندارد. بعد از رسوایی‌های مربوط به کمبریج آنالیتیکا، Portal از یک ایده مهم به ایده‌ای نه چندان خوب و مناسب تبدیل شد. حالا دیگر چه کسی حاضر است از یک میکروفن همیشه روشن که مستقیم به مقر اصلی فیس‌بوک متصل است، در خانه‌اش استفاده کند؟ گزارش‌ها نشان می‌دهند که فروش دستگاه Portal بسیار کم بوده است.
نسخه دوم آن هم که اوایل امسال به بازار آمد، فروش چندانی نداشت و با این اوصاف انتظار می‌رود نسخه سومی از آن در کار نباشد.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
واقعیت مجازی به کمک یک بازی، دومین جهش خود را تجربه می‌کند
تکنولوژی واقعیت مجازی تا پنج سال آینده به اتفاق مهم دیگری در دنیای فناوری تبدیل خواهد شد. این تکنولوژی پتانسیل‌های زیادی برای رشد و نفوذ به بخش‌های مختلف دارد و شرکت تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری Valve مشغول کار روی همین پتانسیل‌ها است.
این شرکت نسخه جدیدی از بازی‌های سری Half-Life خودش را که اولین بار در سال ۲۰۰۷ عرضه شدند، رونمایی کرده که به طور ویژه برای کار با هدست‌های واقعیت مجازی طراحی و تولید شده است. در واقع عناوین محدودی از بازی‌های کامپیوتری هستند که امکان کار با هدست‌های واقعیت مجازی با کیفیت در خانه را داشته باشند، اما Half-Life: Alyx یکی از آنهاست.

توسعه دستیار صوتی الکسای آمازون، متوقف می‌شود
در سال‌های اخیر دستیار صوتی الکسا به‌عنوان ابزاری موثر و کارآمد به بسیاری از محصولات هوشمند جدید بازار افزوده شده است. شرکت آمازون دستیار صوتی‌اش را تقریبا به هر گجت و دستگاه دیجیتالی افزوده است. با اینکه استفاده از دستیار‌های صوتی در میان کاربران سراسر دنیا رواج پیدا کرده است، اما نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی هم همزمان افزایش یافته و این باعث شده است که بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از دستگاه‌هایی به‌عنوان میکروفن‌های همیشه روشن نداشته باشند.
شاید به همین دلیل هم هست که فروش محصولات جدید شرکت خودروسازی فورد که از دستیار صوتی الکسا در آن‌ها استفاده شده، کاهش معناداری پیدا کرده است.
مهم‌ترین روند‌های تکنولوژی در ۲۰۲۰
چیزی درباره عینک یا خودروی هوشمند اپل نخواهیم شنید
دو خبر از بدترین خبر‌های دنیای تکنولوژی مربوط به بزرگ‌ترین پروژه‌های تجربی و آزمایشی شرکت اپل هستند؛ عینک واقعیت افزوده و خودروی خودران. عینک هوشمند این شرکت در مسیر عرضه قرار دارد و شواهد نشان می‌دهد که این محصول در مراحل آزمایش‌های نهایی است، اما بعید به نظر می‌رسد که عرضه این عینک در سال جدید میلادی اتفاق بیفتد.
خودروی خودران اپل، اما هنوز وجود خارجی ندارد و تنها شنیده‌های مربوط به آن، درباره استخدام بعضی نیرو‌های شرکت تسلا بوده است. با این همه، اما کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند که عینک هوشمند اپل تا سال ۲۰۲۱ به قفسه فروشگاه‌ها نرسد.

جنگ کنسول‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود
صنعت بازی‌های ویدئویی در چند سال گذشته در آرامش نسبی بوده است. دو بازیگر اصلی این بازار یعنی شرکت‌های مایکروسافت و سونی سعی کرده‌اند با به‌روزرسانی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ و همچنین عرضه مدل‌های ارزان‌تر، سهم خودشان از این بازار را حفظ کنند.
نینتندو، اما با عرضه کنسول Switch مسیر متفاوتی را انتخاب کرد تا پایش را از بازار کنسول‌های خانگی فراتر بگذارد. با این همه، اما سال ۲۰۲۰ زمان عرضه نسل جدید کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن و همچنین نسخه جدید بازی‌های پرطرفداری مانند Halo و Last of Us است تا به این ترتیب عرصه رقابتی جدیدی در بازار صنعت بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های بازی شکل بگیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید