پایان هرج‌ومرج برگزیت

پایان هرج‌ومرج برگزیت

مجلس عوام که این اواخر به محلی برای اعتراض تبدیل شده بود، حالا موتور محرکه برگزیت به حساب می‌آید. البته هنوز مجلس اعیان باید نظر خود را اعلام کند، اما بعید است که با ساز و کار خروج محافظه‌کاران که رمز پیروزی جانسون در انتخابات بوده است، مخالفت کند.

کد خبر : ۷۵۲۳۰
بازدید : ۶۸۲۱
رأی مثبت به برگزیت
پارلمان بریتانیا پس از گذشت سه سال که مملو از مباحثات نگران‌کننده، آرای فلج‌کننده و دو انتخابات عمومی بود، در نهایت به برگزیت رای مثبت داد و راه را برای بوریس جانسون باز کرد تا به‌دنبال مقدمات خروج از اتحادیه اروپا برود.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز جمعه، پارلمان بریتانیا در یک لحظه دراماتیک با ۳۵۸ رای موافق در برابر ۲۳۴ رای مخالف، مجوز خروج از اتحادیه اروپا را صادر کرد. هفته گذشته بوریس جانسون توانست یک پیروزی قابل‌توجه در انتخابات به دست آورد.
آنگونه که سیاستمداران می‌گویند وی از پیامد آن انتخابات توانست بهترین بهره را ببرد. با پیروزی قاطع بوریس جانسون در انتخابات حالا دیگر خبری از روز‌های جدال و بحث‌های شدید که در زمان ترزا می‌وجود داشت، دیده نمی‌شود.
مجلس عوام که این اواخر به محلی برای اعتراض تبدیل شده بود، حالا موتور محرکه برگزیت به حساب می‌آید. البته هنوز مجلس اعیان باید نظر خود را اعلام کند، اما بعید است که با ساز و کار خروج محافظه‌کاران که رمز پیروزی جانسون در انتخابات بوده است، مخالفت کند.

پایان هرج‌ومرج برگزیت
تصویب طرح برگزیت در پارلمان قبل از فرارسیدن تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی هدف اصلی بوریس جانسون بود و برخلاف ترزا می، نخست‌وزیر قبلی، او اکنون می‌تواند با وجود انتقاد‌های احزاب مخالف این طرح را اجرا کند. بوریس جانسون در بخشی ازسخنانش در پارلمان گفت: «اکنون زمان کنار گذاشتن القاب قدیمی مثل طرفداران خروج یا طرفداران باقی ماندن فرا رسیده و باید در همکاری با یکدیگر به‌عنوان ملتی که دوباره جان گرفته، یعنی پادشاهی متحد بریتانیا عمل کنیم.»
او افزود: «زمان آن فرا رسیده تا با همکاری یکدیگر فصل نوینی در تاریخ کشور را رقم بزنیم، مناسبات جدیدی را با دوستان اروپایی خود بنا کنیم، در سطح جهان نیرومند باشیم و همان‌طور که مردم کشور می‌خواهند اختلافات را کنار بگذاریم.»
مجلس عوام پارلمان بریتانیا تا روز نهم ژانویه فرصت دارد قانون خروج بریتانیا را تصویب کند و پس از آن سه هفته برای تصویب این قانون در مجلس اعیان و تایید ملکه باقی می‌ماند. در گام‌های بعدی بریتانیا باید در مورد مناسبات اقتصادی دو طرف با اتحادیه اروپا به توافق برسد.

بوریس جانسون اعلام کرده در پی توافقی است که بریتانیا را به رعایت موازین اقتصادی اتحادیه اروپا ملزم نکند. براساس تغییری که او در طرح برگزیت ایجاد کرده مذاکرات اقتصادی با اتحادیه اروپا باید قبل از پایان سال آینده میلادی به اتمام برسد. برخی از نمایندگان پارلمان معتقدند بوریس جانسون با ایجاد تغییراتی در قانون برگزیت نظارت پارلمان بر مذاکرات اقتصادی با اروپا را تضعیف کرده است.
در این شرایط جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر این تغییرات را «بسیار بد» توصیف کرد و گفت: حزب او از این قانون حمایت نخواهد کرد. با این حال بوریس جانسون می‌گوید این انتخابات به بریتانیا گوشزد کرد که باید درگیری‌های قومی و قبلیه‌ای را کنار گذاشت و به اتحاد فکر کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا تصریح کرد که الان، زمان گذشت از همه برچسب‌های تفرقه‌آمیز است. با این حال روز جمعه صدا‌های مخالف شنیده شد. حزب کارگر روز جمعه به شدت با این طرح مخالفت کرد و گفت که بوریس جانسون بریتانیا را برای غارت آمریکا در معاملات تجاری آماده می‌کند.
دبیر کل حزب کارگر در این زمینه گفت: «ما پیش از انتخابات عمومی هم هشدار دادیم که برگزیت یک معامله وحشتناک برای کشور است و همچنان امروز هم بر این باوریم که یک معامله بد است.» با این حال، به‌عکس رای‌های ارائه شده در پارلمان گذشته، پیش‌بینی می‌شد که طرح بوریس جانسون به راحتی رای بیاورد. روز جمعه بوریس جانسون با ۸۰ کرسی اضافه یک پیروزی قابل توجه برای خود رقم زد و مقرراتی که ممکن بود از سوی مخالفان برای ارائه در طرح خروج بوریس جانسون گنجانده شود، به راحتی پس زده شد.
او که پشت سر نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان نشسته بود، احتمال تمدید یک دوره دیگر برای مذاکره تجاری با اتحادیه اروپا را که مهلت آن در سال ۲۰۲۰ تمام می‌شود، رد کرد. پیش‌تر بریتانیا به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا با همه کشور‌های این اتحادیه بدون تعرفه تجاری و محدودیت گمرکی تجارت می‌کرد و نیروی کار و مبادلات بانکی بین این کشور‌ها انجام می‌شد، اما پس از خروج باید به توافق جدیدی در این خصوص برسد که ممکن است شامل وضع تعرفه یا تعهد بریتانیا به پیروی از مقررات اروپایی باشد.
یک مساله دیگر در توافق تجاری با اروپا این است که ایرلند شمالی، بخشی از قلمرو پادشاهی متحده بریتانیا، با جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا، هم‌مرز است. با توجه به سابقه خشونت‌ها در ایرلند شمالی حساسیت زیادی نسبت به برپایی ایست بازرسی و برقراری موانع مرزی وجود دارد. با این حال نخست‌وزیر بریتانیا نسبت به تمدید مذاکرات هشدار داد که این کشور ممکن است به ورطه تکرار گذشته بیفتد.
این در حالی است که احزاب اپوزیسیون به‌رغم شکست سنگینی که روز ۱۲ دسامبر متحمل شدند، خواستار مذاکره درباره نحوه خروج شده‌اند. جزئیات توافق تجاری با اتحادیه اروپا هنوز از بین نرفته است، اما قانون‌گذاران می‌گویند به‌دنبال معامله‌ای هستند که مبتنی بر بازار واحد اروپا است. با این حال مخالفان می‌گویند اگرچه بوریس جانسون اکثریت کرسی‌های داخل پارلمان را به دست آورده است، اما از نظر آرا، مخالفان برگزیت در اکثریت هستند.
دیوید لیمی، از حزب کارگر در یک توییت نوشت: «بوریس جانسون تنها ۴۳ درصد آرا را به دست آورد.» او در ادامه توییت خود آورده است: آن‌ها وظیفه‌شان حکمرانی است، اما نمی‌توانند برگزیت سخت را به ما تحمیل کنند، چرا که موجب از بین رفتن مشاغل و حقوق اولیه ما و منزوی شدن بریتانیا در دنیا می‌شود. این در حالی است که رای مردم به حزب محافظه‌کار یک نقطه عطف برای بوریس جانسون بود و به جدال‌های نفس‌گیر و هزینه‌بر در این کشور تا حدود زیادی پایان داد.
در این زمینه می‌توان به باخت ترزا می‌اشاره کرد که نتوانست از پس حزب کارگر در انتخابات پیشین برآید. در این دوره، اما سنگینی باخت حزب کارگر روی شانه‌های جرمی کوربین احساس می‌شود، چراکه این باخت از سال ۱۹۳۵ به این سو بی‌سابقه بوده است. البته ترزا می‌و جرمی کوربین توانسته‌اند کرسی خود را در پارلمان حفظ کنند. اما سو جوینسون، میانه‌رو طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا نتوانست کرسی خود را حفظ کند. او ایده بازگشت از مسیر برگزیت را مطرح کرده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید