دلار وارد کانال 12 هزارتومان شد

دلار وارد کانال 12 هزارتومان شد

این کاهش در شرایطی رقم خورد که شاخص ارزی روز یکشنبه افزایش قیمت را تجربه کرده بود، ولی عدم توان آن برای شکست نقطه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی در آن مقطع زمانی، درتغییر انتظارات معامله‌گران بازار موثر بود.

کد خبر : ۷۵۳۳۱
بازدید : ۷۱۰۱
دلار وارد کانال 12 هزارتومان شد
در سومین روز هفته، دلار در مقطعی از مرز ۱۳ هزار تومانی پایین رفت و وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد؛ با این حال، هرقدر به اواخر روز نزدیک‌تر شدیم، میزان خرید‌ها در بازار بالاتر رفت و به دنبال آن قیمت به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت.
ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، هر اسکناس آمریکایی با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی معامله می‌شد که ۸۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود.
این کاهش در شرایطی رقم خورد که شاخص ارزی روز یکشنبه افزایش قیمت را تجربه کرده بود، ولی عدم توان آن برای شکست نقطه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی در آن مقطع زمانی، درتغییر انتظارات معامله‌گران بازار موثر بود.

اکنون که بازار در مرز ۱۳ هزار تومانی مورد حمایت برخی بازیگران ارزی قرار گرفته است، برخی معامله‌گران فنی صحبت از آن می‌کنند که مرز یاد شده حمایت جدیدی برای بازار خواهد بود و تا زمانی که شکسته نشود، امکان افت بیشتر قیمت وجود نخواهد داشت. مجموع نوسان این دو روز نشان می‌دهد که معامله‌گران فنی باور دارند، دامنه نوسانی دلار در شرایط فعلی می‌تواند محدوده ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد.

به‌هرحال قیمت دلار در روز یکشنبه در مقطعی تا نزدیکی محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت، ولی در ادامه روز از آن عقب نشست.

به نظر می‌رسد توجه به متغیر‌های فنی از آن جهت بیشتر شده است که تحلیلگران فنی که کانال‌های خصوصی دارند، بیشتر از قبل مورد توجه افراد عادی و سرمایه‌گذاران خرد قرار گرفته‌اند.
این موضوع نیز بیشتر وابسته به پیش‌بینی‌هایی بوده است که در آذر پرنوسان توسط این عده صورت گرفت و بعضا زمینه‌ساز سود برای برخی افراد شد. البته به‌طور کلی زمانی که نوسانات زیاد می‌شود، توجهات به این دسته از تحلیلگران بیشتر می‌شود.

در حالی که برخی از فعالان در روز‌های اخیر به دیدگاه معامله‌گران فنی بازار بیشتر تکیه می‌کنند، گروهی از فعالان، همچنان بیشتر ترجیح می‌دهند که وضعیت بازار را بر اساس متغیر‌های بنیادی تحلیل کنند. این دسته از سویی باور دارند همچنان تقاضای فصلی در بازار حضور دارد و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها شود؛ با این حال، آنچه قیمت‌ها را عقب نگه می‌دارد، نوع عرضه بازارساز بوده که فعالانه به دنبال آن است که نوسانات ارزی بار دیگر افزایش نیابد.
البته این نکته را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت که بازارساز در روز‌های اخیر عرضه خود را از کانال منطق خارج نکرده است و عمدتا سعی کرده با قیمت‌های نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه کند.

محدودیت‌های تراکنشی به نظر می‌رسد دیگر عاملی است که موجب شده، نفوذ دلالان در بازار پایین‌تر بیاید.

به‌طور کلی پس از اینکه میزان تغییرات قیمتی در روز‌های اخیر محدودتر شد، تحرکات سفته‌بازان و نوسان‌گیران نیز کمتر شد. در این میان، برخی فعالان باور دارند بازار پس از آنکه از ۱۰ روز ابتدایی دی ماه عبور کند، دیگر با تقاضای فصلی خاصی مواجه نخواهد بود و حرکت تدریجی قیمت در مسیر کاهشی خواهد بود.
این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار با ریسک‌هایی، چون احتمال رفتن به لیست سیاه FATF و پایان سال چینی رو‌به‌روست. دیدگاه‌های زیادی نیز در برابر این نگاه وجود دارد. می‌توان گفت: این روز‌ها در بازار کمتر فردی با دیگری موافق است و همین مساله پیش‌بینی وضعیت بازار در ادامه زمستان را دشوار‌تر می‌کند.

در روزی که دلار کاهشی بود، سکه تمام بهار آزادی نیز راه نزولی را انتخاب کرد. روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
البته فلز گرانبهای داخلی در مقاطعی از روز با قیمت ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان نیز مورد معامله قرار گرفته بود، ولی افزایش خرید‌ها سکه را کمی از کف قیمتی روز‌های اخیر بالا آورد. آنچه مسلم است بیشتر صرافی‌ها و فروشندگان در حجم کم، حاضر به فروش سکه با قیمت‌های زیر مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نبودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید