میراث تاج؛ پرونده‌های باز و پروژه‌های ناتمام

ریاست مهدی تاج در سطح کلان‌تر هم با موارد قابل نقدی همراه است. ۴ سال پیش، بعد از بالا گرفتن مناقشات سیاسی بین ایران و عربستان، میزبانی مسابقات فوتبال بین این دو کشور با درخواست عربستان و موافقت AFC به کشور ثالث سپرده شد.

کد خبر : ۷۵۵۴۰
بازدید : ۵۲۷۴
مهدی ملکی | شایعاتی که در روز‌های گذشته به واسطه بستری شدن مهدی تاج در بیمارستان منتشر و البته با تکذیب‌هایی مواجه شد، دیروز رنگ واقعیت به خود گرفت. روابط عمومی فدراسیون فوتبال به صورت رسمی خبر از استعفای مهدی تاج از سمت ریاست فدراسیون داد.
حالا در فاصله ۵ ماه مانده به پایان دوران ۴ ساله ریاست مهدی تاج، فدراسیون فوتبال درحالی روز‌های حساس و سرنوشت‌ساز پیش رو را سپری خواهد کرد که دیگر خبری از یکی از خبرسازترین مدیران تاریخ فوتبال ایران نخواهد بود. فوتبال ایران در دو بخش باشگاهی و ملی با وضعیت سردرگمی روبه‌روست و پربیراه نیست اگر بگوییم که در برهه‌ای حساس و تاریخی قرار داریم.

اگر از وضعیت نامشخص باشگاه‌های بزرگی، چون استقلال و پرسپولیس در بحث سرمربی‌شان بگذریم، شرایط برگزاری مسابقات لیگ، فشردگی آن و نارضایتی و اعتراض باشگاه‌ها جزو مسائلی است که مرتفع کردن آن به فدراسیون و سیاست‌های آن مربوط می‌شود. در کنار آن، بحث دامنه‌دار داوری‌ها و البته نارضایتی داوران از حیث مادی و معنوی نیز درچارچوب مدیریتی فدراسیون قرار می‌گیرد.
در این بین، اوضاع در بخش «ملی» حساس‌تر و شکننده‌تر است. تیم ملی بزرگسالان و اتفاقاتی که سر ماجرای مارک ویلموتس بلژیکی افتاد و همچنان ادامه دارد، یک سو و سوی دیگر تیم ملی امید است که مسابقات حساس و سرنوشت‌ساز انتخابی المپیک را پیش رو دارد. با تمام این اوصاف فوتبال ایران در حدود سه سال و نیمی که مهدی تاج نفر اول تصمیم گیرنده در آن بود، روز‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. در مقاطعی روز‌هایی را تجربه کردیم که حلاوت آن تا سال‌ها از بین نمی‌رود؛ مثل نمایش درخشان تیم ملی در جام جهانی روسیه.

در مقاطعی هم تلخی‌ها و ناکامی‌هایی داشتیم که در دفتر قطور تاریخ فوتبال‌مان ثبت شد و به تاریخ پیوست. در هرحال بررسی عملکرد مهدی تاج و قراردادن نکات مثبت و منفی در کفه ترازو، نیازمند توجه به یکسری نکات مهم در این سال‌هاست.
اگر بُعد فنی و تمام موفقیت‌ها و ناکامی‌های این بخش را فاکتور بگیریم، در حوزه مدیریتی اتفاقاتی افتاد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت (گرچه نمی‌توان انکار کرد که بخشی از موفقیت‌ها و ناکامی‌ها هم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مسائل مدیریتی مربوط می‌شود).

با تمام این اوصاف، مهدی تاج را می‌توان مدیری دانست که هیچ گاه به حد نصاب مدیری محبوب در افکار عمومی نرسید و به واسطه عملکرد پرابهام، حتی مقبولیت را هم بین فوتبالی‌ها آنچنان که باید و شاید تجربه نکرد. رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال که ارتباط دوگانه‌ای با رسانه‌ها داشت، در مقطعی بشدت پایگاه رسانه‌ای‌اش را از دست داد و می‌توان مدعی شد که این ارتباط هیچ گاه در ماه‌های گذشته ترمیم نشد.
هنوز آن ویدئوی کذایی و اظهارات تعجب برانگیز مهدی تاج فراموش نشده است؛ ویدئویی که در آن تاج با لحنی تهدیدآمیز گفت: «فدراسیون خبرنگارانی که در نشست‌های خبری لیگ، سؤال‌های بی‌ربط بپرسند را تا ۴ سال از فعالیت در فوتبال محروم خواهد کرد.» اظهار نظری که بازتاب منفی زیادی بین اهالی رسانه و فوتبالدوستان داشت.
ریاست مهدی تاج در سطح کلان‌تر هم با موارد قابل نقدی همراه است. ۴ سال پیش، بعد از بالا گرفتن مناقشات سیاسی بین ایران و عربستان، میزبانی مسابقات فوتبال بین این دو کشور با درخواست عربستان و موافقت AFC به کشور ثالث سپرده شد.
م ناکام بزرگ لقب گرفته است. در این مدت باشگاه‌های ایرانی هر ساله از عدم میزبانی مقابل تیم‌های عربستانی از لحاظ فنی و مادی متضرر شده‌اند و در آن سو عربستانی‌ها با کاهش حمایت هواداران ایرانی در ورزشگاه‌ها به منفعت رسیده‌اند.

فدراسیون فوتبال در این سال‌ها همیشه به عدم به‌کارگیری دیپلماسی ورزشی مناسب و ناتوانی در تغییر این رأی متهم بود و بار‌ها سعی کرد با محکوم کردن ظلمی که به فوتبال ایران می‌شود، بخش اصلی مسئولیت را بر دوش سایر دستگاه‌ها بیندازد یا در مواردی با ارائه وعده‌هایی، نوید لغو محرومیت میزبانی‌ها را داد.
مهدی تاج در مصاحبه‌ای در بهمن ۹۵ درباره نتیجه شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش (CAS) گفت: «باید بگویم نتایج خیلی خوبی از این پرونده گرفته‌ایم که خودمان هم باورمان نمی‌شد نتیجه این‌چنین شود.» گرچه هیچ وقت زمان اعلام رسمی این «نتیجه خوب» نرسید و همچنان در روی همان پاشنه دلخواه سعودی‌ها می‌چرخد!
حتی در این میان سفر اینفانتینو (رئیس فیفا) به ایران از سوی مسئولان فدراسیون و ورزش، فرصتی برای رایزنی جهت حل مشکل با عربستانی‌ها اعلام شد، اما در حقیقت چیزی جز شعار نبود. به سیاهه آنچه در دوران ریاست تاج قابل نقد و اعتناست، می‌توان ابهامات مالی که در مقاطعی از آن به عنوان دلار‌های گمشده یاد شد هم اشاره کرد. ضمن اینکه باید به پرونده ناتمام و پرچالش دیگری هم اشاره کرد؛ ماجرای برداشته شدن تابلو «ورود ممنوع» برای زنان در ورزشگاه‌ها.
آغاز لیگ برتر جاری حدود یک ماه به تعویق افتاد تا مشکلات سخت افزاری برطرف شود و با وجود وعده‌های پرتعداد برای این مهم و حضور زنان در بازی‌های لیگ، هیچ گاه این اتفاق بزرگ از راه نرسید. با این اوصاف، به نظر می‌رسد مهدی تاج درحالی از ریاست فدراسیون کناره گیری کرد که پرونده‌های باز و پروژه‌های ناتمام زیادی برای جانشین خود به ارث گذاشت.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید