جنجال فیلم اولی‌ها در بخش نگاه نو

جنجال فیلم اولی‌ها در بخش نگاه نو

عجیب‌ترین مورد این لیست حضور عباس امینی است که با فیلم چهارمش در بخش فیلم اولی‌ها حضور دارد. او پیش از این به غیر از «ابراهیم» دو فیلم خوب ساخته که هر دو در گروه هنر و تجربه اکران طولانی داشته است.

کد خبر : ۷۵۶۱۹
بازدید : ۱۸۹۵
جنجال فیلم اولی‌ها در بخش نگاه نو
نیلوفر ساسانی | اعلام اسامی ۱۰ فیلم بخش نگاه نو سی‌وهشتمین جشنواره فجر در شامگاه روز دوشنبه ۹ دی‌ماه باعث شد دوباره بازار حرف و حدیث‌ها درباره جشنواره داغ شود؛ گمانه‌زنی درباره شانس سه فیلمی که قرار است از این لیست به بخش مسابقه راه پیدا کند، سهم ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی از میان ۱۰ فیلم اولی و... مباحث محوری مطرح شده در این باره بود.
روز سه‌شنبه را، اما بیش از هر موتیف مشترکی می‌توان روز شگفتی علاقه‌مندان جدی سینما عنوان کرد. حضور سه فیلمساز در این لیست که نه با فیلم اولشان بلکه با فیلم‌های دوم و حتی چهارمشان در این بخش حضور دارند باعث اعجاب همگان شد.

همکاری چهره‌های شناخته شده با فیلم اولی‌ها
آن شب (کارگردان: کورش آهاری، تهیه‌کننده: محمد درمنش)، بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)، پدران (کارگردان: سالم صلواتی، تهیه‌کننده: شهرام مسلخی)، پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)، دشمنان (کارگردان: علی درخشنده، تهیه‌کننده: مجید برزگر)، روز صفر (کارگردان: سعید ملکان، تهیه‌کننده: سعید ملکان)، ریست (کارگردان: محمدرضا لطفی، تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده)، شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی)، کشتارگاه (کارگردان: عباس امینی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی) و لباس شخصی (کارگردان امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد) ۱۰ فیلمی هستند که طبق اعلام برگزارکنندگان جشنواره به عنوان نخستین تجربه فیلمسازان جواز حضور در جشنواره امسال را کسب کرده‌اند.
فیلم‌هایی که البته طبق روال سال‌های اخیر ترکیب پر و پیمانی به لحاظ چهره‌های شناخته شده بازیگری دارند. شهاب حسینی، جواد عزتی، امیر جدیدی، باران کوثری و مانی حقیقی از مطرح‌ترین چهره‌هایی هستند که با فیلم اولی‌های این دوره همکاری کرده‌اند.

شگفتی‌سازانی که فیلم اولی نیستند
«فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین‌بار، مجوز‌های لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به‌عنوان فیلم سینمایی اکران و یا در رویداد‌های داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد «این عبارات توضیحاتی است که در فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان ملاک و معیار حضور فیلم‌ها در بخش نگاه نو منتشر شده است.
این قواعد در حالی برای معرفی فیلم اولی‌ها مطرح شده است که مرور کارنامه سه فیلمساز این بخش نشان می‌دهد که حضورشان مغایر با قوانین اعلام شده است. فیلم تازه محمدرضا لطفی یعنی «ریست» در شرایطی در بخش نگاه نو این دوره از جشنواره حضور خواهد یافت که فیلم قبلی این کارگردان «روایت ناپدید شدن مریم» هم در بخش نوعی تجربه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و هم در گروه هنر و تجربه اکران شد.
همچنین نام سالم صلواتی با فیلم «پدران» در حالی برای حضور در بخش نگاه نو مطرح شده که پیش از این «زمستان آخر» را ساخته و چندین جایزه جهانی گرفته است. عجیب‌ترین مورد این لیست حضور عباس امینی است که با فیلم چهارمش در بخش فیلم اولی‌ها حضور دارد. او پیش از این به غیر از «ابراهیم» دو فیلم خوب ساخته که هر دو در گروه هنر و تجربه اکران طولانی داشته است.
ضمن اینکه فیلم اول او «والدراما» نامزد بهترین فیلم اول جشنواره برلین ۲۰۱۶ هم بوده و فیلم دومش «هندی و هرمز» علاوه بر حضور در جشنواره برلین ۲۰۱۸ در جشنواره جهانی فیلم فجر سال گذشته هم حضور داشته است. به نظر می‌رسد تنها توجیه هیأت انتخاب فجر صدور پروانه ویدئویی برای آثار قبلی این فیلمسازان است.

شانس‌های راهیابی به بخش مسابقه
بخش نگاه نو یا فیلم اولی‌ها همچون بخش‌های مختلف جشنواره طبق سلیقه دبیر این رویداد در دوره‌های مختلف با تغییر و تحول بسیاری همراه بود. در یک دوره فیلم‌های اول و دوم مجوز حضور در این بخش را داشته‌اند، در یک دوره این بخش به‌طور کامل حذف شده و در دوره دیگر با قدرت برگشته و به صورت مستقل جوایزی را در بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده است.
براساس روند چند سال اخیر در جشنواره امسال هم تنها یک سیمرغ (بهترین فیلم اول) سهم ۱۰ فیلم اولی راه یافته به این دوره از جشنواره است و سه فیلم هم شانس حضور در بخش مسابقه و رقابت با فیلمسازان حرفه‌ای در همه رشته‌ها را خواهند یافت.
فارغ از فیلمسازان با تجربه‌ای، چون عباس امینی و چهره‌های با تجربه‌ای، چون سعید ملکان که در قامت تهیه‌کننده یا طراح چهره‌پردازی حضور مستمری در جشنواره داشته است از مستندسازان و فیلمسازان کوتاهی، چون محمد کارت (کارگردان فیلم کوتاه بچه خور و مستند‌های آوانتاژ و خونمردگی) و برادران ارک (کارگردان فیلم کوتاه حیوان) که در جشنواره‌های جهانی خوش درخشیدند به عنوان شانس‌های اول راهیابی به بخش مسابقه یاد می‌شود.
البته اگر سهم خواهی برخی‌ها مجالی برای حضور به فیلم‌هایی بدهد که طبق عنوان این بخش تازگی نگاه فیلمسازان‌شان به سینما و هنر وجه تمایز آنهاست. سهم‌خواهی برای حضور در جشنواره یکی از موضوعات پربحث هر ساله این رویداد است.
تا به اینجای کار و در بخش فیلم اولی‌ها، جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج یعنی «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی حضور دارد. این فیلم که اثری تاریخی - سیاسی است به اتفاقات دهه ۶۰ و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد. فیلم «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی هم از فیلم‌های حاضر در این بخش است که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.
فیلم گرانقیمت دیگر این بخش هم «روز صفر» سعید ملکان است که پس از تجربه‌های متعدد در عرصه چهره‌پردازی و سپس تهیه حالا کارگردانی را با فیلمی که گفته می‌شود داستان دستگیری عبدالمالک ریگی است و سرمایه‌گذاری اش را به نهاد‌های امنیتی نسبت می‌دهند در این بخش حضور دارد. آیا با حضور این فیلم‌ها، سهم سه فیلمه این بخش در مسابقه اصلی، جایی برای سینماگران مستقل و تجربه‌گرا خواهد گذاشت؟
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید