واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا

واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا

بخش عمده جهش طلا در واکنش به اقدامات تروریستی آمریکا و شهادت سردار سلیمانی طی معاملات روز جمعه رقم خورد. از طرف دیگر، انتشار برخی آمار‌های اقتصادی در سیگنال‌های نشست اعضای فدرال رزرو هم در جهت‌گیری طلا موثر عمل کرد.

کد خبر : ۷۵۶۹۶
بازدید : ۵۸۱۹
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا

بازار سهام
سومین ریزش تاریخی بورس تهران
آثار تشدید تنش بین ایران و آمریکا به بازار سهام هم رسید. بورس تهران طی روز گذشته صحنه هجوم فراگیر سهامداران برای فروش سهام بود. شاخص کل دیروز ریزش ۱۶ هزار و ۷۶۶ واحد (معادل ۴/ ۴ درصد) را ثبت کرد و به سطح ۳۶۷ هزار واحد سقوط کرد. این سومین ریزش تاریخی شاخص بورس به‌شمار می‌رود.
البته ابعاد افت قیمت‌ها طی روز گذشته به‌دلیل اندازه بازار و میزان مشارکت آحاد جامعه با ادوار پیشین قابل مقایسه نیست. سهام ۳۱۵ بنگاه از ۳۲۰ بنگاه بورسی در این روز با ریزش‌های حداکثری مواجه شد. فشار فروش معامله‌گران خرد و حمایت تمام‌قد سهامداران عمده، میزان تغییر مالکیت سهام بورسی را به رکورد تاریخی ۱۸۵۰ میلیارد تومان رساند. سابقه شوک‌های بزرگ به بورس نشان می‌دهد که فروشندگان در روز‌های آتی به صف‌های خرید خواهند پیوست.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا
بازار ارز
بازتاب ریسک سیاسی در بازار دلار
بازار ارز هم روز شنبه به اقدامات تروریستی آمریکا در بغداد واکنش نشان داد. شهادت سردار سلیمانی و تاکید مقامات کشورمان بر پاسخ قاطع سبب شد دلار در اولین واکنش به این اتفاق جهش ۵۵۰ تومانی را ثبت کند و سطح ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان را هم لمس کند. اما این افزایش هیجانی در ساعت بعدی معاملات فروکش کرد و نهایتا میزان رشد روزانه نرخ دلار در ساعت ۱۶ به ۲۵۰ تومان محدود شد.
دلار با افزایش ۹/ ۱ درصدی روز گذشته به بالاترین سطح از هجدهم آذرماه رسید. علاوه بر تاثیر حضور بازارساز برای کنترل دلار می‌توان به تخلیه طبیعی بخشی از هیجانات معامله‌گران هم اشاره کرد. نوع واکنش ایران به اقدامات تروریستی آمریکا از مهم‌ترین ریسک‌های بازار ارز محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد بخشی از پول‌های نگران تا واکنش عملی ایران در بازار ارز بمانند.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا
بازار سکه
اهرم‌های دوجانبه جهش سکه
سکه هم در معاملات روز شنبه از دو سو تحت‌تاثیر قرار گرفت. هم جهش نرخ دلار در بازار داخلی و هم رشد محسوس قیمت طلای جهانی در حمایت از سکه عمل کردند. برآیند این دو نیرو طی روز گذشته در جهش ۹/ ۳ درصدی قیمت سکه تبلور یافتند. بهای هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافت و به سطح ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. این بیشترین سطح قیمت سکه از اول خرداد سال‌جاری است.
البته سکه در اولین معاملات دیروز سقف ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را هم تجربه کرد، اما با فروکش هیجان اولیه از سقف روزانه برگشت. نکته جالب توجه معاملات دیروز، پیشروی سریع‌تر بهای سکه از نرخ دلار بود. به نظر می‌رسد صعود طلای جهانی نقش عمده‌ای در صعود مضاعف سکه نسبت به رشد قیمت دلار داشت.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا
بازار طلای جهانی
دو اتفاق مهم برای اونس
هر اونس طلای جهانی هفته گذشته ۴/ ۲ درصد افزایش یافت به این ترتیب، به بالاترین سطح طی چهار ماه گذشته رسید. بخش عمده جهش طلا در واکنش به اقدامات تروریستی آمریکا و شهادت سردار سلیمانی طی معاملات روز جمعه رقم خورد. از طرف دیگر، انتشار برخی آمار‌های اقتصادی در سیگنال‌های نشست اعضای فدرال رزرو هم در جهت‌گیری طلا موثر عمل کرد.
براساس بیانیه اعضای فدرال رزرو، ریسک‌های بازار در ماه‌های اخیر کاهش یافته، بنابراین بسته سیاستی کنونی و نرخ بهره فعلی سپرده‌ها برای مدتی مناسب است و نیاز به تغییر ندارد. درحالی‌که برآیند موضع‌گیر‌ی‌های اعضای کمیته بازار باز فدرال به نفع طلا نبود و از توقف روند تزریق نقدینگی در آینده نزدیک خبر می‌داد، آمار ضعیف‌تر از انتظار PMI آمریکا در جهت حمایت از اونس عمل کرد.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا
بازار اوراق مسکن
آرامش نسبی «تسه»‌ها
به‌رغم سایر بازارها، در میان اوراق تسهیلات شاهد فشار کمتری بر قیمت‌ها طی روز گذشته بودیم. روند چند روز اخیر حاکم بر معاملات «تسه» در کنار تصویب طرح افزایش سقف خرید وام مسکن و موارد استفاده امتیاز‌های وام از دلایل عمده این اختلاف روند قیمت «تسه» در قبال بازار‌های موازی بود. دیروز از بین ۲۴ امتیاز وام مسکن، قیمت ۶ امتیاز افزایش یافت و مابقی با افت متوسط ۵/ ۱ درصدی به کار خود پایان دادند.
عنوان بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق به امتیاز وام مسکن دی ۹۶ (تسه ۹۶۱۰) تعلق گرفت. امتیاز‌های مسکن دی‌ماه ۹۶ در این روز افت ۵ درصدی را تجربه کردند و نهایتا به قیمت ۳۶ هزار تومان رسیدند. نزدیک شدن به موعد سررسید را باید مهم‌ترین دلیل افت حداکثری قیمت در این امتیاز قلمداد کرد.
واکنش بازارها به اقدامات تروریستی آمریکا
بازار نفت
جهش نفت به اوج ۷ ماهه
بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا در اولین هفته کاری سال نو میلادی ۱/ ۲ درصد افزایش یافت و در سطح ۶۳ دلار قرار گرفت. اقدام تروریستی آمریکا آرامش بازار جهانی در سال جدید را آشفته کرد. روز جمعه شاخص نفتی WTI با جهش بیش از ۴ درصدی در بالاترین سطح طی ۷ ماه اخیر قرار گرفت. البته فروکش نگرانی از اختلال عرضه موجب عقب‌نشینی یک دلاری قیمت در آخرین معاملات هفتگی شد.
از طرفی، افت غیرمنتظره موجودی‌های نفت آمریکا هم در جهت حمایت از قیمت‌ها عمل کرد. در نقطه مقابل، احتمال مازاد عرضه قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت؛ آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تولید روزانه کشور‌های غیراوپک در سال جدید میلادی ۱/ ۲ میلیون بشکه افزایش یابد و تقاضا در روندی واگرا، رشد روزانه ۲/ ۱ میلیون بشکه ثبت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید