لاریجانی از وزارت بهداشت رفت

لاریجانی از وزارت بهداشت رفت

او علت استعفایش را بروز شرایط ویژه در طول یک سال گذشته به‌دلیل بیماری همسرش و نیاز به مراقبت از وی عنوان کرده است.

کد خبر : ۷۵۷۰۴
بازدید : ۶۱۲۸
لاریجانی از وزارت بهداشت رفت
فریبا خان احمدی | معاون آموزشی وزارت بهداشت بعد از ۶ سال تصدی‌گری معاونت آموزشی این وزارتخانه دیروز از سمت خود استعفا داد. دکتر محمد باقر لاریجانی از سال ۱۳۹۲ همزمان با وزارت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی به سمت معاونت آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت منصوب شد و در دوره وزارت دکتر سعید نمکی نیز در همین سمت ابقا شده بود. او علت استعفایش را بروز شرایط ویژه در طول یک سال گذشته به‌دلیل بیماری همسرش و نیاز به مراقبت از وی عنوان کرده است.
حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دو ماه گذشته چالش‌ها و حاشیه‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. ماجرا ازآنجا اغاز شد که کلید واژه صندلی فروشی و تقلب در انتقال دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، توجه وزیر بهداشت را روی این ماجرا متمرکز کرد درصدد برآید تا برخی از نقاط تاریک را روشن کند.
البته گزارش‌هایی مبنی بر بروز برخی تخلفات در مسیر انتقال دانشجویان به داخل با پیگیری‌های وزارت بهداشت موارد تخلف و زمینه ساز بروز این تخلفات در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و این وزارتخانه هم موارد تخلف را به دستگاه قضایی معرفی کرد.
هر چند در آن زمان نیز سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری از تناقض‌گویی برخی مسئولان وزارت بهداشت در ارتباط با این پرونده گلایه کرد و گفت: «مسئولان وزارت بهداشت حرف‌های متناقضی زدند. به ما گزارشی ارائه نشده و ما اطلاع دقیقی نداریم. البته وقتی اسامی را اعلام کنند، پیگیری می‌کنیم.»

همزمان با ماجرای انتقال دانشجویان از خارج به داخل و درست وقتی که وزارت بهداشت درگیر این موضوع بود، ماجرای دیگری در رسانه‌ها مطرح شد؛ انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی از رشته‌های دامپزشکی به پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه آزاد اسلامی.
اتفاقی که البته از ابعاد دیگر تخلفات در حوزه آموزش پزشکی پرده برداشت و این بار جنجال تغییر رشته ۱۳۴ نفر از فرزندان هیأت علمی دانشگاه به حدی اعتراض افکار عمومی را در پی داشت که وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه آزاد مصوبه را لغو کرد.
با وجود این، دکتر سعید نمکی در همایش بهورزان و مربیان بهورزی در مشهد مقدس اعلام کرد: «اجازه نخواهم داد که فرد کم سواد یا بی‌سوادی با اتکا به سرمایه بادآورده پدری خودش، در کسوت آقازادگی بر صندلی دانشگاه بنشیند و در این راه، از استیضاح و تهدید نمی‌ترسم.»

پیچیدگی روایت‌ها در این چند ماه به قدری زیاد بود که کمترین انتظار افکار عمومی از وزیر بهداشت برخورد با اقدام‌های غیر قانونی بود که گفته می‌شد صندلی فروشی از دانشگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت بهداشت رخ داده است تا جایی که در این زمینه وزیر علوم تأکید کرد این موضوع باید از جانب مسئولان وزارت بهداشت پاسخ داده شود.
حالا در شرایطی که شفاف‌سازی نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی و برخورد با بی‌عدالتی در آموزش پزشکی مطالبه داوطلبان گروه علوم تجربی است، دکتر نمکی در حکم دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی این وزارتخانه که بلافاصله بعد از استعفای باقر لاریجانی در این سمت منصوب شد به نکات حائز اهمیتی در این باره تأکید کرده است.
او در این حکم آورده است: «در سال‌های اخیر به‌دلیل جایگاه اجتماعی و بعضاً اقتصادی رشته‌های علوم پزشکی تلاش در کسب صندلی در دانشکده‌ها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابت‌های علمی گشته و مداخلات شیوه‌های غیراخلاقی را سبب شده است.
ضروریست با طراحی ساز و کار‌های نظارتی مستمر و همکاری دستگاه‌های ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بی‌عدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرم‌هایی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع گردد. صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.»

بازنگری شیوه پذیرش دانشجو، مهارت آموزی، نحوه ارتقای استادان، شیوه انتخاب هیأت بورد، طول دوره‌های آموزشی، نسبت و تعداد رشته‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و... از جمله موارد دیگری است که در وظایف معاون آموزشی جدید به آن‌ها تأکید شده است.
به‌طوری که وزیر بهداشت صراحتاً اعلام کرده، سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت است و ضروریست با نظر خواهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیته‌های متعدد هرچه زودتر راهکار‌های اساسی را بیابیم.

گفتنی است دکتر حقدوست عضو هیأت علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است و در دوران قاضی‌زاده هاشمی معاون برنامه‌ریزی وزارت بهداشت بود. او هم‌اکنون رئیس مرکز تحقیقات تحول راهبردی آموزش علوم پزشکی است.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید