مدیر فراری نیسان در لیست قرمز اینترپل

مدیر فراری نیسان در لیست قرمز اینترپل

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه نیز در مقاله‌ای نوشته که هواپیمای حامل گون در ساعت ۵:۳۰ بامداد روز ۲۹ دسامبر در فرودگاه آتاتورک به زمین نشسته و  گون مخفیانه به هواپیمای دیگری منتقل شده و به مقصد لبنان پرواز می‌کند.

کد خبر : ۷۵۷۱۵
بازدید : ۶۰۹۲
مدیر فراری نیسان در لیست قرمز اینترپل
پلیس بین‌الملل، اینترپل، برای بازداشت کارلوس گون، مدیر سابق شرکت نیسان، «اعلان قرمز» صادر کرده است. اعلان قرمز تقاضای اینترپل برای بازداشت، استرداد و تسلیم افرادی است که به اتهامات جنایی در سطح بین‌المللی تحت تعقیب هستند. کشور‌هایی که عضو اینترپل نیستند موظف به استرداد متهم یا مجرم به این مقامات نیستند. کارلوس گون، با مخفی شدن در جعبه یک ساز موسیقی، از ژاپن به لبنان گریخته است.

آلبرت سرحان، وزیر دادگستری لبنان، تایید کرده روز پنجشنبه یکی از «اعلان‌های قرمز» اینترپل را دریافت کرده است. اعلان قرمز از نیرو‌های پلیس سراسر جهان می‌خواهد مجرمان فراری را بازداشت و به منظور دادرسی، تحویل پلیس بین الملل بدهند.

لبنان اما، هیچگونه پیمان استردادی با ژاپن ندارد. بنابراین، هرچند مدیر سابق نیسان احتمالا مورد بازجویی قرار خواهد گرفت، بعید به نظر می‌رسد مقامات لبنان او را - که در ژاپن به سوءاستفاده مالی متهم شده، تحویل این کشور بدهند.

مقامات لبنان از هم اکنون روشن کرده‌اند که گون قانونا و با در دست داشتن گذرنامه فرانسوی و اسناد هویت لبنانی وارد کشور شده و دلیلی برای پیگیری قانونی علیه او وجود ندارد.

فرار گون به لبنان، فصلی دیگر در ماجرایی را می‌گشاید که صنایع خودروسازی را تکان داده و نظام قضایی ژاپن را به صورت نظامی نشان داده که در آن ۹۹.۹ درصد متهمان با بازداشت‌های طولانی و اخذ اعتراف زیر فشار محکوم می‌شوند.

گون ضمن اعلام خبر فرارش از ژاپن، گفت: اجازه نداده توسط یک روند قضایی «ریاکارانه» که در آن «فرض بر گناه (متهم) بوده، تبعیض امری معمول و حقوق اولیه بشر نادیده انگاشته می‌شود، به گروگان گرفته شود.»

وی افزود: «من از عدالت فرار نکرده ام؛ من از بی عدالتی و آزار سیاسی گریخته‌ام. حال می‌توانم آزادانه با رسانه‌ها ارتباط داشته باشم که از هفته آینده این کار را با خوشوقتی شروع خواهم کرد.»
گون با کمک یک تیم ماموران سابق نیرو‌های ویژه توانست دوربین‌های ۲۴ ساعته نظارت بر حرکاتش را -که به عنوان بخشی از شرایط آزادی به حکم وثیقه در خانه‌اش در توکیو نصب شده بود، از کار بیندازد.

سپس گون را که تبعه فرانسه، لبنان و برزیل است، در جعبه ساز موسیقی گروه گرگوریان - که برای اجرای موزیک در یک مهمانی به خانه اش رفته بودند، مخفی شد. گفته می‌شود او پس از آن در یک جت خصوصی نخست به ترکیه و از آنجا با پرواز و هویت دیگری به فرودگاه رفیق حریری در بیروت منتقل شده.

روز پنجشنبه، پس از بیش از یک سال که از بازداشت گون - به جرم پنهان کردن میلیون‌ها دلار درآمدش از نیسان می‌گذشت، ماموران دادستانی ژاپن بار دیگر به خانه گون هجوم بردند. از آن زمان، مقامات ژاپنی اتهامات دیگری نیز علیه گون اقامه کرده و کمیسون بورس و تبادلات ارزی آمریکا نیز او را به اتهام تقلب تحت پیگرد قرار داده است.

دادستانی و پلیس ژاپن هنوز به فرار گون واکنش نشان نداده‌اند. دفاتر دولتی در ژاپن این هفته به مناسبت سال نو میلادی تعطیل است. وکیل مدافع گون در ژاپن، ضمن اشاره به این که گذرنامه‌های گون در اختیار او بوده، می‌گوید هیچ‌گونه اطلاعی از نقشه فرار او نداشته است.

روز پنجشنبه، شبکه تلویزیون دولتی ژاپن، ان اچ کی، بدون اشاره به منبع خبر، گزارش داد که گون صاحب دو گذرنامه فرانسوی بوده است. پیش از آن، رسانه‌های ژاپنی خبر دادند هیچ‌گونه سندی دال بر خروج گون از ژاپن وجود ندارد، اما یک جت خصوصی، یک فرودگاه ایالتی را به قصد ترکیه ترک کرده است.

آژانس خبری دولتی «آنادُلو» در ترکیه گزارش داده که مقامات این کشور هفت نفر را در ارتباط با تحقیقات مربوط به فرار گون به لبنان از طریق استانبول، بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری خصوصی «دی اچ ای» نیز خبر داده که بازداشت‌شدگان چهار خلبان، یک مدیر شرکت باربری هوایی و دو کارمند فرودگاه هستند.

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه نیز در مقاله‌ای نوشته که هواپیمای حامل گون در ساعت ۵:۳۰ بامداد روز ۲۹ دسامبر در فرودگاه آتاتورک به زمین نشسته و گون مخفیانه به هواپیمای دیگری منتقل شده و به مقصد لبنان پرواز می‌کند.

گون، که در ژاپن به جرم خودداری از اعلام عایدات آتی و سوءاستفاده از اعتماد تحت بازداشت بود، بار‌ها با رد این اتهامات گفته که مقامات مسئول به منظور جلوگیری از ادغام بیشتر میان شرکت‌های نیسان و شریکش رنو این اتهامات را علیه او اقامه کرده‌اند.

در این میان، وثیقه ۱۰ میلیون دلاری گون - که او در دو مرحله پرداخت کرده، باطل شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید