چرا سکه رکورد زد؟

چرا سکه رکورد زد؟

عده‌ای باور دارند قیمت طلای جهانی ممکن است در روز‌های آتی به بالای هزار و ۵۶۰ دلار نیز برود. در این میان، عده‌ای نیز می‌گویند افراد عادی برای خرید سکه تمایل بیشتری دارند، چرا که معتقدند حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد.

کد خبر : ۷۵۷۲۶
بازدید : ۵۶۲۲
چرا سکه رکورد زد؟
در دومین روز هفته، دلار و سکه رفتار افزایشی داشتند؛ در این میان، دلار نتوانست از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کند، ولی سکه موفق شد به بالای مرز ۵ میلیون تومانی برود.
به گفته فعالان، از همان آغاز روز یکشنبه بازار به کام افزایشی‌ها بود، به‌طوری که دلار حدودا در محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی آغاز به کار کرد که ۱۵۰ تومان بالاتر از روز شنبه بود و سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در ابتدای روز مورد معامله قرار گرفت که ۳۰ هزار تومان بیشتر از روز ابتدایی هفته بود.

چندگانگی انتظارات در بازار ارز
با ادامه روند افزایشی، سکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر عنوان می‌شد که با قیمت ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است و دلار نیز در همین مقطع زمانی روی عدد ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان قرار داشت که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود.
قیمت دلار در همین ماه گذشته در مقطعی حتی تا بالای کانال ۱۴ هزار تومانی رشد کرده بود و به سرعت از آن عقب نشسته بود، ولی در مورد بازار سکه مدت‌ها بود که این فلز گرانبها بالای مرز ۵ میلیون تومانی را به خود ندیده بود. آمار‌ها نشان می‌دهد که آخرین بار فلز گرانبهای داخلی در بازار سبزه میدان در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با ارقام بالاتری مورد معامله قرار گرفته بود.

ترفند بازارساز یا تغییر انتظارات
افزایش قیمت دلار و سکه در شرایطی صورت گرفت که انتظارات چندگانه‌ای در بازار وجود داشت؛ برخی از معامله‌گران باور داشتند به واسطه افزایش احتمال تنش‌ها در خاورمیانه طبیعی است که خرید‌های احتیاطی در بازار افزایش پیدا کند؛ در مقابل دسته دیگری باور داشتند نوسان گیران به دنبال آن هستند که با جوسازی پیرامون اخبار در بازار ایجاد هیجان و کسب سود کنند.
ولی بازارساز تصمیم گرفته است که با فروش از قیمت‌های بالا، آن‌ها را دچار ضرر کند. در واقع دسته دوم معتقد بودند بازارساز به یک عقب‌نشینی استراتژیک دست زده است تا از طریق آن بتواند از یک سو با هزینه کمتری نوسانات را مدیریت و از سوی دیگر نوسان گیران را دچار ضرری کند که بازگشت فعالیت آن‌ها را به بازار دشوار کند.
به گفته این دسته، بازارساز در آذرماه نیز در مقطعی این تاکتیک را در پیش گرفت و توانست با فروش از قیمت‌های بالا، پس از آن بازار را در یک دوره آرامش قرار دهد. بازارساز روز شنبه با بالا بردن قیمت در صرافی‌های بانکی به مقابله با نوسان گیران رفت، ولی در روز یک شنبه قیمت بر تابلوی این صرافی‌ها تکان نخورد تا برخی از تغییر استراتژی بازارساز سخن بگویند.

در مقابل، البته دسته اول باور داشتند با توجه به سطح تنش‌ها مقداری تعدیل قیمتی در بازار‌های دارایی طبیعی است؛ حتی عده‌ای از آن‌ها عنوان می‌کردند انتظار داشتند قیمت رشد بیشتری را تجربه کند، ولی بازارساز توانست در برابر شوک قیمتی مقاومت کند. به گفته این دسته، بازار‌های جهانی نیز از وقایع اخیر نگران شدند در نتیجه واکنش بازار داخلی نیز برای این دسته دور از انتظار نبود.
در این میان، عده‌ای نیز باور دارند با کاهش سطح ناآرامی‌های خبری، فضای بازار ارز و سکه طبیعی‌تر خواهد شد و قیمت‌ها در وهله اول به سمت سطوح پیشین حرکت خواهند کرد. در مقابل، عده‌ای از فعالان، معتقدند همه چیز بستگی به جهت‌گیری انتظارات خواهد داشت و در شرایط فعلی هر خبری می‌تواند به تغییر دیدگاه‌ها کمک کند.

چرا سکه رکورد زد؟
با این حال، در روز‌های اخیر فضای بازار سکه کمی ملتهب‌تر از بازار ارز است، به‌طوری‌که دیروز این فلز گرانبها یک رکورد حدودا هفت ماهه را به ثبت رساند. به گفته برخی فعالان، در بازار سکه از یک طرف امکان عرضه مستقیم توسط بازارساز وجود ندارد و از سوی دیگر، افزایش قیمت طلای جهانی دیگر عاملی است که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحریک می‌کند.
عده‌ای باور دارند قیمت طلای جهانی ممکن است در روز‌های آتی به بالای هزار و ۵۶۰ دلار نیز برود. در این میان، عده‌ای نیز می‌گویند افراد عادی برای خرید سکه تمایل بیشتری دارند، چرا که معتقدند حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید