ترامپ؛ تاجری که در حسرت تاریخ انتقام می‌گیرد

بی‌تردید چنین اقدامی در جهت تخریب اموال فرهنگی که بخشی از میراث بشری‌اند، جنایت جنگی محسوب می‌شود و انتظار داریم که جامعه جهانی در قبال آن واکنش لازم را انجام دهد.

کد خبر : ۷۵۷۵۰
بازدید : ۵۷۳۳
در دنیا دو نفر هستند که هر دو از یونسکو خارج شده‌اند. یکی سکان اداره یک کشور و دیگری امور اجرایی یک رژیم را بر عهده دارد. خروج آن‌ها از یونسکو تنها مساله‌ای نیست که با آن جهان را می‌آزارند.
این دو نفر هر روز که می‌گذرد نشانه‌های بیشتری از جنایتکار بودن خود به نمایش می‌گذارند. دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو دو نفری هستند که به میراث فرهنگی جهانی پشت کرده‌اند و حالا یکی از این دو کارش به جایی رسیده که علنا تهدید به هدف قرار دادن مراکز فرهنگی می‌کند.
آن‌ها که اهل پیش‌بینی بودند، سال ۲۰۲۰ را سال سختی پیش‌بینی می‌کردند، اما کمتر کسی سالی خشونت‌بار با مزه تروریسم دولتی را پیش‌بینی کرده بود آن هم این‌گونه که در سومین روز سال نو میلادی یک فرمانده ارشد نظامی به‌طور آشکار در یک کشور ثالث و مستقل توسط امریکایی‌ها ترور شود و چهارمین روز سال نو میلادی هم با توییت خشونت‌بار مردی امریکایی که فعلا سکان اداره امور این کشور را عهده‌دار است، پایان بگیرد.
هیچ یک از گروه‌های نظامی و غیرنظامی تاکنون حاضر نشده‌اند مسوولیت حمله به اماکن فرهنگی را به جان بخرند. اما یک تاجر امریکایی که اینک عنوان رییس‌جمهور امریکا را یدک می‌کشد پیشاپیش مسوولیت حمله‌ای را به عهده گرفت که طبق موازین بین‌المللی «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.
شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۲۳۴۷ تخریب میراث فرهنگی، مکان‌های مذهبی و آثار باستانی را محکوم کرده و هجوم عمدی به میراث فرهنگی کشور‌ها را به منزله جنایت جنگی دانسته است. حالا همین آقای رییس‌جمهور که بسیار به نوشتن در توییتر علاقه‌مند است ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه چهارمین روز از ژانویه ۲۰۲۰ نوشته است: «ایران به صورت جسورانه در حال صحبت کردن درباره هدف قرار دادن منافع امریکا در انتقام از خلاص کردن جهان از رهبر تروریست‌ها که یک امریکایی را کشته و چند نفر دیگر را خیلی بد مجروح کرده، است. در صورتی که ایران به هر امریکایی یا منافع امریکا حمله کند، امریکا ۵۲ سایت در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ امریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آن‌ها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت.
ایالات متحده تهدید بیشتری نمی‌خواهد.» جبرییل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران در محکومیت تهدید‌های اخیر رییس‌جمهور امریکا در خصوص اماکن فرهنگی ایران در بیانیه‌ای نوشت: موزه ملی ایران اعلام می‌کند که تهدید اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا (توییت ساعت ۵۲: ۱۱ تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۲۰) مبنی بر هـدف قرار دادن ۵۲ مکان در ایران از جمله مکان‌هایی که برای فرهنگ ایرانی بسیار مهم هستند را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قـانون مـربـوط به قرارداد حـمایت امـوال فرهنگی هنگام جنگ یونسکو مصوب ۱۴ مه‌۱۹۵۴ در لاهه و پروتکل یک کنوانسیون ژنو مـصوب ۱۲ آگوست ۱۹۴۹ می‌داند.
بی‌تردید چنین اقدامی در جهت تخریب اموال فرهنگی که بخشی از میراث بشری‌اند، جنایت جنگی محسوب می‌شود و انتظار داریم که جامعه جهانی در قبال آن واکنش لازم را انجام دهد.» پس از انتشار این توییت از سوی ترامپ کاربران ایرانی توییتر واکنش‌های مختلفی به این نوشته او نشان دادند.
یکی از آن‌ها نوشته حسن نمک‌دوست روزنامه‌نگار و استاد این رشته بود: ‏ «ترامپ به ترور و تروریسم دولتی ایالات متحده می‌بالد، تهدید به حمله نظامی می‌کند و از نابود کردن نقاط مهم فرهنگی ایران سخن می‌گوید. این‌ها را راست می‌گوید و انجام می‌دهد، حرف‌های دیگرش دروغ هستند. او یک دیکتاتور است؛ راستگو در روایت مرگ و نیستی، دروغگو در حکایت آزادی و دوستی.»
حتی اگر فرض کنیم ترامپ فقط خواسته از بار سنگین مجازاتی که انتظارش را می‌کشد، خلاص شود و لب به این تهدید‌ها گشوده هم نمی‌توان از یاد برد که طالبان و داعش هم‌چنین گستاخ نبودند که پیش از انفجار بودا در بامیان و تخریب پارمیدا آن را اعلام کنند.
مهر در این باره نوشت: ایران ۲۴ مرکز تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که در فهرست جهانی به ثبت رسیده، این‌ها غیر از میراث ناملموسی است که در جهان شناخته شده یا پرونده‌هایی است که به صورت زنجیره‌وار در این فهرست قرار گرفته‌اند. در واقع این مراکز از مهم‌ترین میراث بشریت به حساب می‌آیند که از نظر جغرافیایی داخل ایران واقع شده‌اند.
این خبرگزاری همچنین به اظهارنظری از ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان بین‌المللی یونسکو اشاره کرده که گفته است: نابودی میراث فرهنگی یک جنایت و یک تاکتیک جنگی است که در بلندمدت از طریق پاکسازی فرهنگی، ساختار جوامع را از هم گسیخته می‌کند.
حمایت و دفاع از میراث فرهنگی، اهمیتی فراتر از یک مساله صرفا فرهنگی دارد؛ دفاع از میراث، ضرورتی امنیتی است که از مساله دفاع از زندگی انسان‌ها جدایی‌ناپذیر است. بوکووا افزوده است: پس از تصویب قطعنامه تاریخی ۲۱۹۹ در سال ۲۰۱۵ که تجارت اموال فرهنگی در عراق و سوریه را ممنوع کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید