بارش‌های جدید در راه است، آماده باشید

بارش‌های جدید در راه است، آماده باشید

همچنین براساس این اطلاعیه، بر اثر حاکمیت این شرایط جوی، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، تشکیل مه و کاهش دید رخ می‌دهد، بنابراین احتیاط در تردد جاده‌ای و مجهز کردن خودرو‌ها به تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

کد خبر : ۷۵۷۸۶
بازدید : ۴۶۶۷
بارش‌های جدید در راه است، آماده باشید
به نظر می‌رسد با ورود سامانه جدید بارشی باید از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه منتظر ابری شدن آسمان و بارش برف و باران در ارتفاعات و گردنه‌ها باشیم.

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در استان‌های کردستان، کرمانشاه و جنوب آذربایجان غربی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خبر از فعال شدن سامانه جدید از عصر چهارشنبه داد و گفت: از بعدازظهر چهارشنبه سامانه بارشی جدیدی از سمت غرب وارد کشور می‌شود و در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، برخی نقاط جنوب غرب استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز مرکزی سبب بارش برف و باران و وزش باد شدید موقتی و در مناطق جنوبی سبب بارش باران گاهی همراه با رعد و برق خواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: بر همین اساس پنجشنبه (۱۹ دی ماه) در غالب مناطق کشور جز مرکز و جنوب غرب بارش ادامه خواهد داشت. جمعه (۲۰ دی ماه) بارش در جنوب و جنوب شرق کشور تشدید خواهد شد همچنین در سواحل دریای خزر، شمال غرب و بخش‌هایی از استان‌های کرمانشاه و کردستان بارش پراکنده باران و برف رخ خواهد داد.
در همین راستا سازمان هواشناسی هم با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور از چهارشنبه (۱۸ دی ماه) از وقوع رگبار و رعد و برق در جنوب ایران خبر داد و بر لزوم آمادگی برای آبگرفتگی و حتی سیل احتمالی نیز تاکید کرد.

هشدار هواشناسی
بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی بارش باران و برف چهارشنبه بعدازظهر (۱۸ دی ماه) برای جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، بخش‌هایی از استان‌های مرکزی، زنجان و قزوین، پنجشنبه (۱۹ دی ماه) برای استان‌های ساحلی دریای خزر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و جمعه (۲۰ دی ماه) برای استان‌های گلستان، مازندران، غرب گیلان، شمال خراسان شمالی و جنوب آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین براساس این اطلاعیه، بر اثر حاکمیت این شرایط جوی، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، تشکیل مه و کاهش دید رخ می‌دهد، بنابراین احتیاط در تردد جاده‌ای و مجهز کردن خودرو‌ها به تجهیزات زمستانی توصیه می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ چهارشنبه (۱۸ دی ماه) برای نیمه شرقی خوزستان، جنوب ایلام، پنجشنبه (۱۹ دی ماه) برای جنوب و غرب فارس، بوشهر، شرق هرمزگان و جمعه (۲۰ دی ماه) در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب فارس پیش‌بینی می‌شود؛ و بالاخره این اطلاعیه با تاکید بر لزوم آماده‌باش مسوولان و مردم برای رویارویی با این پدیده آورده است: آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست، بنابراین احتیاط در تردد مناطق کوهستانی و پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها توصیه می‌شود.

سال ترسالی
اما با اینکه وضعیت بارش‌ها در زمستان امسال در «حد» نرمال بوده است به نظر می‌رسد این بارش‌ها در بهار امسال بیشتر از حد نرمال باشد و نوید سالی «ترسال» را بدهد. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن بیان اینکه بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت تقریبا در محدوده نرمال بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در اسفند امسال و فروردین سال آینده بارش در غرب و جنوب غرب کشور تقویت شود.
احد وظیفه در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس آخرین پایش‌های صورت گرفته بارش‌ها در برخی استان‌های غربی و شمال غربی کمتر از حد نرمال بود، اظهارکرد: بارش‌ها در استان آذربایجان شرقی از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد زیر حد نرمال بود. در استان آذربایجان غربی نیز بارش‌ها حدود ۲۳ درصد کمتر از میانگین بلندمدت بود.

او ادامه داد: در استان اردبیل نیز بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۳۸ درصد کاهش یافته است و در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی نیز شاهد کاهش بارش‌ها بودیم.

اما بارش‌ها در کدام استان‌ها بیشتر از حد نرمال بوده است؟ به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و فارس بارش‌ها بیش از حد نرمال در بلندمدت بود و در مجموع می‌توان گفت که بارش‌ها به‌طور میانگین در کل کشور در محدوده نرمال است.

وظیفه با اشاره به اینکه بر اساس خروجی مدل‌های عددی طی دی و بهمن ماه بارندگی‌ها در مناطق غربی و شمال غربی کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود، اظهار کرد: بر اساس همین مدل‌ها در اسفند امسال و فروردین سال آینده بارش‌ها در غرب و جنوب غرب کشور تقویت خواهد شد.

او همچنین خبر از بیشتر بودن میانگین دما از حد نرمال در کشور داده و گفت: به‌طور کلی دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت حدود یک درجه بیشتر از حد نرمال بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید