تصور نوجوانان از رتبه خانواده در اجتماع در خوشبختی و سلامت آن‌ها اثر می‌گذارد

تصور نوجوانان از رتبه خانواده در اجتماع در خوشبختی و سلامت آن‌ها اثر می‌گذارد

در بین دوقلوها، آن قلی که تصور بهتری نسبت به رتبه خانواده در سلسله مراتب اجتماعی داشت، بیشتر احتمال داشت شغلی در آینده به دست آورد. «مقدارِ منابعِ مالی‌ای که کودکان در زندگی می‌توانند به آن‌ها متکی باشند در فرصت‌هایی که در زندگی به دست می‌آورند و همینطور وضعیت سلامتی‌شان اثرگذار است.»

کد خبر : ۷۵۸۰۳
بازدید : ۳۹۸۵
تصور نوجوانان از رتبه خانواده در اجتماع در خوشبختی و سلامت آن‌ها اثر می‌گذارد
فرادید | برطبق یک تحقیق که اخیراً انجام شده است، عقیده نوجوانان درباره وضعیت مالی و سطح اقتصادیِ خانواده بسیار مهمتر از واقعیت آن است. مطالعه بیش از ۲۰۰۰ نوجوان در انگلستان و ولز نشان می‌دهد بین تصور و عقیده نوجوانان از وضعیتِ مالی خانواده‌شان و موفقیت آن‌ها در آینده رابطه وجود دارد.

پژوهشگران دریافتند، تصوری که نوجوانان از وضعیت مالی و اقتصادی خانواده یا پایگاه اجتماعی آن دارند، بسیار مهم است و حتی دوقلو‌هایی با تصوراتِ متفاوت نسبت به خانواده، زندگی‌هایشان متفاوت رقم می‌خورد.
نوجوانانی که والدین خود را موفق ارزیابی کرده بودند، کمتر احتمال داشت که دست به جرم بزنند و بیشتر احتمال داشت که در تحصیلات موفق باشند و شغلی داشته باشند؛ و ضمناً آمار بیماری‌های روانی نیز در آن‌ها کمتر گزارش شده بود.

محققان توضیح دادند اگر به نوجوانان کمک کنیم نظر مثبتی نسبت به خانواده‌هایشان داشته باشند، می‌توانند به آن‌ها کمک کنیم بر نابرابری‌ها غلبه کنند.
یک تیم تحقیقاتی از کینگز کالج لندن و دانشگاه کالیفرنیا، ۲۲۳۲ دوقلوی هم‌جنس را که در انگلستان متولد شده بودند، مطالعه کردند. از دوقلو‌ها خواسته شد به سؤالاتی که رتبه خانواده‌شان در اجتماع را تعیین می‌کرد، دو بار، یکبار در ۱۲ سالگی و یکبار در ۱۸ سالگی پاسخ دهند.

در سن ۱۲ سالگی بین موفقیت و تصور نوجوانان نسبت به خانواده هیچ ارتباطی گزارش نشد، اما در سن ۱۸ سالگی بین تصور افراد نسبت به رتبه خانواده در اجتماع و موفقیت آن‌ها در زندگی رابطه مستقیم وجود داشت.
پروفسور کِندایس اُودگِر، نویسنده این گزارش، گفت: «مقدارِ منابعِ مالی‌ای که کودکان در زندگی می‌توانند به آن‌ها متکی باشند در فرصت‌هایی که در زندگی به دست می‌آورند و همینطور وضعیت سلامتی‌شان اثرگذار است.»

«با این حال، تصوری که آن‌ها از جایگاه خانواده در سلسله‌مراتب اجتماعی دارند نیز بسیار مهم است. ادراک نوجوانان از پایگاه اجتماعی شاخصی است که به اندازه واقعیتِ رتبه پایگاه اجتماعی خانواده و گاهی حتی قوی‌تر از این واقعیت می‌تواند میزان موفقیت نوجوان و وضعیت سلامتِ روان او در آینده را پیش‌بینی کند.»

در بین دوقلوها، آن قلی که تصور بهتری نسبت به رتبه خانواده در سلسله مراتب اجتماعی داشت، بیشتر احتمال داشت شغلی در آینده به دست آورد.

جاشوآ ریونبارک، یکی از دانشجویان دکتری در دانشگاه دوک در این مورد گفت: «خواهران و برادران با دسترسی برابر به منابع مالی رشد می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها تصوراتِ متفاوتی نسبت به جایگاه خانواده‌شان بر روی نردبان اجتماعی دارند که این تفاوتِ اندیشه، در عملکرد آن‌ها در زندگی اثر می‌گذارد.

در این بین، سلامت جسمانی و هوش نقشی در ادراکِ افراد نسبت به وضعیتِ خانواده نداشت. این دو متغیر بیشتر به واقعیتِ وضعیت مالی خانواده مرتبط بودند.
ادگر توضیح داد: «نمی‌توان فقط با هدف قرار دادنِ تصوراتِ نوجوانان نسبت به جایگاه خانواده در اجتماع تمام نابرابری‌ها را به طور کامل از بین برداشت.»

«اما با افزایشِ شکاف بین ثروتمندان و فقرا، ضروری است بر راه‌حل‌های خلاقانه که هم عوامل فردی و هم عوامل اجتماعی را در نظر می‌گیرند، تمرکز کنیم تا بتوانیم به نوجوانان کمک کنیم موانعِ بی‌سابقه بر سر راه تحرک اجتماعی و صعود از نردبان اجتماعی را کنار بزنند.»

منبع: TheDailyMail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید