کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی

کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی

من همیشه برای خواسته‌هایم تلاش می‌کردم و می‌جنگیدم، ولی در یک برهه زمانی به دلیل آسیب جسمی که از کار زیاد دیده بودم، کاملاً ناامید شدم، ولی همان ناامیدی دریچه جدیدی برای ساخت مجموعه کولبر شد.

کد خبر : ۷۶۲۳۶
بازدید : ۲۹۵۱
مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
کیوان بیرانوند هنرمند مجسمه‌سازی که همه آثارش با موضوع کولبر‌ها در گالری آرت سنتر باغ، فروش رفته است، ناامیدی را دریچه جدیدی برای ساخت مجسمه‌های کولبر دانست.

کیوان بیرانوند هنرمند مجسمه‌ساز که نمایشگاه آثارش امروز اول بهمن ماه در گالری آرت سنتر باغ به پایان می‌رسد، درباره ایده این نمایشگاه و پرداختن به کولبر‌ها به خبرنگار مهر گفت: شاید در هیچ‌زمانی و در هیچ‌جای دنیا عدالت مطلقی وجود نداشته باشد و همیشه در طول تاریخ و جغرافیا شرایط و امکانات برای همه مردم یکسان نبوده باشد، اما برای من‌که در شهرستان بودم و هر هفته با کوله باری از مجسمه باید به محضر استاد تناولی می‌آمدم و آموزش می‌دیدم، این کار کاری سخت و طاقت فرسا بود.
من آدمی نبودم که به راحتی شکست بخورم و پا بس بکشم، ولی بعضی اوقات به ویژه وقتی که از لحاظ جسمی آسیب دیدم ناامیدی بر من غلبه کرد و تنها تشویق‌ها و دلگرمی‌های استاد تناولی بود که به من انرژی می‌داد و من را به تلاش و کوشش دوباره وامی‌داشت. اولین ایده کولبر من از همین تفکرات و مواجهه با ناامیدی‌ها شکل گرفت.

مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
وی تصریح کرد: من همیشه برای خواسته‌هایم تلاش می‌کردم و می‌جنگیدم، ولی در یک برهه زمانی به دلیل آسیب جسمی که از کار زیاد دیده بودم، کاملاً ناامید شدم، ولی همان ناامیدی دریچه جدیدی برای ساخت مجموعه کولبر شد.

بیرانوند در ادامه توضیح داد: ما انسان‌ها شکست می‌خوریم، ولی شکست را نمی‌پذیریم. اولین کولبر، خود من بودم، اما با نگاهی دقیق‌تر به جامعه‌ام، شرایط را برای بیشتر آنان سخت‌تر از خود دیدم؛ مردمانی که سختی‌های من در مقایسه با آنان هیچ بود. مردمانی شریف که برای سیر کردن شکم خانواده‌هایشان جان خود را به خطر می‌اندازند و با سنگین‌ترین بار‌ها سخت‌ترین راه‌ها را بر بلندای کوه‌های زاگرس طی می‌کردند.

وی با بیان اینکه نتوانسته نسبت به موضوع کولبر‌ها بی‌تفاوت باشد، گفت: این‌موضوع دغدغه ذهنی و حرف دل من شد و به همین دلیل هنر من نیز نباید چیزی غیر از دغدغه من باشد، پس به ساخت دغدغه‌ها و این درد مشترک پرداختم و این درد را فریاد زدم. چند سالی است که کولبر‌ها را موضوع جدید کارم قرار داده‌ام. کوله‌ای که جزئی از وجود این انسان‌ها شده است انگار از روز تولد با آن به دنیا می‌آیند و با آن باید بمیرند.

مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
این هنرمند مجسمه‌ساز درباره تکنیک کارش نیز توضیح داد: ۱۵ مجسمه کولبر در گالری آرت سنتر به نمایش گذاشتم که در ساخت آن‌ها از تکنیک ریخته‌گری برنز استفاده کردم. برنز یکی از متریال‌هایی است که همیشه و در طول تاریخ به دلیل استحکام و زیبایی خاص خود مورد علاقه هنرمندان بوده است.
این فلز وقتی که با اسید پتینه می‌شود رنگ‌ها و بافت‌های مختلفی نمایان می‌کند و رنگ تیره‌ای که در اثر پتینه کردن به دست می‌آید برای القای مفهوم و معنای کار‌های من مناسب‌تر به نظر می‌رسید. موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد من بررسی مفرغ‌های لرستان و مقایسه آن با آثار برانکوزی بود.
مسلماً این موضوع و حتی آثار استاد تناولی و جایی که به آن تعلق دارم بر شیوه و فضای کاری من تأثیرگذار بوده است، ولی سعی داشتم به بیان شخصی در دفرماسیون و ساده کردن فرم در کارهایم برسم.

وی گفت: خیلی از دوستانم، مجموعه جدید من را تلخ می‌دانند، اما این‌مجموعه با وجود اینکه تلخ است، ولی تلاش برای زندگی در سخت‌ترین شرایط ممکن را نشان می‌دهد.

بیرانوند در پایان از فروش ۱۵ مجسمه کولبری که در این نمایشگاه از ۲۰ دی ماه به نمایش گذاشته بود، خبر داد و افزود: این مجسمه‌ها از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند که همگی فروخته شدند.
مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
مجسمه‌های راوی رنج و امید، کولبر‌های ۴۰ میلیون تومانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید