آخرین وضعیت آنفلوانزای B در کشور

آخرین وضعیت آنفلوانزای B در کشور

اما در روز‌ها و هفته‌های اخیر اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ها و آزمایشات به‌عمل‌آمده حاکی از آن است که نسبت درصد عاملیت بیماری توسط نوع B. ویروس افزایش پیدا کرده است.

کد خبر : ۷۶۲۴۸
بازدید : ۱۱۵۷
آخرین وضعیت آنفلوانزای B در کشور
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن بیان آخرین وضعیت ابتلا به آنفلوانزا و میزان تلفات آن، از تمهیدات وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده خبر داد.
دکتر حسین عرفانی درخصوص آخرین اخبار تلفات و آمار ابتلا به آنفلوانزا در کشور، گفت: در حال حاضر با توجه به رصد بیماری و بررسی نتایج ثبت‌شده در سامانه مراقبت دیده‌ور، ما در هیچ نقطه‌ای از سطح کشور شاهد همه‌گیری بیماری آنفلوانزا نیستیم؛ البته این موضوع بیانگر ردکردن موارد تک‌گیر بیماری نیست. از سه هفته گذشته که اعلام شد همه‌گیری بیماری کنترل شده است، همچان موارد تک‌گیر در حال وقوع است.

وی افزود: هفته گذشته یعنی از ۲۱ تا ۲۷ دی ماه، دو مورد مرگ بر اثر بیماری آنفلوانزا با نوع H۱N۱ گزارش شده است که یکی مربوط به استان آذربایجان غربی و دیگری مربوط به استان سمنان بود. بر همین اساس مجموع تلفات آنفلوانزا در سال جاری تاکنون به ۱۱۶ نفر رسیده است.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه آنچه در دوره همه‌گیری آنفلوانزا شاهد آن بوده‌ایم، بروز نوع A. H۱N۱ بوده است، گفت:، اما در روز‌ها و هفته‌های اخیر اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌ها و آزمایشات به‌عمل‌آمده حاکی از آن است که نسبت درصد عاملیت بیماری توسط نوع B. ویروس افزایش پیدا کرده است.
این موضوع مؤید آن است که قدرمطلق بیماری زیاد نشده است حتی کمتر هم شده، اما با نگاه به نسبت درصد بیماری درمی‌یابیم که بیش از ۸۵.۷۱ درصد موارد ابتلا در هفته اخیر مربوط به نوع B. ویروس بوده است. وی درخصوص ویژگی‌ها و شرایط نوع B. ویروس در مقابل نوع A. H۱N۱، اظهار کرد: نوع B. ویروس نسبت به نوع اول بیماری خفیف‌تری با عوارض کمتر ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل میزان مراجعات و بستری در بیمارستان به علت آنفلوانزای نوع B. در مقابل نوع A. کمتر است.
عرفانی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان پس از کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا، کنترل بیماری‌های منتقله از راه تنفسی به‌ویژه آنفلوانزا است. با برودت هوا و آسیب‌های ناشی از سیل اگر مراقبت‌های کنترلی لازم به عمل نیاید، احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا دور از انتظار نخواهد بود که در این مورد توصیه‌ها و دستورات لازم به مسئولان و سپس به خانوار‌ها داده شده است.
یکی از اقدامات کنترلی که اکنون در استان‌های متأثر از سیل در دست اجرا قرار گرفته، تزریق واکسن آنفلوانزا به مادران باردار در معرض خطر است. عرفانی درخصوص سایر مشکلات مناطق سیل‌زده، به مشکلات موجود در زیرساخت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: قطع راه‌های ارتباطی و مواصلاتی، آسیب شبکه‌های آب و فاضلاب و برق‌رسانی، قطع‌شدن پل‌های ارتباطی با موبایل و... از مهم‌ترین چالش‌های زیرساختی اجتماعی است که ناخودآگاه می‌تواند ارائه خدمات حوزه سلامت را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.
به همین دلیل اولویت اول ما برقراری زیرساخت‌های اجتماعی است تا بتوانیم خدمات مربوط به حوزه سلامت را به شکل استاندارد ارائه دهیم. وی دسترسی به آب آشامیدنی سالم را موضوعی بسیار مهم دانست و تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی سالم از آب بطری‌شده سالم به طور موقت امکان‌پذیر است و درصورتی‌که نیاز به استمرار داشته باشد باید به دنبال تعبیه تانکر‌های ثابت و سیار تأمین آب باشیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید