عیدی کارمندان و کارگران؛ عیدی امسال چقدراست؟

عیدی کارمندان و کارگران؛ عیدی امسال چقدراست؟

بنا به آنچه که در بودجه سال ۹۸ پیش بینی شده، دولت برای عیدی کارکنان در پایان سال جاری، مبلغ یک میلیون و ۷۸ هزار تومان را برآورد کرده بود و البته آخرین پیگیری‌ها نیز از این حکایت دارد که همچنان این رقم پابرجاست، ولی در نهایت باید هیات دولت رقم عیدی را بررسی و تصویب کند که معمولا تفاوت چندانی نخواهد داشت. مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است به شرطی که از سه برابر حداقل دستمزد بیشتر نشود و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی به نیرو‌های کار خود بپردازند که بر این اساس کمترین میزان عیدی کارگران سه میلیون و ۳۲ هزار تومان و بیشترین میزان عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.

کد خبر : ۷۶۳۰۹
بازدید : ۱۸۲۰
عیدی کارمندان و کارگران؛ عیدی امسال چقدراست؟
فرادید | کمتر از ۶۰ روز مانده به پایان سال و حالا کارمندان و کارگران به دنبال یافتن پاسخ میزان عیدی پایان سال هستند و نمی‌دانند عیدی چه زمانی پرداخت می‌شود.

به گزارش فرادید، بنا به آنچه که در بودجه سال ۹۸ پیش بینی شده، دولت برای عیدی کارکنان در پایان سال جاری، مبلغ یک میلیون و ۷۸ هزار تومان را برآورد کرده بود و البته آخرین پیگیری‌ها نیز از این حکایت دارد که همچنان این رقم پابرجاست، ولی در نهایت باید هیات دولت رقم عیدی را بررسی و تصویب کند که معمولا تفاوت چندانی نخواهد داشت.

دولت همچنین برای سال آینده نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای عیدی کارکنان پیش‌بینی کرده است.

کارکنان دولت در سال ۹۰، مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، سال ۹۱، مبلغ ۴۰۲ هزار تومان، سال ۹۲، مبلغ ۵۰۳ هزار تومان، سال ۹۳، مبلغ ۶۰۳ هزارتومان، سال ۹۴ مبلغ ۶۸۸ هزارتومان، سال ۹۵، مبلغ ۷۷۰ هزار تومان، سال ۹۶ مبلغ ۸۵۰ هزارتومان، سال ۹۷، مبلغ ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان دریافت کردند و این مبلغ در سال ۹۸ با ۱۵.۶ درصد افزایش به یک میلیون و ۷۸ هزارتومان رسید.

مبلغ عیدی براساس میزان امتیاز و همچنین ضریب حقوق شاغلان تعیین می‌شود. براساس ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است و از سوی دیگر هیات وزیران هر ساله ضریب حقوق را برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می‌کند و از ترکیب این دو، عیدی کارکنان تعیین می‌شود، ولی در نهایت در روز‌های پایانی سال هیات وزیران میزان عیدی را بررسی و رقم آن را نهایی می‌کنند.

عیدی کارگران چه میزان است؟

مبنای تعیین عیدی پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است به شرطی که از سه برابر حداقل دستمزد بیشتر نشود و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی به نیرو‌های کار خود بپردازند که بر این اساس کمترین میزان عیدی کارگران سه میلیون و ۳۲ هزار تومان و بیشترین میزان عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.

علی اصلانی عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار در مورد حداقل و حداکثر عیدی کارگران پایان سال به ایسنا گفته است که "امسال عیدی کارگران بین ۳ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، یعنی هیچ کارگری امسال زیر سه میلیون تومان و بالای ۴.۵ میلیون تومان عیدی نخواهد گرفت. "

عیدی کارمندان و کارگران چه زمانی پرداخت می‌شود؟

به شکل معمول عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود، به این معنا که ابتدای اسفند تمامی کارکنان دولت عیدی خود را با حقوق بهمن ماه دریافت خواهند کرد. البته سال گذشته عیدی کارمندان دولت قبل از ۲۲ بهمن‌ماه واریز شد. اما تاکنون خبری از تغییر زمان پرداخت عیدی اعلام نشده است و کماکان قرار است، براساس روال سابق عیدی کارمندان با حقوق بهمن ماه پرداخت شود.

زمان پرداخت عیدی در مورد کارگران قدری متفاوت است و بستگی به کارفرما دارد. اما روال این است که عیدی همزمان با حقوق بهمن ماه، در ابتدای اسفند پرداخت شود. البته برخی کارفرما‌ها بنا به نقدینگی شان زمان پرداخت را در طول اسفندماه تغییر می‌دهند.

با این وجود ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از کارفرمایانی که نقدینگی و قدرت مالی دارند خواسته تا عیدی و پاداش کارگران را برای حفظ قدرت خرید آن‌ها بهمن ماه پرداخت کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید