بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد

بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد

مردم بریتانیا بیش از ۳ سال پیش و در جریان یک رفراندوم به خروج از اتحادیه اروپا آری گفته بودند. رفراندومی که به برگزیت شهرت یافت و برگزیتی که نیمه شب جمعه به وقت بروکسل تحقق یافت.

کد خبر : ۷۶۵۵۰
بازدید : ۱۰۳۷
بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
گرند پالاس، قصر بزرگ، در بروکسل که پایتخت اتحادیه اروپاست نورپردازی‌ها روابط دوستانه بلژیک و بریتانیا را گرامی داشتند

با گذشت عقربه ساعت از نیمه شب جمعه، ۳۱ ژانویه، بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. این کشور اکنون وارد مرحله ۱۱ ماهه جدیدی می‌شود که طی آن جزئیات جدایی منافع خود از ۲۷ کشور دیگر اتحادیه اروپا را با بروکسل به مذاکره خواهد گذاشت. صد‌ها هزار نفر از مردم این کشور جمعه شب را در خیابان‌ها به سر بردند؛ بسیاری "استقلال" از اتحادیه اروپا را جشن گرفتند و بسیاری هم مغموم خاطره ۴۷ ساله با اروپا بودن را گرامی داشتند.

مردم بریتانیا بیش از ۳ سال پیش و در جریان یک رفراندوم به خروج از اتحادیه اروپا آری گفته بودند. رفراندومی که به برگزیت شهرت یافت و برگزیتی که نیمه شب جمعه به وقت بروکسل تحقق یافت.

با وجود شادمانی و کنسرت‌های خیابانی در نزدیکی پارلمان بریتانیا در قلب لندن، در نقاط دیگری، چون اسکاتلند که اکثریت ساکنان آن به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند، بسیاری با شمع روشن کردن یاد و خاطره نیم قرن همبستگی با اروپا را زنده نگه داشتند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که نقش محوری در تحقق برگزیت داشت ساعتی قبل از یازده شب به وقت لندن در اظهاراتی ویدیویی به مردم کشورش وعده داد که برگزیت با ایجاد اتحاد در بریتانیا این کشور را "رو به جلو" پیش براند.

او در این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفت: "برای بسیاری از مردم این یک لحظه اعجاب انگیز همراه با امید بود، لحظه‌ای که گمان می‌کردند هرگز فرا نخواهد رسید... و برای بسیاری دیگر این لحظه همراه با غم و اضطراب و حس از دست دادن چیزی بود... و البته برای گروه سوم که احتمالا بزرگترین گروه هم بودند، این که بالاخره این بلاتکلیفی و تعلیق به اتمام رسید".

"من همه این احساسات را درک می‌کنم و کار ما در دولت این است - وظیفه من این است - که حالا کشور را گرد هم آورم تا رو به جلو حرکت کنیم. "

بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
بوریس جانسون پیام ویدئویی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد

جانسون که انتخابات ماه دسامبر به او و کابینه‌اش قدرت و اختیار لازم برای اجرایی کردن برگزیت را داد در پایان این پیام ویدیویی گفته: "مهم‌ترین چیز درباره امشب این است که این یک پایان نیست بلکه یک آغاز است. لحظه‌ای برای از نو شدن و تغییر واقعی یک ملت. "
بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
حامیان برگزیت در اطراف پارلمان در مرکز لندن جشن گرفتند

در گوشه و کنار بریتانیا چه اتفاقی افتاد؟
صد‌ها نفر از عصر جمعه در میدان کنار پارلمان بریتانیا جمع شده بودند تا لحظه وقوع برگزیت را جشن بگیرند. آن‌ها با موسیقی‌های وطن‌پرستانه و سخنرانی حامیان برگزیت از جمله نایجل فاراژ، ساعت‌ها پایکوبی کردند.

نایجل فاراژ در این جمع گفت: "این بزرگترین لحظه در تاریخ مدرن ملت بزرگ ماست. "

همزمان امروز عصر مخالفان برگزیت و حامیان اتحادیه اروپا هم با برگزاری یک راهپیمایی "صمیمانه از اتحادیه اروپا خداحافظی" کردند. در اسکاتلند هم که اکثریت به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند بسیاری با روشن کردن شمع یاد و خاطره ۴۷ سال اتحاد با اتحادیه اروپا را زنده نگه داشتند.

همزمان:
پرچم اتحادیه اروپا از فراز موسسات این اتحادیه در بروکسل پایین آورده شد.

هیات دولت بریتانیا جلسه امروز خود را در شهر ساندرلند برگزار کرد جایی که به عنوان نخستین شهر بریتانیا موافقت خود با برگزیت را در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود.

ساختمان نخست وزیری بریتانیا با نور تصاویر پرچم‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا را به نمایش گذاشته بود.

سکه ۵۰ پنسی برگزیت وارد چرخه پولی بریتانیا شد.
بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
حامیان اتحادیه اروپا هم امروز با تاباندن این تک ستاره که دیگر از پرچم اتحادیه اروپا جدا شده است یاد نیم قرن گذشته را پاس داشتند

در ایرلند شمالی که بسیاری به علت مشکلات مرزی این کشور با اتحادیه اروپا با برگزیت مخالفت کرده بودند روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در نزدیکی مرز جمهوری ایرلند برپا کردند.

نیکولا استارجن، وزیر اول اسکاتلند در توییتر و دقیقا در لحظه وقوع برگزیت پرچم اتحادیه اروپا را منتشر کرد و نوشت: "اسکاتلند به عنوان یک کشور مستقل به قلب اروپا باز خواهد گشت. " او هشتگی با این مضمون را هم همراه توییت خود کرد: "چراغ اسکاتلند را روشن نگه دارید".

در کاردیف، مرکز ولز، مارک درکفورد، وزیر اول، گفت: "ولز که به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بود، به عنوان یک ملت اروپایی باقی خواهد ماند. "

بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
حامیان اتحادیه اروپا در مقابل پارلمان اسکاتلند تجمعی تحت عنوان "اتحادیه اروپا، از همین حالا دلمان برایت تنگ شده" برپا کردند

دولت بوریس جانسون ممکن است بگوید «کار برگزیت تمام شد»، ولی واقعیت این است که اکثر تصمیم‌های دشوار تازه شروع می‌شود. با فرا رسیدن نیمه‌شب در بروکسل، همه چیز عوض شد... و هیچ چیز تغییر نکرد.

دولت بوریس جانسون ممکن است بگوید "کار برگزیت تمام شد"، ولی واقعیت این است که اکثر تصمیم‌های دشوار تازه شروع می‌شود. بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، ولی حالا در کمتر از یک سال باید تصمیم بگیرد که چیست.

خروج نمادین
مثل تمام "لحظات حساس" و "مقاطع کلیدی" این چند سال، لحظه برگزیت هم تغییر عمده‌ای به پا نکرد. درست است که روی کاغذ، دیگر بریتانیا عضو اتحادیه اروپا نیست، نمایندگانش در پارلمان اروپا شغل‌شان را از دست داده‌اند و پرچمش را از نهاد‌های اتحادیه به پایین کشیده‌اند، ولی در عمل خیلی از امور به روال قبلی ادامه پیدا می‌کند؛ حداقل برای ۱۱ ماه دیگر.

تا پایان این دوره "گذار" چهار اصل بنیادی اتحادیه اروپا (آزادی جابه‌جایی کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار) ادامه دارد. این یعنی همچنان شهروندان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت یا نیاز به ویزا به بریتانیا مهاجرت کنند؛ چیزی که گلایه اصلی بسیاری از رأی‌دهندگان به برگزیت بود.

در کنار این، بریتانیا نه تنها باید مقررات و استاندارد‌های فعلی اتحادیه اروپا را رعایت کند، بلکه موظف است مصوبات اتحادیه اروپا در این مدت را هم (بدون آن‌که نقشی در تهیه‌شان داشته باشد) به اجرا بگذارد.

در تجارت بین‌المللی هم بریتانیا همچنان مثل قبل، تابع اتحادیه اروپاست و نمی‌تواند تعرفه‌ها و سهمیه‌های واردات و صادرات به کشور‌های ثالث را خودش تعیین کند.

بریتانیا تا پایان ژوئن (پنج ماه دیگر) وقت دارد تصمیم بگیرد که می‌خواهد این دوره گذار را تمدید کند یا نه. البته دولت بوریس جانسون بندی را در لایحه توافقنامه خروج گنجانده که خودش را از چنین کاری منع کند.

در این دوره انتقالی قرار است دو طرف برای رسیدن به یک پیمان تجاری و چارچوب روابط تجاری‌شان در آینده به توافق برسند؛ و تازه از این‌جاست که سختی کار آغاز می‌شود.
بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد
پرچم بریتانیا از میان پرچم‌های اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل حذف شد

واکنش‌های اروپایی به برگزیت چه بود؟
رئیس کمیسیون اروپا، اورسلا ون در لیین گفته حالا بریتانیا و بروکسل هر دو برای کسب منافع خود خواهند جنگید. او از همه مردم بریتانیا به علت "مشارکت شان با اتحادیه اروپا که منجر به قوی‌تر شدن این اتحادیه گردید" تشکر کرده و گفته آخرین روز حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا یک روز "احساسی" بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته"نیمه شب امشب برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته یک کشور اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. این یک زنگ خطر تاریخی است که باید در همه کشور‌ها شنیده شود. " چارلز میشل، رئیس شورای اروپا هم گفته "هرچه بریتانیا خودش را استاندار‌های اتحادیه اروپا بیشتر منفک کند شانس دسترسی او به بازار واحد اروپا کمتر خواهد شد. "

واکنش آمریکا چه بود؟
مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا گفته: "من خوشحالم که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت به توافق رسیدند و به خواست مردم بریتانیا احترام گذاشتند. ما همزمان با وارد شدن بریتانیا به فصل جدید تاریخ خود به تحکیم روابط‌مان که بر اساس قدرت، سازندگی و روابط سودمند است ادامه خواهیم داد. "

وودی جانسون، سفیر آمریکا در بریتانیا هم گفته که دونالد ترامپ "خیلی وقت بود که حامی برگزیت بود. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید