سرمربیگری همزمان قلعه‌نویی معقول است؟

سرمربیگری همزمان قلعه‌نویی معقول است؟

سپاهانی‌ها از امیر خواسته‌اند به مدیران فدراسیون قاطعانه جواب نه بدهد، اما او هم حاضر نیست که به‌راحتی این فرصت را برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی از دست بدهد.

کد خبر : ۷۶۶۶۵
بازدید : ۱۲۳۵
سرمربیگری همزمان قلعه‌نویی معقول است؟
فوتبال ملی ایران با شرایطی تاریخی و حیرت‌انگیز روبه‌روست. بعد از فسخ یک‌طرفه قرارداد ویلموتس، مدیران فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی تعلل بسیاری کرده و عملا زمان را از دست دادند. حالا هم به خاطر همین مسأله با اینکه با امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم‌ملی به توافق رسیده‌اند، نمی‌توانند قرارداد این مربی را امضا کنند؛ دلیلش هم مشخص است سپاهان مخالفت صریح خود را با جدایی سرمربی خود اعلام کرده است و خود این مربی هم برای اینکه مورد خشم و غضب مردم اصفهان قرار نگیرد و متهم به انجام رفتار غیرحرفه‌ای نشود، مدعی شده که اولویت اول و دوم و سوم او سپاهان است، اما فوتبال ملی را هم نمی‌تواند نادیده بگیرد.
سپاهانی‌ها از امیر خواسته‌اند به مدیران فدراسیون قاطعانه جواب نه بدهد، اما او هم حاضر نیست که به‌راحتی این فرصت را برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی از دست بدهد.
او به همین خاطر اعلام آمادگی کرده که به صورت همزمان هدایت تیم‌ملی و سپاهان را برعهده داشته باشد. مدیران فدراسیون البته تا روز گذشته با این اتفاق مخالف بودند و از امیر خواسته بودند که خودش تکلیف قراردادش را با سپاهان روشن کند، ولی شرایط به نحوی پیش رفت که حالا ممکن است فضا به سمت اتخاذ یک تصمیم مصلحتی برود.
این دقیقا همان چیزی است که امیر می‌خواست و این ذهنیت را به وجود می‌آورد که انگار سناریویی در کار بود که با طول‌کشیدن روند مذاکرات بخواهند فضا را به سمتی ببرند که همه با حضور همزمان امیر قلعه‌نویی در تیم‌ملی و سپاهان موافقت کنند. با این حال کارشناسان فوتبال در این‌باره نظرات جالبی دارند.

قلعه‌نویی پتانسیل اضافی برای تیم‌ملی ندارد
جلال چراغپور کارشناس فوتبال
جایگاه سرمربیگری تیم‌ملی به حدی بزرگ است که وقتی یک نفر به آن جایگاه می‌رسد باید تمام فکر و ذکر و انرژی‌اش را روی آن بگذارد؛ درست مثل یک کارمند حرفه‌ای که ساعت‌ها در طول روز کار می‌کند و درنهایت هم چند ساعت اضافه‌کار دارد.
شما وقتی می‌خواهید برنامه‌ای را برای پروژه‌ای تنظیم کنید باید تمام روح و روان‌تان را وسط بگذارید؛ مثل همین حالا که تمرکز آقای قلعه‌نویی روی سپاهان است و راه ساده‌ای در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا در پیش ندارد. شما دیدید که سپاهان یک لحظه غفلت کرد و مقابل صنعت نفت آبادان ٤ گل خورد. پس این نشان می‌دهد که سپاهان آن‌قدر‌ها هم با اقتدار پیش نمی‌رود که قلعه‌نویی بتواند پتانسیل اضافی خود را روی تیم‌ملی بگذارد.
از این رو سرمربیگری همزمان یک نفر در دو تیم کار اشتباهی است و در فوتبال روز دنیا اصلا چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست. تیم‌ملی کم وقت یک مربی را نمی‌گیرد و اگر کسی واقعا بخواهد کار کند، باید ساعت‌ها انرژی بگذارد.
به همین خاطر حضور همزمان قلعه‌نویی در تیم‌ملی و سپاهان کار بسیار غیرمعقولانه‌ای است، چون هر دو تیم نیازمند کار مدیریتی هستند؛ به عبارت بهتر با نصف فکر نمی‌شود یک تیم‌ملی را اداره کرد؛ پس بهتر است مسئولان فدراسیون فوتبال فکری جدی به حال سرمربیگری تیم‌ملی انجام دهند.
اگر انتخاب آن‌ها قلعه‌نویی است باید هر طور شده رضایت او را از سپاهان بگیرند وگرنه با بررسی همه شاخص‌ها به فکر گزینه دیگری باشند. من به امیر قلعه‌نویی احترام می‌گذارم؛ او ۱۵‌سال است که اول است یا دوم، اما فکر می‌کنم باز هم باید برای انتخاب سرمربی بیشتر فکر کرد تا شاید به نتیجه معقول‌تری رسید.

انتخاب کنونی فدراسیون در وضع اضطراری است
اکبر محمدی عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال
کمیته فنی فدراسیون فوتبال طبق قوانین و عرف تصمیم‌ساز و مشورت‌ده به مدیریت فدراسیون است. در این کمیته شرایط گزینه‌هایی که می‌توانند نسبت به موقعیت‌هایی که فوتبال در آن قرار دارد سرمربی تیم‌ملی باشند، ارزیابی کارشناسی می‌شوند و نتیجه به اطلاع رئیس فدراسیون می‌رسد. طبیعی است که در فضای کنونی هم گزینه‌هایی که به کمیته فنی معرفی شدند، ارزیابی شدند و وقتی گزارش کار ارجاع شد، دیگر کمیته فنی درباره انتخاب نهایی و شرایط قرارداد و همکاری تأثیرگذار نیست.
ما نسبت به موقعیت فوتبال ملی و گزینه‌هایی که موجود بود نظر مشورتی خود را ارایه دادیم. درباره بحث‌هایی که در رسانه‌ها پیرامون انتخاب آقای قلعه‌نویی و حضور همزمان ایشان در سپاهان و تیم‌ملی مطرح شده به نظر من باید کمیته فنی نقاط مثبت و منفی این مسأله را بررسی کند. به هر صورت باز هم باید تأکید شود فوتبال ایران چه در بخش ملی و چه در بخش باشگاهی متأسفانه وضع نرمال و خوبی ندارد.
در تمامی زمینه‌ها مشکلاتی وجود دارد و این حواشی و مسائل روی کار تیم‌ملی و انتخاب نهایی تأثیری مستقیم و زیاد دارند. فراموش نکنیم که اگر شرایط طبیعی بود و زمان هم وجود داشت، فدراسیون می‌توانست انتخاب‌های بیشتری داشته باشد.
منتها وضع اضطراری تیم‌ملی و فوتبال کشور در کنار زمان بسیار کم باقی‌مانده این مسأله را می‌طلبد که مربی‌ای انتخاب شود که فوتبال ایران را به خوبی بشناسد و قدرت مدیریت تیم‌ملی را نیز در کنار دانش فنی داشته باشد. ما باید نسبت به وضعیتی که با آن مواجه هستیم درباره این موضوع که بین اهالی فوتبال مورد اختلاف هم است، نظر بدهیم و تصمیم بگیریم.

فدراسیون رضایت سپاهان را جلب کند
ابراهیم قاسمپور کارشناس فوتبال
مثل همیشه عادت داریم بر سر انتخاب سرمربی تیم‌ملی زمان را بسوزانیم و در دقیقه ٩٠ فرد مد نظر را معرفی کنیم. حالا که فدراسیون و وزارت ورزش به این نتیجه رسیدند مربی ایرانی انتخاب شود، نمی‌دانم چرا یک ماه است که امروز و فردا می‌کنند. این‌طور که متوجه شدیم علی دایی و امیر قلعه‌نویی گزینه‌های نهایی هدایت تیم‌ملی بودند و فدراسیون به هر دلیلی قلعه‌نویی را انتخاب کرده، اما قرارداد او با سپاهان مانع حضورش در تیم‌ملی شده است.
اینکه بخواهیم فکر کنیم قلعه‌نویی به صورت همزمان هدایت تیم‌ملی و سپاهان را برعهده داشته باشد، کمی سخت و دور از ذهن است. در رشته‌های دیگر شاید این اتفاق خیلی عجیب نباشد که یک مربی هم در رده باشگاهی فعالیت کند و هم ملی، اما در فوتبال شرایط متفاوت است؛ به‌ویژه اینکه بازی‌های حساسی را در پیش داریم و سرنوشت ایران برای صعود به جام‌جهانی در مرحله اول به همین چند بازی بستگی دارد.
البته اگر طوری برنامه‌ریزی شود که اردوی تیم‌ملی با بازی‌های باشگاهی تداخلی نداشته باشد، شاید بتوان برای این دو بازی اول برابر هنگ‌کنگ و کامبوج که کمی سبک‌تر است، با همین سیستم کار را پیش برد. با این حال فکر می‌کنم لیگ تنها یک هفته قبل از اولین بازی تیم‌ملی تعطیل می‌شود و این یعنی تمرکز قلعه‌نویی باید روی بازی‌های سپاهان در سه جام باشد.
بهتر است فدراسیون هر طور شده بتواند رضایت سپاهان را جلب کند و قلعه‌نویی را به‌عنوان یک مربی تمام‌وقت برای تیم‌ملی انتخاب کند؛ اگر هم نشد اختلاف مربیان ایرانی آن‌قدر زیاد نیست که بگوییم فقط قلعه‌نویی بود که در این شرایط می‌توانست به تیم‌ملی کمک کند و باید سراغ مربی دیگری برویم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید