خاص‌ترین موزه جهان در کره ماه

خاص‌ترین موزه جهان در کره ماه

آثار هنری این هنرمندان به شکل نقاشی‌های سیاه و سفید کوچک توسط دانشمندان آزمایشگاه‌های "بل" بر روی یک تراشه نقش بسته است. در مجموع ۱۶ یا ۲۰ تراشه ساخته شده وجود داشته است که تعدادی از آن‌ها هنوز هم وجود دارند.

کد خبر : ۷۶۶۶۹
بازدید : ۱۳۱۶
خاص‌ترین موزه جهان در کره ماه
گفته می‌شود یک موزه کوچک در ماه وجود دارد که طی مأموریت "آپولو ۱۲" مخفیانه در این قمر قرار داده شده است. اگر شما از طرفداران موزه‌ها هستید و در ایام تعطیل به موزه می‌روید، باید بدانید که یک موزه منحصر به فرد وجود دارد که فعلا قادر به بازدید از آن نخواهید بود، چرا که این موزه حدود ۳۸۵ هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد. موزه‌ای که مانند آن در جهان وجود ندارد و هیچ وقت بازدید کننده‌ای نداشته و در دهه شصت میلادی به صورت پنهانی به ماه فرستاده شده است.

روی سطح ماه و در جایی که ماژول فرودگر "اینترپید" (Intrepid) در مأموریت "آپولو ۱۲" فرود آمده است، یک کاشی سرامیکی کوچک حاوی شش اثر هنری از هنرمندان مشهور جهان قرار دارد.

این کاشی سرامیکی تنها سه چهارم اینچ در نیم اینچ اندازه دارد. در این کاشی سرامیکی کوچک، آثاری از هنرمندان شناخته شده از جمله "رابرت روزنبرگ"، "دیوید نوروس"، "جان چمبرلین"، "کلاز اولدنبرگ"، "فارست مایرز" و "اندی وارهول" نقش بسته است که آن را تبدیل به منحصر به فردترین و کوچکترین موزه در جهان کرده است.

در قسمت بالا و مرکزی این کاشی، یک خط ساده وجود دارد که "روزنبرگ" آن را ترسیم کرده است. در سمت راست آن، یک مربع سیاه با خطوط سفید شبیه مدار الکترونیکی از "دیوید نوروس" قرار دارد. در زیر این مربع سیاه، یک الگوی مداری از "چمبرلین" قرار دارد. در قسمت پایین و وسط، یک شکل هندسی به شکل "میکی موس" شخصیت معروف کارتونی از "اولدنبرگ" وجود دارد.
سمت چپ آن، "مایرز" نمادی را به نام "اینترکانکشن" (Interconnection) به معنی اتصال داخلی ترسیم کرده است و سرانجام در بالا سمت چپ یک طرح بدوی از "اندی وارهول" نقش بسته که توسط خودش ترسیم شده است.

آثار هنری این هنرمندان به شکل نقاشی‌های سیاه و سفید کوچک توسط دانشمندان آزمایشگاه‌های "بل" بر روی یک تراشه نقش بسته است. در مجموع ۱۶ یا ۲۰ تراشه ساخته شده وجود داشته است که تعدادی از آن‌ها هنوز هم وجود دارند.

این ایده از کجا آمد؟
ناسا به طور رسمی چیزی درباره موزه ماه اعلام نکرده است و گویا از آن اطلاعی ندارد که به عدم اطمینان در مورد وجود آن کمک می‌کند. این تراشه ظاهراً به طور پنهانی قبل از پرتاب ماموریت "آپولو ۱۲" توسط یکی از مهندسان شرکت "گرومن" (Grumman) که نامش مشخص نیست به پایه ماژول فرودگر وصل شده است.

گفته می‌شود ایده این موزه مخفی در ماه، ایده "فارست مایرز" بوده است. ظاهراً او سعی کرده است این کاشی را از طریق کانال‌های رسمی به ماه بفرستد، اما جوابی به وی داده نشده و بی نتیجه مانده است؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد این موضوع را به شکل غیررسمی پیگیری کند تا ببیند آیا می‌تواند این کاشی را همراه آپولو به ماه بفرستد یا نه.

خاص‌ترین موزه جهان در کره ماه
فارست مایرز

خود "مایرز" هیچ ارتباطی با قرارگیری فیزیکی این تراشه روی ماژول نداشته است. در عوض آن را به افرادی که به ماژول دسترسی داشتند، می‌دهد.

سرانجام "مایرز" در بعدازظهر ۱۲ نوامبر ۱۹۶۹ در حالی که در خانه بوده است، یک تلگراف دریافت می‌کند که حاکی از موفقیت ماموریت اتصال تراشه و ارسال آن به ماه است.

آیا این داستان واقعی است؟
تا زمانی که "مایرز" این موضوع را به نیویورک تایمز اطلاع نداد، عموم مردم از وجود این موزه پنهان آگاه نبودند. "مایرز" دو روز پس از آنکه مأموریت "آپولو ۱۲" به فضا پرتاب شد، در مقاله‌ای این موضوع را فاش کرد.

همه این‌ها احتمال رسیدن این تراشه را به ماه تقویت می‌کند، اما هنوز هم در مورد وجود این موزه شک وجود دارد. این موزه در صورت وجود داشتن، تنها موزه خارج از سیاره زمین و یکی از منحصر به فردترین موزه‌های هنری جهان خواهد بود.

تنها سه فضانورد "آپولو ۱۲" به اندازه کافی به فرودگر نزدیک بوده‌اند که بتوانند این موزه را مشاهده کنند، اگرچه احتمالاً آن را ندیده‌اند؛ بنابراین به احتمال قوی موزه‌ای روی سطح ماه وجود دارد که شامل آثاری از شش هنرمند مشهور است که در یک عملیات پنهانی در مأموریت "آپولو ۱۲"، مخفیانه در آنجا قرار گرفته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید