کرونا نام رسمی گرفت!

کرونا نام رسمی گرفت!

نام کووید‌-۱۹ خلاصه شده "کرونا" ((Corona، "ویروس" (irusV)، بیماری (iseaseD) و عدد ۱۹ است که که به سال ۲۰۱۹ - زمان شناسایی و شیوع آن ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ - اشاره دارد.

کد خبر : ۷۶۹۱۲
بازدید : ۱۲۴۶
کرونا نام رسمی گرفت!
انتقاد‌ها از دولت چین به علت نحوه مواجهه با این بیماری افزایش یافته است

با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده است - کووید ۱۹ (۱۹-COVID) که اشاره‌ای دارد به "کرونا"، "ویروس"، "بیماری" و سال ۲۰۱۹. همزمان یک کشتی تفریحی دیگر با ۱۴۵۰ مسافر در سواحل تایلند از پهلو گرفتن منع شده و فعلا قرنطینه شده است.

تدروس آدانوم گبریسیوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه، یازدهم فوریه، در ژنو سوئیس ضمن اعلام این نام جدید به خبرنگاران گفت که جهان باید به طور جدی و درگیرانه برای مقابله با این بیماری جدید وارد عمل شود.

تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته اند و ده‌ها هزار نفر هم که اکثر آن‌ها در چین هستند به همین علت بستری شده یا در قرنطینه قرار گرفته‌اند.

محققان می‌گویند انتخاب نام رسمی برای بیماری ناشی از این نوع ویروس کرونا از آن جهت اهمیت دارد که مانع برچسب زنی و انگ زدن به بیماران یا کشور و نژاد آن‌ها می‌شود و همزمان از سردرگمی در شناسایی این بیماری و ویروس زمینه‌ساز آن جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفته: "ما باید به دنبال نامی می‌گشتیم که نه به گستره جغرافیایی و نه به حیوان یا انسان و گروهی از مردم اشاره نمی‌کرد و همزمان تلفظ آن هم دشوار نمی‌بود. "

"داشتن نام مهم است چرا که از رواج نام‌های دیگر که بار معنایی غلط دارند و یا به انگ آمیز هستند جلوگیری می‌کند. ضمنا این نوع نامگذاری در ایجاد یک استاندارد برای نام‌گذاری ویروس‌ها و بیماری‌های ناشی از آن‌ها در آینده هم کمک می‌کند. "

نام کووید‌-۱۹ خلاصه شده "کرونا" ((Corona، "ویروس" (irusV)، بیماری (iseaseD) و عدد ۱۹ است که که به سال ۲۰۱۹ - زمان شناسایی و شیوع آن ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ - اشاره دارد.

همزمان تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ روز سه شنبه از مرز ۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر گذشت و به این ترتیب به لحاظ آمار بیماران هم از رکورد بیماری سارس در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ عبور کرد.

تعداد جان باختگان این بیماری هم به ۱۰۱۶ نفر رسیده است. دیروز، دوشنبه، ۱۰۳ مرگ مرتبط با این بیماری به ثبت رسید که مرگبارترین روز تاکنون بوده است.
کرونا نام رسمی گرفت!
در پکن، پایتخت چین، مانند بسیاری از شهر‌های بزرگ این کشور تدابیر بهداشتی و کنترل شهری شدیدی اعمال می‌شود مانند اینجا که مامور پلیس درجه حرارت بدن زنی را که قصد ورود به یک پارکینگ عمومی را دارد اندازه می‌گیرد.

با وجود این، در ۵ روز گذشته امار روزانه مبتلایان جدید رو به کاهش بوده است به طوری که روز دوشنبه گزارش شد تعداد موارد جدید ۲۴۷۸ نفر بوده که نسبت به روز قبل آن یعنی یکشنبه (۳۰۶۲) بیست درصد کاهش نشان می‌داد.

همزمان در ژنو سوئیس دانشمندان از سراسر جهان گرد هم آمده‌اند تا درباره بهترین راه‌های مقابله با این اپیدمی که هنوز تا حدود زیادی در مرز‌های چین و به ویژه استان هوبی این کشور محصور مانده هم‌فکری کنند.

در همین حال، خزانه داری آمریکا هشدار داده است که آسیب‌های اقتصادی ناشی از این بیماری به اقتصاد چین، ممکن است بر تمامی جهان تاثیر منفی بگذارد.

کرونا نام رسمی گرفت!
کشتی تفریحی که جایی برای پهلو گرفتن ندارد

در تحولی دیگر، روز سه‌شنبه گزارش شد که یک کشتی تفریحی بزرگ دیگر با حدود ۱۴۵۰ سرنشین از پهلو گرفتن در سواحل تایلند منع شده است.

کشتی تفریحی وستردم پیش از رسیدن به تایلند از سوی بنادری در ژاپن، گوآم و تایوان و فیلیپین هم رانده شده بود چرا که مقام‌های ساحلی نگران شیوع کووید-۱۹ در میان مسافران آنند.

شرکت هلند آمریکا مالک این کشتی تفریحی با انتشار بیانیه‌ای گفته: "هیچ نشانه و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم کسی در این کشتی حامل ویروس کرونای مرتبط با کووید-۱۹" است.

این کشتی مسافربری قرار بوده مطابق برنامه روز پنجشنبه (۱۳ فوریه) در بانکوک تایلند لنگر بیاندازد، اما امروز، سه‌شنبه، دولت تایلند اعلام کرد که مجوز پهلوگرفتن برای این کشتی را لغو کرده است.

دولت تایلند تصریح کرده که همزمان با ممانعت از پهلوگرفتن این کشتی آماده است که "با کمال میل، به این کشتی در بارگیری آذوقه، دارو و دیگر مایحتاج لازم" کمک کند.

کشتی دیگری به نام دیاموند پرنسس با حدود ۳۷۰۰ مسافر هم از هفته گذشته در سواحل یوکوهاما ژاپن در قرنطینه قرار گرفته چرا که معاینات پزشکی نشان داد که بیش از ۱۳۰ نفر از مسافران آن به ویروس کرونا مبتلا شده اند و نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ را بروز داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید