سیمرغ "روز صفر" به جشنواره بازگشت

هیأت داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر که ابتدا گفته بودند ممکن است سیمرغ را از روز «صفر» پس بگیرند دیروز با نوشتن نامه‌ای سیمرغ این بخش را به ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر تحویل دادند تا جشنواره برای این سیمرغ تصمیم بگیرد.

کد خبر : ۷۷۰۶۰
بازدید : ۱۳۷۵
صندلی‌های خالی عوامل فیلم «روز صفر» همچنان حاشیه ساز است. تصویری که در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر و پس از آن بیانیه عوامل که به گفته خودشان نمی‌خواستند در مسیری که شایسته سینمای ایران نیست کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار بگیرند، خبرساز شد.

هیأت داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر که ابتدا گفته بودند ممکن است سیمرغ را از روز «صفر» پس بگیرند دیروز با نوشتن نامه‌ای سیمرغ این بخش را به ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر تحویل دادند تا جشنواره برای این سیمرغ تصمیم بگیرد.

در یادداشتی که از سوی هیأت داوران بخش نگاه نو ضمیمه این سیمرغ شده بود آمده است: «هیأت داوران بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر، با انگیزه عبور سریع‌تر از حواشی تلخ و شیرین مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره از این جشنواره، به اتفاق آرا تصمیم گرفت سیمرغ بلورینِ بهترین فیلم اول جشنواره را به دبیر جشنواره، آقای دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، تحویل دهد و صرفاً توصیه کند که این جایزه ارزشمند، بعد از عذرخواهی رسمی جناب آقای سعید ملکان، به‌خاطر رفتار غیرحرفه‌ای‌شان با جشنواره فیلم فجر - که عملاً زمینه نمایش توانایی‌های کلیه عوامل فیلم «روز صفر» و معرفی شخص وی به‌عنوان یک کارگردان جدید را فراهم ساخت - به ایشان اهدا شود.
خبر دریافت این سیمرغ توسط سعید ملکان، برای ما حاکی از تحقق این عذرخواهی خواهد بود و ماندن آن در بایگانی جشنواره، راوی این واقعیت تلخ که موفقیت‌های بزرگ و زودرس، می‌تواند هر هنرمند تازه‌نفسی را در همان ابتدای راه، به سرابِ مقصد برساند.»

دو روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه فرشته طائرپور یکی از اعضای هیأت داوران بخش نگاه نو در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که ممکن است این سیمرغ به یکی از فیلم‌های دیگر این بخش که یک رأی از «روز صفر» کمتر داشتند اعطا شود، اما داروغه‌زاده از بررسی این تصمیم در شورای سیاستگذاری خبر داد و گفت: «رأی داور نهایی است ممکن است جوایز نقدی را پرداخت نکنند یا درباره سیمرغ بگویند تا نامه‌ای نوشته نشود و رسماً عذرخواهی نکند، سیمرغ داده نمی‌شود، اما تغییر رأی درست نیست.»

طائرپور در گفتگو با «ایران» درباره تصمیم نهایی هیأت داوران درباره این سیمرغ گفت: «۲ راه به ذهن ما رسیده بود. یکی از راه‌ها این بود که سیمرغ را به فیلمی که یک رأی کمتر داشته بدهیم و راه دوم این بود که سیمرغ را با یک یادداشت به موزه سینما اهدا کنیم، اما بعد که بین خودمان در هیأت داوران صحبت کردیم و متوجه شدیم دفتر جشنواره می‌خواهد درباره این موضوع تصمیم بگیرد گفتیم سیمرغ این بخش را تحویل دفتر جشنواره بدهیم و توصیه کردیم مشروط به عذرخواهی سعید ملکان این سیمرغ را به او و «روز صفر» بدهند.»

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روز چهارشنبه و یک روز پس از اختتامیه در توئیتر نوشت که سعید ملکان معتقد بود نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده‌اند یا افرادی که در نشست رسانه‌ای اعتراض کرده‌اند داوری و نامزد می‌شدند و البته به پذیرش فیلم خورشید با وجود دیر رسیدن به جشنواره هم اعتراض داشت و با همین دلایل در مراسم اختتامیه حاضر نشد و جایزه‌اش را نگرفت.
طائرپور درباره دلایلی که ملکان مطرح کرده گفت: «سعید ملکان چند سال پیش و برای فیلم «ویلایی ها» هم که تهیه‌کننده آن بود همین کار را انجام داد و کسی واکنشی نشان نداد. به نظر می‌رسد او روشی برای برخورد با جشنواره اتخاذ کرده است.»

به گفته طائرپور دلیل شرطی که هیأت داوران بخش نگاه نو برای اهدای سیمرغ به سعید ملکان مطرح کرده‌اند این است که به جشنواره فیلم فجر احترام گذاشته نشده است. هرچند که حالا دبیر جشنواره و در واقع دفتر جشنواره فیلم فجر مختار است که این کار را به چه شکل نجام دهد.
او در پاسخ به این سؤال که اگر ملکان عذرخواهی نکند راضی نیستید سیمرغ به او تعلق بگیرد، گفت: «دیگر به ما مربوط نیست. جشنواره می‌تواند از حق خودش بگذرد. بحث راضی بودن ما نیست بحث این است که کدام کار درست‌تر است.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید