ماجرای خروج دو برند "سامسونگ" و "ال جی" از ایران چیست؟

ماجرای خروج دو برند "سامسونگ" و "ال جی" از ایران چیست؟

پس از خبرساز شدن خروج سامسونگ و ال جی از ایران و واکنش رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق، مرتضی میری رئیس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت تغییر تابلوی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را حضور ناو کره‌ای در خلیج فارس و افزایش قاچاق لوازم خانگی به ایران عنوان کرد. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم گفته که "طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند. "

کد خبر : ۷۷۰۶۵
بازدید : ۵۴۳۸
ماجرای خروج دو برند
فرادید | اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبری مبنی بر خروج دو برند کره‌ای تولید لوازم خانگی "سامسونگ" و "ال جی" از ایران به دلیل تحریم‌ها منتشر شد، خبری که ابتدا از سوی این شرکت‌ها و مدیرکل صنایع فلزی وزارت صمت تکذیب شد، اما حالا گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلو‌های این دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها است.

به گزارش فرادید، عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی وزارت صمت، ۸ اردیبهشت ماه سال جاری، دراین رابطه گفته بود که " خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. "

یک مقام مسئول در دو شرکت سامسونگ و ال جی هم به ایسنا گفته بود که "سامسونگ و ال جی پیگیر مشکلات خود در این بخش هستند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش انجام و تجهیزات و ماشین‌آلاتی که خریداری شده است امکان تعطیل شدن این واحد‌ها در ایران وجود ندارد. "
اما روز‌های گذشته خبری مبنی بر تغییر تابلو‌های شرکت سامسونگ و ال‌جی درایران خبرساز شد. حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته که "طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند. "

وی ادامه داد: " برند‌های کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تامین می‌کردند که این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند. "

علت جمع آوری تابلوی سامسونگ و ال جی چه بود؟

پس از خبرساز شدن خروج سامسونگ و ال جی از ایران و واکنش رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق، مرتضی میری رئیس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت تغییر تابلوی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را حضور ناو کره‌ای در خلیج فارس و افزایش قاچاق لوازم خانگی به ایران عنوان کرد.
ماجرای خروج دو برند تصویر جمع‌آوری تابلو‌های دو شرکت سامسونگ و ال جی از سطح شهر و فروشگاه‌ها
وی با بیان اینکه بعد از قطع همکاری کره با شرکت‌های ایرانی در سال گذشته، آن‌ها مجبور بودند برند خود را جایگزین کنند، افزود: "علت خبرساز شدن دوباره این مسئله تغییر نام و تابلو‌های این برند‌ها است که به پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی این اتفاق افتاده است. "

میری در پاسخ به اینکه چرا حالا تصمیم به تغییر نام این برند‌ها گرفته شده است؟ تصریح کرد: "یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج فارس بوده که علیه منافع کشور ما است؛ بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم خانگی می‌تواند انجام دهد تغییر نام تابلو‌های شرکت‌های کره‌ای است. "

وی یکی دیگر از دلایل تغییر نام این برند‌ها در مقطع کنونی را افزایش قاچاق اعلام کرد و گفت: "وقتی شرکت‌های طرف قرارداد برند‌های کره‌ای محصولی برای عرضه رسمی ندارند، قاچاقچیان برند‌های شناخته شده را از طریق مرز‌ها و از مناطق مثل بانه و گناوه به کشور وارد می‌کند. "

علیرضا موسوی مجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران هم در خصوص اقدام اخیر سامسونگ و ال جی گفته است: "پایین آوردن تابلو‌های شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده و در هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود. "

موسوی مجد درباره اقدام دو شرکت کره‌ای در خروج از ایران اضافه کرد: "حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود. "

واکنش‌ها به خروج سامسونگ و ال جی از ایران

خبر خروج دو برند کره‌ای از ایران، واکنش‌های بسیاری در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته، البته برخی از مسئولان نیز به این اقدام واکنش نشان داده اند. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به تصمیم برخی از شرکت‌های کره جنوبی برای ترک بازار ایران گفت: "شرکت‌هایی که ایران را ترک کرده‌اند بازاری را از دست داده‌اند که به راحتی نخواهند توانست دوباره آن را به دست آورند. "

وی با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران گفت: "این سیاست در اوج خود قرار دارد و طبیعی است کسانی که با این سیاست آمریکا همراهی می‌کنند و ملت ایران را در این شرایط بسیار سخت و تحت فشار، تنها می‌گذارند حساب خود را برای آینده مشخص می‌کنند و ملت ایران این رفتار‌ها را فراموش نمی‌کند."

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به اقدام سامسونگ و ال جی در توئیترش نوشت: " ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده اند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است. "

سامسونگ به تغییر تابلوهایش در ایران چه واکنشی نشان داد؟

پس از واکنش‌ها به خروج دو برند کره‌ای تولید لوازم خانگی و نگرانی مشتریان از تکلیف خدمات پس از فروش و قطعات یدکی، شرکت سامسونگ طی بیانیه‌ای اعلام کرده که "تعهد خود برای پشتیبانی و ارایه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد. "

در این بیانیه آمده: "شرکت سامسونگ همواره نهایت احترام را برای خانواده هواداران و مصرف کنندگان خود در ایران قایل بوده و حضور و ارتباطی قوی با بازار بزرگ ایران داشته است. با وجود تحولات اخیر و مشکلات ایجاد شده در مسیر تبادلات مالی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران وهوادارن خود به جدیدترین محصولات و فناوری‌های خود است. سیاست ما مبتنی بر حفظ حضور در بازار ایران در سال‌های اخیر و با وجود تمای تحولات تغییر نکرده است. در همین راستا و با وجود همه مشکلات، سامسونگ رسما اعلام کرده که تعهد خود برای پشتیبانی و ارایه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد. در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه پشتیبانی و تامین قطعات در آینده نخواهند داشت. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید