المپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار می‌شود یا نه؟

المپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار می‌شود یا نه؟

گرفتن چنین تصمیمی خیلی خیلی خیلی سخت است، و تا وقتی که اطلاعات موثق و قابل اعتمادی نداشته باشیم، نمی‌توان تصمیم گرفت. فعلاً نیازی به لغو یا تعویق برگزاری المپیک نیست.

کد خبر : ۷۷۵۱۰
بازدید : ۳۲۹۸
المپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار می‌شود یا نه؟
رئیس سابق کمیته بین‌المللی المپیک معتقد است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر جهان‌گستر شدن آن، این کمیته باید در مورد برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو تا پایان ماه مه تصمیم بگیرد. قدیمی‌ترین عضو کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که شیوع ویروس کشنده کرونا باعث شده است که این کمیته تنها سه ماه وقت داشته باشد تصمیم بگیرد المپیک ۲۰۲۰ در توکیو می‌تواند برگزار شود یا نه.

دیک پاوند، نایب رئیس پیشین کمیته بین‌المللی المپیک و رئیس سابق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، معتقد است که با توجه به این که شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای است که کم‌کم این بیماری را در گروه بیماری‌های جهان‌گستر قرار می‌دهد، حداکثر تا پایان ماه می‌بایست در مورد برگزاری بازی‌های المپیک در ژاپن تصمیم بگیرند.

این ویروس در سراسر اروپا پخش شده است و در ایتالیا روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. در چین نیز سنجش‌ها نشان می‌دهد که هم‌چنان افراد بیشتری درگیر آن می‌شوند و روز سه‌شنبه ۵۰۸ مورد جدید از ابتلا و ۷۱ مورد مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است که ۶۸ مورد از آن‌ها در شهر ووهان، منشأ شیوع این ویروس رخ داده است.

این بدان معناست که کل موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور چین به ۷۷ هزار و ۶۵۸ نفر رسیده است و تا کنون ۲۶۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. کره جنوبی دومین کشور از لحاظ تعداد مبتلایان است. ۹۷۷ کره‌ای مبتلا و ۱۰ نفر کشته شده‌اند.

هنگام برگزاری این رویداد، علاوه بر هزاران هوادار ورزشی، حدود ۱۱ هزار ورزشکار برای بازی‌های المپیک و ۴۴۰۰ نفر نیز برای پاراالمپیک قرار است در ژاپن جمع شوند. پاوند معتقد است باید در بازه زمانی مشخصی تصمیم گرفت که آیا در روز ۱۴ ژوئیه بازی‌ها شروع شود یا خیر.

پاوند که از سال ۱۹۷۸ عضو کمیته بین‌المللی المپیک بوده است، در مصاحبه‌ای گفت: «اگر لازم باشد، قطعاً می‌توانیم بازی‌ها را دو ماه عقب بیندازیم.»

«باید خیلی کار‌ها را شروع کرد. باید حفاظ‌های ایمنی را کشید، غذا تأمین کرد، دهکده المپیک و هتل‌ها را آماده کرد و اهالی رسانه هم باید بروند به ژاپن تا استودیوهای خود را برپا کنند.

«کارزار جدیدی آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم. در بازه برگزاری المپیک و قبل و بعد از آن، مردم از خود می‌پرسند، «آیا ایمنی این رویداد آن‌قدر تأمین می‌شود که بتوانیم با اطمینان به توکیو برویم یا نه؟»

کم‌کم احتمال برگزاری بازی‌ها در جایی دیگر نیز مطرح می‌شود. لندن هشت سال پیش میزبان این مسابقات بوده است و نامزد انتخابات شهرداری لندن، شان بِیلی، می‌خواهد شرایط ویژه برگزاری دیرهنگام المپیک در شهر‌های بزرگ را به اجرا گذارد. اما پاوند با چنین دورنمایی مخالف است و اعتقاد دارد اگر نشود بازی‌های ۲۰۲۰ در توکیو برگزار شود، «شاید بهتر باشد کل برنامه را لغو کنیم.»

«تغییر مکان برگزاری سخت است، چون کمتر جایی در جهان هست که امکان برپایی تاسیسات لازم در چنین زمان کمی در آن وجود داشته باشد.»

پاوند در پیامی خطاب به ورزشکاران افزود: «همه می‌دانیم که قرار است به توکیو بروید، و تا اینجای کار همه شواهد نشان می‌دهد که ما کار خود را با وجود حوادث اخیر پیش خواهیم برد. پس حواس‌تان را جمع ورزش‌تان کنید و مطمئن باشید که کمیته المپیک شما را به جایی نمی‌فرستد که این ویروس جهان‌گستر حضور داشته باشد.»

کمیته المپیک گفته است که به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عمل می‌کند. آخرین توصیه این سازمان به کل کشور‌ها این بوده است که اگر ویروس کرونا هم‌چنان در جهان پخش شود، باید خود را برای مقابله با این بیماری جهان‌گستر آماده کنند.
پاوند تأکید کرد، تا زمانی که همه حقایق در مورد خطرات برگزاری بازی‌های المپیک در این شرایط معلوم نشده باشد، لازم نیست اعضای این کمیته تصمیمی بگیرند، چون برگزار نشدن این بازی‌ها برای همه ورزش‌ها گران تمام خواهد شد.

پاوند گفت: «گرفتن چنین تصمیمی خیلی خیلی خیلی سخت است، و تا وقتی که اطلاعات موثق و قابل اعتمادی نداشته باشیم، نمی‌توان تصمیم گرفت. فعلاً نیازی به لغو یا تعویق برگزاری المپیک نیست.»

«رویدادی در مقیاس و بزرگی المپیک را نمی‌شود همین‌طوری عقب انداخت. آن‌همه تجهیزات، با آن همه کشور با فصول مختلف، فصول مسابقات دیگر و فصول برنامه‌های تلویزیونی مختلف، نمی‌شود گفت: حالا در ماه اکتبر المپیک را برگزار می‌کنیم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید