مصایب زلزله زدگان "قطور" در دمای منفی ۲۰ درجه

مصایب زلزله زدگان "قطور" در دمای منفی ۲۰ درجه

اکنون مهم‌ترین مشکل روستاییان زلزله زده کمبود وسایل گرمایشی است، چرا که بیشتر آنان شب‌ها برای گرم کردن خود و خانواده‌شان چوب را می‌سوزانند و با نشستن دور آتش، شب را به صبح در این سرمای طاقت فرسا می‌رسانند.

کد خبر : ۷۷۷۱۳
بازدید : ۸۳۸۷
مصایب زلزله زدگان
سایه کرونا چنان بر کشور سنگین شده که مصایب زلزله زدگان بخش قطور آذربایجان غربی به حاشیه رفته است. شب را به‌صبح رساندن در دمای منفی ۲۰ درجه و در ویرانه‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را خانه نامید، تجربه تلخی است که بر زلزله زدگان این منطقه تحمیل شده است.
بیش از ۱۰ روز است از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در روستا‌های «گرناویک»، «مخین» و «قطور» آذربایجان غربی و تخریب صد‌ها خانه در این روستاها، گذشته است. زلزله سرپناه روستا نشینان بخش قطور را از آن‌ها گرفته و موج‌های بارشی که یکی پس‌از دیگری از غرب وارد کشور می‌شود اول از همه ساکنان قطور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
اکنون مهم‌ترین مشکل روستاییان زلزله زده کمبود وسایل گرمایشی است، چرا که بیشتر آنان شب‌ها برای گرم کردن خود و خانواده‌شان چوب را می‌سوزانند و با نشستن دور آتش، شب را به صبح در این سرمای طاقت فرسا می‌رسانند.

مردم چه می‌گویند
«احمد» که از خسارت دیدگان، زلزله در «قطور» است با بیان اینکه دار و ندار خود را در زلزله از دست داده ام، گفت: تعداد زیادی از اهالی به خاطر سرمای شدید مریض شده‌اند. درست است که نیرو‌های هلال احمر و سپاه کمک‌رسانی کردند، اما زندگی در چادر آن هم در سرما سخت است و به شدت نیازمند پتو و لباس گرم هستیم؛ فرشی یا موکتی نداریم که در این سرما روی آن بنشینیم.

«بابازاده» پدر ۴۵ ساله ساکن روستای «گرناویک» نیز با اشاره به اینکه زندگی در سرمای سوزناک منطقه با وجود بچه کوچک سخت است، افزود: پنج سال پیش خانه‌ای را که امروز چیزی از آن نمانده با پول کارگری ساختم. نیرو‌های هلال احمر، بنیاد مسکن و راهداری از اولین ساعت وقوع زلزله برای امدادرسانی در محل حاضر شدند؛ اما کمک‌های توزیع شده کافی نیست، کودکانمان از سرما مریض شده و به شدت نیازمند احداث خانه هستیم، چون سرما امان از ما برده است.

مشکلات زلزله زدگان
«سوسن» زن جوانی که مادر سه فرزند است هم با گریه گفت: ۲۰ رأس از گوسفندانمان زیر آوار تلف شدند، همه وسایل خانه زیر آوار ماند و خودمان آواره کوچه‌ها شده‌ایم. کمک‌های مردمی و دولتی تا حد امکان توزیع شده، اما کافی نیست. اینجا سرما بیداد می‌کند، کودکانمان سرما خورده‌اند، نیازمند دارو ولوازم پزشکی هستیم. نیازمند کانکس و سرپناه هستیم، از دولت می‌خواهیم به داد ما برسد و کمک مالی برای احداث دوباره ساختمان‌هایمان بپردازد.

یک جوان اهل روستای مخین با اشاره به تخریب خانه و کارگاه نجاری پدرش براثر زمین لرزه گفت: اکنون از یک سو محل کسب و کار خانواده‌ام از بین رفته و از سوی دیگر با برودت هوا، نگران شیوع بیماری‌های تنفسی هستیم و خطر شیوع بیماری‌های تنفسی تنها بخشی از دغدغه‌های فکری ما به شمار می‌رود، زیرا در میان سکوت شبانه این مناطق، هزاران فکر و خیال به ذهنمان می‌رسد.

یک ساکن دیگر این روستا نیز گفت: سرمای هوا از یک سو، زندگی درون چادر از سوی دیگر و احتمال شیوع بیماری‌های مختلف بخصوص بیماری کرونا، ترس زیادی برای ساکنان به وجود آورده و امیدواریم با تلاش مسئولان و کمک مردم، بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.

یک ساکن روستای کوتان آباد هم با اشاره به حجم تخریب‌های زیاد براثر زمین‌لرزه، گفت: زلزله و خرابی‌ها تنها مشکل ساکنان نیست و اکنون شیوع بیماری‌های مختلف در منطقه و بارندگی و سرمای هوا مشکلاتی است که ما را بشدت آزار می‌دهد و کمبود ماسک نیز در روز‌های اخیر که تب بیماری در کشور اوج گرفته، خانواده‌ام را ترسانده است.

کمبود اقلام بهداشتی
یک ساکن روستای راویان نیز گفت: کمبود بسیاری اقلام از جمله دستکش بهداشتی و کاری و ماسک در منطقه مشهود است و تلاش مسئولان نیز نتوانسته مشکلات ما در این زمینه را حل کند.

ساکن دیگری از روستای راویان ورود سرما و بارش برف را مشکل ساکنان این روستا دانست و افزود: کمبود چادر و وسایل گرمایشی و شب‌های سرد این منطقه، مشکلات زلزله‌زدگان را دوچندان کرده است.

یک جوان اهل روستای آلمالو نیز گفت: تعدادی از جوانان این روستا برای کمک به روستا‌های اطراف که خسارت‌های زیادی را متحمل شدند، هرروز صبح عازم روستا‌ها شده و شب‌هنگام باز می‌گردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات ساکنان آن روستا‌ها را حل کنیم.

مرد میانسال دیگری که به همراه فرزند نوجوانش در روستای «حبش سفلی» و در نزدیکی ریل راه‌آهن خوی - قطور- رازی در حال بستن آلاچیق برای گوسفندانش بود هم نگرانیش را از شیوع بیماری تنفسی ابراز کرد.

آخرین جزئیات مربوط به خسارت‌های زمین‌لرزه
محمود بدلی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی از آسیب ۴۵۰۰ واحدمسکونی براثر زمین لرزه خبرداد و گفت: از این تعداد، ۵۰۰ واحد در شهر قطور، سه هزار و ۶۵۰ واحد در روستا‌های شهرستان خوی و ۳۵۰ واحد نیز در روستا‌های سلماس بوده است.

آیدین رحمانی رضائیه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیزدر جلسه مدیریت بحران زلزله قطور خوی، مجموع مصدومان زمین‌لرزه را فقط در قطور و سلماس ۱۲۷ نفر اعلام و گفت: تا به امروز ۴ هزار و ۹۰۹ عدد چادر، ۴ هزار و ۲۲ والور و ۴ هزار و ۳۴۸ بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین مردم توزیع شده و از سایر استان‌ها نیز بیش از ۳ هزار چادر و ۴ هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شده است.

وی ادامه داد: کمیته ساماندهی احشام زنده و تعیین تکلیف احشام تلف شده برگزار شد و در ۳ روستا با ایجاد ۷ واحد نگهداری ۱۱۰۰ واحد دام زنده ساماندهی شدند و بر اساس ارزیابی صورت گرفته توسط بنیاد مسکن ۴ هزار واحد نیاز به بازسازی دارند که ۳۷۰۰ واحد روستایی و ۳۰۰ واحد نیز در شهر قطور هستند.

۱۳۰۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند. ۳۷۰۰ واحد تأسیسات دامی و ۲۱۰ واحد تجاری و آموزشی و فرهنگی نیز نیاز به بازسازی دارند. رحمانی گفت: با تدبیر مقام عالی استان همه واحد‌های مسکونی نوار ۲۰ کیلومتر مرزی بیمه هستند و بزودی شاهد پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه به زلزله زدگان خواهیم بود.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید