برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟

برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه طلا را براق کنیم؟ طلا از آن دسته از فلزاتی است که بسیار با ارزش و گرانبهاست و البته به مراقبت زیادی هم نیاز دارد، توصیه می‌کنیم سالی یک یا دو بار بیشتر طلا را براق نکنید. برای این که برق و درخشندگی را به حلقه، دستبند، گردنبند و دیگر زیور آلات طلای با ارزشتان بر گردانید، کافی است با این مطلب همراه شوید.

کد خبر : ۷۷۷۹۶
بازدید : ۱۲۲۷۷
برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟
فرادید | طلا بر خلاف نقره که به مرور زمان و به کندی تیره می‌شود، تیره نخواهد شد. با این حال طلا می‌تواند در استفاده‌های روز مره کثیفی و دوده به خود بگیرد و درخشندگی روز‌های اول خود را از دست دهد، برای این که برق و درخشندگی را به حلقه، دستبند، گردنبند و دیگر زیور آلات طلای با ارزشتان بر گردانید، کافی است با این مطلب همراه شوید.
به گزارش فرادید، متاسفانه زیورآلات طلا به راحتی رنگ خود را از دست میدهند و یا گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند، پس بهتر است که به شکل منظم آن‌ها را تمیز کنید. اگر هر روز از زیورآلات طلای خود استفاده می‌کنید، حتما حداقل هردوماه یک بار آن‌ها را تمیز کنید. شما برای تمیز کردن زیورآلات طلا، به دو ظرف آب گرم، صابون ظرفشویی، یک تکه پارچه بدون پرز، و یک مسواک نیاز دارید.

روش اول:تمیز کردن زیورآلات با مایع ظرفشویی

چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه‌ی حاوی آب گرم (نه خیلی داغ) بریزید. به آرامی با هم مخلوط کنید. با این که آب معمولی شیر هم می‌تواند مناسب باشد، اما برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید از آب کربوناته فاقد سدیم یا از سودا استفاده کنید. کربنات موجود در این آب‌ها می‌تواند به از بین بردن کثیفی و گرد و خاک کمک کند. ​

نکته: از آب داغ یا جوش استفاده نکنید. به خصوص اگر طلای شما سنگ‌های قیمتی حساس و با ارزش دارد. بعضی از سنگ‌های قیمتی مانند اوپال در برخورد با تغییر سریع درجه حرارت ممکن است ترک بردارند.

طلا را در محلولی که آماده کرده اید خیس کنید و آن را برای حدود ۱۵ دقیقه در محلول باقی بگذارید. در هنگام خیس خوردن، آب گرم و صابونی راه خود را به درون شیار‌ها و شکاف‌ها باز می‌کند و کثیفی‌هایی که در نقاط غیر قابل دسترس هستند را نرم می‌کند.

طلا را به آرامی با یک مسواک نرم بدون دندانه تمیز کنید. هر تکه از جواهرتان را به تنهایی پاک کنید و به گوشه‌ها و شکاف‌هایی که ممکن است کثیفی در آن‌ها پنهان شده باشد توجه بیشتری بکنید. از یک مسواک بسیار نرم استفاده کنید، هر چه نرم‌تر باشد بهتر است. مو‌های زبر مسواک ممکن است سطح جواهر شما را خراش دهند. اگرجواهر شما آب طلا گرفته شده است (بر خلاف طلای جامد) ممکن است مسواک زبر کل طلای سطح جواهر شما را از بین ببرد. ​

نکته: برس‌هایی که مخصوص این کار طراحی شده اند، بهترین گزینه خواهند بود، اما بعضی برس‌های نرم و کوچکتر (مثلا برس ابرو) هم می‌توانند مفید باشند.

هر قسمت جواهرتان را در آب گرم روان بشویید. خوب آب کشیدن می‌تواند آلودگی‌هایی که باقی مانده اند، اما با برس کشیدن نرم‌تر شده اند را از بین ببرد. مجددا مطمئن شوید که آب داغ نباشد، به خصوص اگر جواهرتان سنگ قیمتی دارد.

نکته: اگر جواهرتان را در سینک ظرفشویی یا دستشویی آب می‌کشید، راه آب آن را ببنیدید، تا اگر جواهرتان ناگهان از دستتان لیز خورد، آن را از دست ندهید. یا ساده‌تر است که جواهرتان را در یک سبد کوچک آب کشی کنید.

طلا را با یک پارچه نرم خشک کنید. سپس آن را قبل از پوشیدن دوباره، روی یک حوله بگذارید تا در تماس با هوا کاملا خشک شود. اگر طلای خیس را بیندازید، ممکن است رطوبت را روی پوستتان نگه دارد و پوستتان را کمی اذیت کند.
برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟
روش دوم: تمیز کردن زیورآلات با آمونیاک

زمانی که لازم است با آمونیاک تمیز کنید را بدانید. آمونیاک یک تمیز کننده‌ی قدرتمند است. ولی از لحاظ شیمیایی می‌تواند سوزاننده باشد؛ بنابراین برای تمیز کردن‌های دائمی تان از آمونیاک استفاده نکنید تا از سائیده شدن جواهرتان جلوگیری شود. آمونیاک گزینه‌ی خوبی برای تمیز کردن‌های خیلی قوی است. ​

نکته: آمونیاک می‌تواند بعضی از موادی که معمولا در ساخت زیورآلات استفاده می‌شوند را خراب کند. در مواردی که طلای شما همراه با مروارید یا پلاتین است از آمونیاک استفاده نکنید.

یک پیمانه آمونیاک را با ۶ پیمانه آب مخلوط کنید. به آرامی هم بزنید تا از خوب مخلوط شدن آن‌ها مطمئن شوید.

طلا را برای کمتر از یک دقیقه در این محلول خیس کنید. جواهر را برای مدت طولانی در آمونیاک باقی نگذارید. به عنوان یک ماده‌ی قوی، آمونیاک قدرت خورندگی دارد.

نکته: برای این که تمام بخش‌های طلا را در یک لحظه خارج کنید از یک صافی آشپزخانه استفاده کنید. مانند کاری که حتما در هنگام درست کردن پاستا انجام می‌دهید. می‌تواند با یک صافی کوچک طلا را بادست خارج کنید. یا ظرف محلول را در یک صافی بزرگ در سینک آشپزخانه برگردانید.

جواهر را به طور کامل زیر آب جاری بشویید. راه آب سینک را ببندید تا از لیز خوردن و گم شدن هر گونه جواهر با ارزش جلوگیری شود. به عنوان یک راه ساده تر، می‌تواند از صافی‌ای که برای در آوردن طلا از آمونیاک استفاده کردید، در هنگام آبکشی نیز استفاده کنید.

جواهر را به آرامی با یک پارچه‌ی نرم و صیقل دهنده خشک کنید. جواهر را قبل از پوشیدن روی یک حوله بگذارید تا کاملا در معرض هوا خشک شود. ​
برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟

روش سوم: تمیز کردن زیورآلات نگین دار

بدانید که کدام نوع از جواهرات باید خشک نگه داشته شوند. بعضی از انواع زیورآلات که سنگ جواهر با چسب به آن‌ها چسبیده است نباید در آب غوطه ور شوند. آب گرم ممکن است چسب را شل کند و باعث افتادن سنگ شود. به خصوص وقتی که بعد از خیس کردن، برس کشیده شود. برای این گونه زیورآلات می‌توان از یک روش تمیز کردن خاص استفاده کرد که در آن نیازی به خیس کردن کامل در آب وجود نداشته باشد.

جواهر را با یک پارچه‌ی خیس صابونی شده بکشید. مقدار کمی محلول مایع ظرفشویی همانطور که در روش یک گفته شد درست کنید. یک حوله‌ی نرم و ظریف را در محلول فرو کنید و جواهر را به آرامی با آن تمیز کنید.

جواهر را با یک پارچه‌ی خیس شده در آب معمولی پاک کنید. به آرامی پارچه‌ی خیس را روی جواهر بکشید و دقت کنید که تمام نواحی‌ای که احتمال دارد صابون روی آن‌ها مانده باشد، پاک می‌شوند.
بعد از تمیز کردن قطعات طلا را روی یک پارچه بگذارید یا به صورت برعکس آویزان کنید. به این روش جواهراتتان خشک خواهند شد. با برعکس قرار دادن طلا، مطمئن خواهید شد که هر رطوبت باقی مانده در آن بیرون خواهد آمد و در اجزای داخلی طلا باقی نخواهد ماند.
برق انداختن طلا؛ چگونه طلا را براق کنیم؟

روش چهارم: تمیز کردن زیورآلات با خمیر دندان

مقدار کمی خمیر دندان را با آب مخلوط کنید. حدود یک بند انگشت خمیر دندان را در یک کاسه (یا کف دستتان) بریزید و آن را با یک یا دو قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید تا یک خمیر نرم بسازید. به عنوان یک ماده‌ی خراشنده، خمیر دندان می‌تواند دوده‌هایی که در بخش‌های پنهان جواهر محبوب شما وجود دارند را بدون خراشیدن سطح آن نرم کند. ​

نکته: از این روش می‌توانید برای تمیز کردن‌های دائمی و طلا‌هایی که می‌خواهید سریع تمیزکنید استفاده کنید.

با یک مسواک نرم روی جواهر را بکشید. از یک مسواک نرم و قدیمی و کمی خمیر دندان استفاده کنید تا به آرامی جرم‌ها را پاک کنید. همچنین برای خراشیدن جواهر با دست می‌توانید خمیر دندان را روی یک تکه پارچه بزنید. اگر احتمالا خراشی روی جواهرتان مشاهده کردید، به خاطر مسواک است نه خمیر دندان، پس از یک برس نرم‌تر استفاده کنید.

​نکته: برای ساده‌تر کردن کار، می‌توانید از خمیر دندان رقیق نشده استفاده کنید. اما با این کار ممکن است پاک کردن خمیر دندان از شکاف‌های داخلی جواهر سخت‌تر شود.

​جواهر را به خوبی در آب تمیز آب بکشید. درست مانند وقتی که بعد از مسواک زدن دهانتان را می‌شویید، باید جواهر را به طور کامل آبکشی کنید تا هر گونه کثیفی نرم شده از روی آن برود.

نکات نگهداری از زیور آلات

- جواهرات طلایتان را به نحوی نگه داری کنید که از خراش افتادن آن‌ها جلوگیری شود. هر تکه طلا را باید در یک کیسه‌ی پارچه‌ای جداگانه قرار دهید.
- کثیفی‌های خیلی سفت را می‌توانید با خیس کردن جواهر در الکل پاک کنید (مگر اینکه طلایتان سنگ چسبیده شده داشته باشد).
- از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نکنید. همچنین جواهر را در معرض هیچ ماده‌ی کلر داری قرار ندهید، چون ممکن است رنگ آن را از بین ببرد.
- اگر این متد‌ها را روی یک حلقه‌ی طلا دارای الماس یا هر نوع سنگ جواهر دیگری انجام می‌دهید، مطمئن شوید که چنگگ‌های آن آسیب نخواهند دید و سنگ آن بیرون نخواهد افتاد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید