گلاره ناظمی؛ نامزد جایزه برترین داور فوتسال جهان

گلاره ناظمی؛ نامزد جایزه برترین داور فوتسال جهان

شرایط خیلی بهتر شده، اما متأسفانه نه‌تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا نگاه جنسیتی وجود دارد. نباید چیز عجیبی باشد که یک زن برای بازی مردان قضاوت کند. اصلا نباید در فوتبال و فوتسال بحث داور زن و مرد مطرح باشد.

کد خبر : ۷۷۸۷۴
بازدید : ۶۰۷۳
گلاره ناظمی؛ نامزد جایزه برترین داور فوتسال جهان
در چند‌سال اخیر علاوه بر موفقیت‌هایی که علیرضا فغانی در بخش داوری برای فوتبال ایران به ارمغان آورده، یک زن ایرانی هم به شکل شگفت‌انگیزی خودش را بین برترین‌های فوتسال جهان جای داده است. گلاره ناظمی برای دومین‌سال متوالی خود را جزو ١٠ داور برتر فوتسال جهان (مرد و زن) می‌بیند و این اتفاق را باعث افزایش انگیزه خود در ادامه راه می‌داند.
البته این داور زن ایرانی برخلاف فغانی به درخواست مهاجرت به یک کشور دیگر پاسخ منفی داده، اما یک دغدغه بزرگ دارد که آن را بیان می‌کند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با گلاره ناظمی را که برادرش هم یکی از داوران لیگ برتری فوتبال ایران است را می‌خوانید:

برای دومین‌سال متوالی بین ١٠ داور برتر فوتسال جهان قرار گرفتید. حتما حس خوبی دارید؟
بله، قطعا همین‌طور است. همین که جزو ١٠ داور برتر جهان هستم، انگیزه‌ام را دوچندان می‌کند. این اتفاق برای من سال قبل هم رخ داد و در رده چهارم قرار گرفتم. امیدوارم امسال رتبه بهتری به دست بیاورم.

شانسی هم دارید که بتوانید بهترین داور جهان در سال ٢٠١٩ شوید؟
به خاطر اینکه لیست برترین داوران زن و مرد با هم اعلام می‌شود، کار خیلی سخت است که یک‌نفر به‌عنوان برترین داور انتخاب شود. داوران سطح بالا و شناخته‌شده‌ای در قاره اروپا داریم که شاید شانس‌شان از من بیشتر باشد. همین که جزو ١٠ داور برتر جهان هستم را برای خودم یک افتخار می‌دانم. از طرفی این اتفاق مسئولیت مرا هم سنگین‌تر می‌کند و نگاه‌ها به قضاوت‌های من ریزبینانه‌تر خواهد بود.

روند انتخاب برترین داور جهان توسط سایت فوتسال پلنت چگونه است؟
تا جایی که من اطلاع دارم، مربیان، ناظران، داوران و کارشناسان داوری حق رأی دارند. تعداد محدودی از سوی این سایت به‌عنوان رأی‌دهنده مشخص شدند و هر‌سال در بخش‌های مختلف به برترین‌ها رأی می‌دهند.

در سال ٢٠٢٠ احتمالا مهم‌ترین چالش شما قضاوت در جام‌جهانی فوتسال مردان است؟
هنوز چیزی اعلام نشده که چه داورانی برای حضور در جام‌جهانی انتخاب شدند. برخلاف فوتبال که از چند‌سال قبل داوران جام‌جهانی را معرفی می‌کنند، در فوتسال تا لحظه آخر چیزی مشخص نیست. از ایران هم داوران مرد و زن برای قضاوت در جام‌جهانی شانس دارند.
امیدوارم که من هم یکی از داوران حاضر در این مسابقات باشم. البته با توجه به شیوع کرونا مشخص نیست این رقابت‌ها به تعویق می‌افتد یا در زمان مقرر برگزار می‌شود.

تا چه زمانی قرار است به داوری ادامه دهید؟
تا زمانی که انگیزه و توانش را داشته باشم، در داوری هستم. بدون شک زمانی هم می‌رسد که احساس می‌کنم باید جا را برای جوان‌تر‌ها باز کنم، چون برای ورود به لیست بین‌المللی محدودیت سنی وجود دارد. من ١٨‌سال است که داوری می‌کنم و الان به موفقیت رسیدم. البته برای ماندن در لیست بین‌المللی محدودیت سنی وجود ندارد.

پس احساس می‌کنید پشت‌سر شما بازهم داورانی هستند که بتوانند راهتان را ادامه دهند؟
ما هم در بخش مردان و هم زنان داوری خوبی داریم. برخلاف فوتبال، داوران زن در بخش فوتسال تعدادشان زیاد است و می‌توانند پیشرفت کنند.

حالا که دوسالی است جزو برترین داوران جهان هستید، حمایتی هم از سوی مسئولان دیدید؟
کمیته داوران همواره مرا حمایت کرده، اما در کل می‌توانم بگویم شرایط می‌تواند بهتر از این هم باشد. در چند‌سال اخیر فرصت بیشتری به زنان داده شده تا توانایی خود را در داوری نشان دهند. ما هم ثابت کردیم که جنسیت در داوری معنا و مفهومی ندارد. بدون شک باید حساب ویژه‌ای را برای توانایی داوران زن باز کنیم، چون اگر حمایت شوند، می‌توانند برای کشورمان افتخارآفرین باشند.

علیرضا فغانی به‌عنوان برترین داور فوتبال ایران مدتی است مهاجرت کرده. شما پیشنهادی برای قضاوت در کشور‌های دیگر داشتید؟
بله، من هم پیشنهاد داشتم. به‌ویژه بعد از قضاوتم در فینال المپیک جوانان ٢٠١٨ پیشنهاد‌هایی برای مهاجرت به کشور‌های دیگر و قضاوت برای آن‌ها به من رسید. با این حال، من علاقه‌ای به مهاجرت ندارم و ترجیح می‌دهم در ایران باشم و با نام کشورم به مسابقات بین‌المللی بروم.

در مصاحبه‌ای که بعد از انتخاب به‌عنوان یکی از داوران برتر جهان با رسانه‌های خارجی داشتید، به سختی‌هایی که برای رسیدن به جایگاه فعلی کشیدید، اشاره کرده بودید. هنوز هم برای موفقیت مجبورید این دشواری‌ها را تحمل کنید یا شرایط بهتر شده؟
شرایط خیلی بهتر شده، اما متأسفانه نه‌تن‌ها در ایران بلکه در همه جای دنیا نگاه جنسیتی وجود دارد. نباید چیز عجیبی باشد که یک زن برای بازی مردان قضاوت کند. اصلا نباید در فوتبال و فوتسال بحث داور زن و مرد مطرح باشد.
این نگاه را در تمام دنیا احساس کردم که برای برخی مردان قضاوت یک زن عجیب و غریب است، اما این نگاه باید از بین برود و برای مردان، داوران زن قابل پذیرش باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید