واکسن آلمانی کرونا برای همه جهان

واکسن آلمانی کرونا برای همه جهان

کریستسان لیندنر، رهبر حزب دموکرات‌های آزاد آلمان، تلاش آمریکا در این راستا را "توهین‌آمیز" خوانده است. حزب چپ آلمان هم هشدار می‌دهد که نباید اجازه داد این مسئله به تجارتی میلیاردی ختم شود.

کد خبر : ۷۸۰۹۹
بازدید : ۶۷۱۶
یک شرکت آلمانی در حال تحقیق برای ساخت واکسن کرونا است. آمریکا تلاش کرده با پیشنهاد‌هایی به این شرکت، دارو را منحصرا برای آمریکا به دست بیاورد. این شرکت، اما می‌گوید، دارو باید برای تمامی جهان باشد و نه تنها برای آمریکا.

واکسن آلمانی کرونا برای همه جهان
فیلیپ هوفمن، یکی از پژوهشگران شرکت CureVac که بر روی ساخت دارویی برای مقابله با کرونا تحقیق می‌کند

در روز‌های گذشته خبری منتشر شده بود در این باره که یک شرکت دارویی در شهر توبینگن آلمان در زمینه تولید واکسن و مقابله با ویروس کرونا پیشرفت‌هایی داشته و به نتایج خوبی رسیده است. روز یکشنبه نیز خبر دیگری در این باره توجه‌ها را به خود جلب کرد که بر پایه آن رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند با صرف و وعده مبالغی هنگفت به کارکنان این شرکت به نام CureVac، حق انحصاری دارو/واکسن ضدکرونا را به دست آورد.

دیروز دوشنبه ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) روزنامه‌های آلمانی گزارش می‌دهند که این شرکت داروسازی با قراردادی انحصاری با آمریکا برای واکسن کرونا موافق نیست. کریستوف هتیچ، مدیرعامل این شرکت، به روزنامه "مانهایمر مورگن" گفته است، CureVac به دنبال ساخت واکسن برای تمامی جهان است و نه فقط برای برخی کشورها.

این شرکت دارویی از ماه ژانویه در حال تحقیق بر روی واکسن ضد ویروس جدید کروناست. هیتچ گفته است که این شرکت از کارمندان خود و مقر شرکت در آلمان، دست نمی‌کشد.

رقابت آلمان و آمریکا بر سر یک شرکت دارویی
در مورد این شرکت دارویی در حال حاضر بین آمریکا و آلمان اختلاف نظر وجود دارد. وزارت بهداشت آلمان گزارش روز یکشنبه "ولت آم زونتاگ" را در مورد تلاش‌های آمریکا تأیید کرده است. به گفته محافل دولتی، دونالد ترامپ تلاش می‌کند پژوهشگران آلمانی را با کمک‌های مالی بالا به آمریکا جذب کرده یا حقوق داروی ضد کرونا را منحصرا برای آمریکا به دست آورد.

یک مقام دولتی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گزارش منتشر شده در مورد تلاش‌های آمریکا در این رابطه را "بسیار اغراق‌آمیز" خوانده است.

در گزارش‌ها سخن از پیشنهاد مبلغی بالا به شرکت دارویی توبینگن از سوی رئیس جمهوری آمریکاست. از سوی دولت آلمان هم شنیده می‌شود که "ترامپ هر کاری برای اینکه این واکسن تنها در اختیار آمریکا قرار بگیرد، انجام می‌دهد. "

مقام‌های دولتی در آلمان هم در حال مذاکره با این شرکت داروسازی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت و درمان آلمان تأیید کرده است، "دولت آلمان بسیار علاقمند به ساخت دارو و واکسن برای مقابله با ویروس جدید در آلمان و اروپاست و در همین رابطه، دولت در تماس و گفتگوی فشرده با شرکت داروسازی CureVac است".

وزارت بهداشت آلمان همچنین می‌گوید، این کشور با پیشنهاد‌های مالی در تلاش برای حفظ این شرکت دارویی است.

یک مقام دولتی ایالات متحده که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده، از انجام مذاکرات آمریکا با ۲۵ شرکت که به گفته خودشان در زمینه ساخت دارو و واکسن ضد کرونا در حال تحقیق هستند، سخن گفته است. به گفته این مقام دولتی، بیشتر این شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران آمریکایی سرمایه آغازین را برای تحقیقات دریافت کرده‌اند.
به گفته او، دولت آمریکا به مذاکره با "هر شرکتی که بتواند کمکی در این زمینه باشد"، ادامه خواهد داد و "هر راه‌حلی با تمامی جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد. "

"آمریکا اول" حتی در بحران کرونا؟
برخی سیاستمداران آلمانی از احزاب مختلف نسبت به این خبر واکنش نشان داده‌اند. یکی از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات این موضوع را یک "مسئله‌ی اخلاقی و نه یک موضوع اقتصادی یا ملی" دانسته است. کریستسان لیندنر، رهبر حزب دموکرات‌های آزاد آلمان، تلاش آمریکا در این راستا را "توهین‌آمیز" خوانده است. حزب چپ آلمان هم هشدار می‌دهد که نباید اجازه داد این مسئله به تجارتی میلیاردی ختم شود.

وزارت علوم و تحقیقات آلمان اعلام کرده است که از پژوهش‌های مربوط به واکسن کرونا با بودجه‌های دولتی حمایت می‌شود. سخنگوی این وزارتخانه از گسترش و افزایش حمایت‌های مالی دولتی از تحقیقات ساخت دارو و واکسن ضد کرونا خبر داده است.
به گفته وزارت علوم و تحقیقات آلمان، اتحادیه بین‌المللی ساخت واکسن CEPI (نوآوری‌های آمادگی اپیدمی) از جمله به شرکت آلمانی CureVac برای تحقیقات در زمینه ساخت واکسن کرونا مأموریت داده است.

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان هم بر روی "خواست و علاقه شدید دولت آلمان برای تولید این واکسن در آلمان و اروپا" تأکید کرده است. وزیر اقتصاد همچنین در مصاحبه با روزنامه‌های آلمانی به امکان دولت آلمان برای نظارت دقیق‌تر بر تصرف شرکت‌های آلمانی از سوی کشور‌های دیگر و در صورت لزوم مداخله در این مسئله، اشاره کرده است. آلتمایر از ضرورت این نظارت و مداخله "به ویژه هنگامی که پای منافع ملی یا مسائل امنیتی اروپا در میان است"، سخن گفته است.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید