طغیان کرونا در آمریکا؛ علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟

طغیان کرونا در آمریکا؛ علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟

ترامپ طی هفته‌ها حقایق و واقعیت‌های مربوط به کرونا را در می‌کرد و ادعا داشت که اطلاعات و مطالب منتشرشده درباره ویروس کرونا یک نوع بزرگ نمایی از سوی دموکرات‌ها و برخی رسانه‌های خبری است. ترامپ پیش از این ادعا می‌کرد که کرونا جدی‌تر از بیماری آنفلوآنزا نیست و بیش از حد به این مسئله پرداخته شده است.

کد خبر : ۷۸۴۰۰
بازدید : ۴۸۹۴
طغیان کرونا در آمریکا؛ علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟
فرادید | براساس آخرین آما‌رها طی ۲۴ ساعت گذشته، آزمایش کرونای بیش از ۹ هزار شهروند آمریکایی مثبت اعلام شده و با این تعداد، آمار مبتلایان به بیش از ۴۳ هزار نفر رسیده است. این در حالی ست که روز‌های کمی از شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده می‌گذرد و نمودار شیوع در این کشور به شدت سیر صعودی خود را طی می‌کند.

به گزارش فرادید، کوید-۱۹ در ایالات متحده تاکنون ۵۳۰ قربانی گرفته است و با احتساب ۴۳ هزار و ۲۳ مبتلا، این کشور در رتبه سوم کشور‌های درگیر با بیماری کرونا قرار دارد، ایالت نیویورک نیز با ۲۰ هزار و ۸۷۵ مورد ابتلا، بیشترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را در آمریکا به خود اختصاص داده و هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا با واکنش رسانه‌ها و فعالان سیاسی این کشور مواجه شده است. آن‌ها دونالد ترامپ را متهم به مخفی کاری درباره شیوع کوید-۱۹ در این کشور کرده اند.

رئیس جمهور آمریکا نیز در مقام پاسخ، ضمن کوچک نمایی شیوع کرونا، رسانه‌ها را به دامن زدن به نگرانی‌های مرتبط با کرونا متهم کرد. ترامپ در توئیتی گفت: رسانه‌هایی مانند «سی ان ان» و «ام اس ان بی سی» تلاش می‌کنند که ویروس کرونا را تا جای ممکن بد نشان دهند و بازار‌ها را بترسانند. ترامپ در ادامه با بیان اینکه دمکرات‌ها هم کار مشابهی انجام می‌دهند، مدعی شد آمریکا در بهترین حالت است.

رسانه‌های آمریکایی معتقدند که بحران کرونا رقیب بزرگ دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به شمار می رود و کوچک نمایی کرونا توسط رئیس جمهور آمریکا به همین دلیل بوده و او نمی‌خواسته تحت تاثیر این بحران بخشی از آراء خود را از دست بدهد، به همین دلیل شیوع کرونا در آمریکا را جدی نگرفته است.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و یکی از نامزد‌های حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز ترامپ را به مخفی کردن حقایق تکان‌دهنده درباره ویروس کرونا متهم نمود و افزود: این برای او غیرقابل قبول است که اطلاعاتی را درباره ویروس کرونا در اختیار مردم قرار می‌دهد که افکار عمومی را گیج و سردرگم می‌کند.

وی ادامه داد: " این مسئله غیرقابل قبول است که رئیس جمهور آمریکا از اطلاعات نادرست و مبهم درباره ویروس کرونا استفاده کند. "
همچنین کمبود تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی، ماسک و لباس‌های حفاظتی در بیمارستان‌های کشور از جمله در ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک، باعث انتقاد از عملکرد دولت ترامپ شده است.
طغیان کرونا در آمریکا؛ علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟

علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟

ترامپ طی هفته‌ها حقایق و واقعیت‌های مربوط به کرونا را در می‌کرد و ادعا داشت که اطلاعات و مطالب منتشرشده درباره ویروس کرونا یک نوع بزرگ نمایی از سوی دموکرات‌ها و برخی رسانه‌های خبری است. ترامپ پیش از این ادعا می‌کرد که کرونا جدی‌تر از بیماری آنفلوآنزا نیست و بیش از حد به این مسئله پرداخته شده است.

رسانه‌ها معتقدند که دولت ترامپ اقدامات پیشگرانه را انجام نداده است و تنها زمانی که بیماری به شکل گسترده نمود پیدا کرده، اقدام به اطلاع رسانی کرده و تشکیل مدیریت بحران داده است، در حال حاضر نیز با توجه به عدم آمادگی دولت ترامپ، مدیریت ویروس کرونا در سطح گسترده امکان پذیر نیست.
بر اساس گزارشی که روزنامه واشینگتن پست منتشر کرده است، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را که در ماه ژانویه به او ارسال و در آن در خصوص مقیاس و شدت شیوع ویروس کرونا هشدار داده شده بود، نادیده گرفته است.

این روزنامه با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی که در جریان گزارش‌ها و هشدار‌های این آژانس‌ها بوده‌اند، گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی در این گزارش‌ها ماهیت و شیوع جهانی ویروس و اقدام چین در کمتر نشان دادن شیوع و شدت آن و همچنین نیاز احتمالی اقدامات دولت برای مهار آن را به تصویر می‌کشند. اما در مقابل ترامپ تصمیم گرفت که این گزارش‌ها را نادیده بگیرد و یا جدی بودن آن‌ها را مطرح نکند.

"گرچن وایتمر" فرماندار میشیگان با تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه «ای. بی. سی» گفته که "مقامات باید زودتر به این بحران توجه می‌کردند تا کشور در مقابل آن آمادگی داشته باشد. "

وی ادامه داد: "زمانی که آشکار شد که تمام دنیا با این ویروس روبرو خواهد شد دولت فدرال باید بر آن تمرکز می‌کرد تا در موقعیت قوی‌تری قرار می‌گرفتیم. "

به نوشته وبگاه شبکه رادیو ملی آمریکا، "آشیش جآ" رئیس مؤسسه بهداشت جهانی در دانشگاه هاروارد با بیان اینکه واکنش‌ها به طغیان ویروس کرونا در جهان بسیار متفاوت بوده، گفته که "برخی کشور‌ها بسیار تهاجمی عمل کرده و واقعا کار خوبی انجام دادند. برخی کشور‌ها هم بی‌خیال بودند و شدیداً از آن ضربه خوردند. "

جآ در پاسخ به سوالی درباره اینکه واکنش آمریکا چگونه بوده، توضیح داد: "واکنش ما بسیار بسیار بدتر تقریبا هر کشور دیگری بوده که به [کرونا]مبتلا شد. "

وی با به کار بردن واژه‌هایی مانند «بهت‌آور»، «مفتضحانه» و «دیوانه‌کننده» برای توصیف واکنش بد آمریکا به شیوع این ویروس، اظهار داشت: "واقعا آن را درک نمی‌کنم. من هنوز نمی‌فهمم که ما چرا آزمایش گسترده [ابتلا به کرونا]نداریم. ویتنام! همین ویتنام تعداد بیشتری از مردمش را در مقایسه با آمریکا آزمایش کرده است. "

رئیس مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه هاروارد ضمن بیان اینکه تأخیر دولت در انجام آزمایش‌های ابتلا به کرونا کاملاً واکنش آمریکا به این بحران را مختل کرده، افزود: بدون آزمایش، شما نمی‌دانید که این عفونت چقدر گسترده است. شما نمی‌توانید مردم را قرنطینه کنید. هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. "

جآ ادامه داد: "آنگاه، با انتخاب‌های متفاوتی مواجه شدیم. مجبور شدیم مدارس، مراسم‌ها و همه چیز را تعطیل کنیم، واکنش بد [دولت]فدرال برای من بهت‌آور بود. "
طغیان کرونا در آمریکا؛ علت افزایش ناگهانی مبتلایان چیست؟

"وضعیت جنگی" پس از شیوع گسترده کرونا

با گسترده‌تر شده ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، ترامپ، جمعه گذشته ۱۳ مارس در آمریکا وضعیت اضطراری اعلام کرد. او این بار ویروس کرونا را بزرگترین تهدید برای آمریکا خوانده و خود را در شرایط جنگی دانسته است.

دولت ترامپ قصد دارد با جدیت بیشتری با پیامد‌های ویروس کرونا مقابله کند. دونالد ترامپ به تازگی یک بسته حمایتی مصوب مجلس سنا را تشریح کرده که قصد دارد از پیامد‌های ناگوار انسانی برای جامعه جلوگیری کند.

مصوبه تازه مقرر می‌دارد که کارگران و کارکنان در صورت ابتلا به اپیدمی کرونا همچنان حقوق خود را دریافت کنند. افزون بر این تست رایگان ویروس کرونا برای همگان تضمین شده است. در این بسته حمایتی، یاری به صنایع هواپیمایی و همچنین بنگاه‌های متوسط و کوچک گنجانده شده است.

ترامپ با تکیه بر "وضعیت جنگی" اظهار داشت که در صورت لزوم با اختیارات بیشتری هدایت کشور را به دست خواهد گرفت.
به نوشته روزنامه «گاردین» رئیس جمهوری آمریکا که در ابتدا ویروس کرونا را مسخره می‌کرد اکنون خود را رئیس‌جمهوری دوره جنگ می‌خواند تا بتواند چند ماه دیگر دوره دوم ریاست جمهوری خود را تضمین کند.

تحلیلگر این روزنامه بریتانیایی اعتقاد دارد جهان در چند هفته اخیر شاهد دو ترامپ متفاوت و متناقض بود. یک شکل وی همانند دولتمردی بود که تلاش کرد یک جامعه مضطرب را آرام کند و در مقابل در تصویر دوم توان دولت آمریکا را برای مقابله با یک بحران به حالت بسیج درآورد. البته تصویر دوم ترامپ بیشتر برای افکار عمومی شناخته شده است. وی همان ترامپ جنگ طلب، ضدعلم، متمایل به تبعیض نژادی و ناراضی را به نمایش گذاشت که همه چیز و همه کس جز خودش را بابت اتفاقات سرزنش می‌کند.

به نوشته گاردین، آن ترامپ بی خیال اکنون حالت اضطرار اعلام کرده و ایالات متحده را در حال جنگ می‌داند آن هم با ویروس کرونا. تغییر لحن ترامپ تا اندازه‌ای آشکار است که وی دوره را با جنگ جهانی دوم و مقابله با هیتلر مقایسه کرد و از همه نسل‌های آمریکا خواست تا همچون دوره جنگ، برای منافع کشور از خود فداکاری نشان دهند.

شرایط وخیم موجب شده است که حتی برخی از مقام‌های نزدیک به ترامپ از احیای دوباره قانون درمانی دوره پیشین موسوم به «اوباماکر» برای مقابله با ویروس کرونا سخن بگویند. طبق گزارش نشریه «پلیتیکو»، برقراری بیمه درمانی برای همه به ویژه افراد کم درآمد و فقیر می‌تواند زمینه را برای تسهیل انجام آزمایش پرهزینه ویروس در آمریکا و پیگیری روند درمان بیماران آماده کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید