چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

تب خرید بیت کوین همه را گرفته است. اما نحوه خرید بیت کوین چگونه است؟ چطور می‌توان بیت کوین را ذخیره کرد؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در ذهن خریداران ارز‌های دیجیتال وجود دارند. در این مطلب قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم، پس با فرادید همراه باشید.

کد خبر : ۷۸۴۱۲
بازدید : ۱۱۰۶۵

چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

فرادید | بیت کوین (Bitcoin) تا حدودی شبیه پول و تا حدودی هم شبیه یک حباب اقتصادی است. بیت کوین رشد سریعی پیدا کرده است و گوشه‌ای از آینده‌ی احتمالیِ پول را به نمایش گذاشته است. بیت کوین یک نوع واحد پولی مجازی است که از دل اینترنت و کامپیوتر‌های بسیار قوی و همچنین تمایل بسیاری از مردم برای روی آوردن به اشکال تازه‌ی تبادل پولی، سر برآورده است.


به گزارش فرادید، بیت کوین تشابهات فراوانی با سایر واحد‌های پولی دارد؛ مهم‌ترین آن هم این است که روز به روز تعداد بیشتری از بازرگانان، خرده‌فروشان و اشخاص چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، بیت کوین را به‌عنوان یک واحد پولی می‌پذیرند. شما می‌توانید با بیت کوین پیتزا بخرید، در یک سایت خدمات دوست‌یابی ثبت‌نام کنید یا حتی از فروشگاه محبوب خود خرید کنید.

هنوز بیت کوین تفاوت‌های فراوانی با واحد‌های پولی مرسوم دارد. بر خلاف دلار و پوند، بیت کوین توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود و به همین دلیل یک واحد پولی غیرمتمرکز است. بیت کوین با هیچ‌گونه سیستم بانکداری یا مرکز صدوری مرتبط نیست. همین یک عامل جذابیت بزرگ برای آن محسوب می‌شود؛ چراکه به جای بلعیده شدن در سیستمی که حرص و طمع انسان‌ها بر آن حاکم است، در یک جهان آنلاینی حضور دارد که بر اساس ریاضیات و پروتکل‌های رمزگذاری هوشمند کار می‌کند.

شما می‌توانید از بیت کوین در همه‌ی تراکنش‌های واقعی استفاده کنید. برای این منظور، ابتدا باید از طریق کارت اعتباری یا حساب بانکی‌تان و یا با پول نقد بیت کوین بخرید. سپس بیت کوین مستقیما به حساب بیت کوینی شما انتقال می‌یابد و می‌توانید تمامی امور پرداختی خود را مستقیما با خریدار یا فروشنده (بدون نیاز به واسطی مثل بانک یا شرکت‌های کارت اعتباری) به انجام برسانید.

با برداشتن واسط از تراکنش‌ها، شما کارمزد و هزینه‌های مرتبط بسیار کمتری را پرداخت می‌کنید. هر طرف معامله می‌تواند ناشناس بودن خود را حفظ کند که همین مخالفان و موافقان فراوانی دارد. در حقیقت بیت کوین یک معادل دیجیتالی تراکنش نقدی است. اگر شما به روش‌های غیرقابل ردیابی تجارت تمایل داشته باشید، این واحد پولی بهترین گزینه است.

دخل و خرج بیت کوین به سادگی فرستادن یک ایمیل است و شما می‌توانید کار را با کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود انجام بدهید. همین سادگی باعث شده است که در وجود یک سری فرایند‌های ریاضیاتی پیچیده برای ایمن‌سازی و حفاظت از این تراکنش‌ها تردید وجود داشته باشد.

این روز‌ها همه‌جا صحبت از بیت کوین است. به‌دلیل افزایش خیلی زیاد قیمت‌ها، توجه مردم به خریدوفروش بیت کوین جلب شده است. بیت کوین امروزه به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال، در سراسر دنیا پذیرفته شده است و در اپلیکیشن‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود؛ اما باید بدانید چطور می‌توان بیت کوین خرید و آن را ذخیره کرد.

قبل از اینکه اولین خرید خود را انجام دهید، چند کار باید انجام دهید:
چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

مرحله‌ی اول؛ یک کیف پول خوب بیت کوین پیدا کنید

برای ذخیره‌کردن بیت کوین از کیف پول دیجیتال استفاده می‌شود تا موقعی که فرد بخواهد آن را خرج کند یا آن را با ارز دیگری معاوضه کند. کیف پول‌ها از نظر قابلیت‌ها و امکانات امنیتی با همدیگر متفاوت‌اند؛ بنابراین خیلی مهم است که کیف پول مناسبی انتخاب کنید.

وقتی کیف پول مناسبی پیدا کردید، باید آن را دانلود کنید. به افراد مبتدی توصیه می‌شود کیف پول ساده‌ای پیدا کنند که فرایند انتقال پول در آن راحت صورت بگیرد. این کیف پول‌ها را می‌توانید به‌صورت رایگان دانلود کنید؛ اما نرخ تراکنش آن‌ها بسته به اینکه از کدام صرافی استفاده کنید، متفاوت است.

در ادامه چند کیف پول معرفی می‌کنیم:

کیف پول (Coinbase): این کیف پول، مستقیم به حساب شما در این صرافی متصل است که این ویژگی، آن را به یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های آمریکا تبدیل کرده است. وقتی ثبت‌نام کامل شد، مقداری پول از حساب شما برای امنیت بیت کوین‌ها، کسر می‌شود، بعد می‌توانید از هر دستگاهی به حساب خود دسترسی داشته باشید و عمل انتقال یا معاوضه را انجام دهید.

کیف پول (Exodus): اپلیکیشنی است که به‌صورت آفلاین نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این کیف پول از ارز‌های رمز پایه‌ی متفاوتی پشتیبانی می‌کند. استفاده از آن رایگان است و می‌توانید از بستر تبادل ارز آن نیز استفاده کنید. داخل اپلیکیشن امکاناتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تصویر بهتری از ارز‌های خود داشته باشید.

کیف پول (Mycelium) : یک کیف پول موبایل است که با کیف پول سخت‌افزاری (Trezor) و همین‌طور مرورگر (Tor) کاملا هماهنگ است.

نکته‌ی مهم: کیف پول‌های آنلاین برای شروع خرید بیت کوین مناسب هستند؛ اما اگر ارزش بیت کوین‌ها یا سایر ارز‌های دیجیتال شما خیلی بیشتر شود، بهتر است آن‌ها را برای امنیت بیشتر به‌صورت آفلاین نگهداری کنید.
چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

مرحله‌ی دوم؛ صرافی مناسب برای معامله‌ی بیت کوین پیدا کنید

اگر می‌خواهید بدون نیاز به فرد دیگری، اقدام به خرید بیت کوین کنید، آسان‌ترین راه، استفاده از صرافی ارز دیجیتال است. صرافی‌های متعددی با قابلیت‌های متفاوت وجود دارند. بعضی از آن‌ها اعتبار بیشتری دارند و برخی دیگر محدودیت‌هایی دارند، پس مهم است صرافی درستی انتخاب کنید. وقتی می‌خواهید صرافی انتخاب کنید، به نرخ تراکنش‌های انجام‌شده‌ی آن نگاه کنید. به روش پرداخت پول هم توجه کنید. صرافی‌های اندکی وجود دارند که بیت کوین را مستقیم به پول نقد تبدیل می‌کنند.

صرافی (Coinbase): این یکی از صرافی‌های مشهور است. کار با آن آسان بوده و از رابط کاربری خیلی خوبی هم برخوردار است و از مشتری، پشتیبانی خیلی خوبی انجام می‌دهد. نرخ تراکنش آن نیز پایین است؛ همچنین می‌توان روی دسکتاپ و موبایل نیز به آن دسترسی داشت.

صرافی (CEX): این صرافی گزینه‌ی بهتری به افرادی ارائه می‌کند که تجربه‌ی بیشتری در کار تبادل ارز‌ها داشته‌اند. در این صرافی شما بلافاصله به نرخ‌های تبادل و گزینه‌های خریدوفروش دسترسی می‌یابید؛ البته گزینه‌های پرداخت آن کمی محدودیت دارد.

صرافی (Bitcoin exchange search): موتور جست‌وجوی صرافی، وب‌سایت Bitcoin.com است. شما می‌توانید با قراردادن نام کشور مدنظرتان درون وب‌سایت، صرافی‌های قابل‌دسترس خود را پیدا کنید. البته بهتر است قبل از انتخاب یک صرافی، حتما نظر‌های سایر کاربران درباره‌ی آن صرافی را مطالعه کنید.

اگر به‌دنبال یک روش مستقیم هستید، می‌توانید از خدمات همتا‌به‌همتا مثل LocalBitcoin و BitQuick استفاده کنید. این صرافی‌ها گزینه‌های پرداختی متنوعی ارائه می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند به‌صورت مستقیم از دیگران بیت کوین بخرید؛ البته بهتر است اقدامات احتیاطی را در این موارد در نظر بگیرید.
چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

مرحله‌ی سوم؛ روش پرداختی خود را انتخاب کنید

صرافی‌ها با توجه به سیاست‌های خود، گزینه‌های مختلف پرداخت ارائه می‌کنند. این قسمت همیشه جزو نقاط ضعف صرافی‌هاست؛ چراکه در گذشته برخی کلاه‌برداری‌ها در این زمینه صورت گرفته است. کارت‌های بانکی و اعتباری در اغلب صرافی‌ها با اعمال یک سری محدودیت، پذیرفته می‌شوند. انتقال بین‌الملل و پی‌پال نیز ممکن است با محدودیت روبه‌رو باشد، هرچند صرافی Coinbase در این زمینه محدودیتی ندارد که این مزیت، آن را به گزینه‌ای آسان برای مبتدیان تبدیل می‌کند.

نکته‌ی مهم: دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به شما اجازه می‌دهد در ازای پول نقد، بیت کوین را در کیف پول خود دریافت کنید. این دستگاه‌ها در برخی کشور‌ها قابل‌دسترس هستند؛ اما گزینه‌ی جایگزین آن‌ها برای دریافت پول، همچنان صرافی‌ها هستند. باز هم تأکید می‌کنیم که اغلب صرافی‌ها و کیف پول‌های آنلاین گزینه‌ی پرداخت با پول نقد ندارند.

مرحله‌ی چهارم؛ بیت کوین بخرید و در کیف پول خود ذخیره کنید

اگر توجه کرده باشید، صرافی‌ها درباره‌ی میزان بیت کوینی که می‌توانید بخرید، مقداری اطلاعات در اختیار مشتری‌ها قرار داده‌اند؛ البته قیمت بیت کوین به‌آسانی بالا و پایین می‌شود؛ بنابراین اگر شما پول زیادی هم داشته باشید، مثلا در زمان انتشار این مقاله با پرداخت ۵۰۰ دلار می‌توانید ۰٫۰۵ بیت کوین خریداری کنید. این وضعیت فعلی بازار است. تا موقعی که حواس‌تان به بازار باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

در خرید‌های اول خود مقدار کمی خرید کنید. در این حالت، به‌صورت خودکار این بیت کوین در حساب‌تان درون صرافی قرار می‌گیرد. بعد باید به‌دنبال انتقال این بیت کوین به آدرس کیف پول خود باشید. صرافی برای این انتقال پول، مبلغی نیز از شما کارمزد می‌گیرد.

نکته‌ی مهم: انتقال بیت کوین ممکن است کمی مشکل باشد. برخلاف صرافی‌ها وقتی شما بیت کوین می‌خرید، تراکنش‌ها باید روی بلاک‌چین تأیید شوند. این امر نیازمند صرف زمان است، به‌خصوص اگر در ساعات شلوغی این کار را انجام دهید. طبیعی است یک معامله ۱ یا ۲ ساعت طول بکشد؛ بنابراین نیازی نیست به‌سرعت همه‌ی سرمایه‌ی خود را انتقال دهید.
چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟

مرحله‌ی پنجم؛ برای استفاده از آن آماده شوید

مهم نیست می‌خواهید بیت کوین‌های خود را بفروشید تا سود کنید یا قصد خرید کالایی با آنها دارید، به هر حال باید آماده باشید. به‌علت نوسانات شدید بیت کوین، باید از همان ابتدا یک استراتژی خروج داشته باشید. از قبل حساب کاربری برای فروش ایجاد کنید، به این ترتیب وقتی نوسانات اتفاق بیفتد، دلیلی برای ترسید‌ن‌تان وجود ندارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید