آموزش به کودکان با نقاشی‌های کرونا

آموزش به کودکان با نقاشی‌های کرونا

صندوق کودکان سازمان ملل - یونیسف - با انتشار گزارشی، رهنمود‌هایی را در مورد نحوه آگاه‌سازی کودکان پیرامون شیوع ویروس کرونا و شرایط ناشی از آن منتشر کرده است.

کد خبر : ۷۸۸۶۵
بازدید : ۱۰۰۵۸
نقاشی‌های کرونا
با شیوع ویروس کرونا، میلیون‌ها کودک در سرتاسر جهان همراه با خانواده هایشان در خانه مانده اند و به مدرسه نمی‌روند. مثل بزرگسالان، برای کودکان هم این وضعیت استثنایی است و بسته به سنشان ممکن است درک این موقعیت برایشان دشوار باشد.

صندوق کودکان سازمان ملل - یونیسف - با انتشار گزارشی، رهنمود‌هایی را در مورد نحوه آگاه‌سازی کودکان پیرامون شیوع ویروس کرونا و شرایط ناشی از آن منتشر کرده است. یونیسف برای ایجاد اطمینان بیشتر در کودکان، چند رهنمود را در گزارش خود ذکر کرده است.

این نقاشی‌ها اثری از هنرمند اهل کاتالونیا "راجر زانی" است که در اینستاگرام با شناسه @rogerzanni قابل جست و جوست.

۱: سئوالات مشخص کنیم و به سئوالات کودکان پاسخ دهیم
از کودکان خود بخواهید در مورد این بیماری اظهار نظر کنند، دریابید که چه اطلاعاتی دارند و چه اطلاعاتی می‌خواهند. برای کودکان خیلی کوچک که فقط در مورد این بیماری چیز‌هایی شنیده‌اند، شاید لازم باشد که موضوع را خودتان مطرح کنید و بدون ترساندن آنها، بخواهید به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند. با قصه گفتن یا فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث اظهار نظر کودکان شود، برای آن‌ها محیطی امن و قابل اطمینان ایجاد کنید

مهمتر از همه اینکه نگرانی آن‌ها را دست کم نگیرید بلکه بگویید که ترس از ابتلای به این بیماری طبیعی است، اما نباید ترس بیجا داشت.
نقاشی‌های کرونا
۲: رو راست باشید و واقعیت را به شیوه‌ای دوستانه توضیح دهید
کودکان حق دارند از واقعیات جهان پیرامون خود آگاه شوند، اما وظیفه بزرگسالان این است که در برابر تنش و فشار روانی از کودکان حفاظت کنند. اگر جواب سئوالات آن‌ها را نمی‌دانید، به حدس و گمان متوسل نشوید بلکه از این فرصت برای بررسی و یادگیری استفاده کنید. وبسایت نهاد‌هایی مانند یونیسف و سازمان بهداشت اطلاعات صحیح را در اختیار مراجعان قرار می‌دهند.

۳: به کودکان نحوه حفاظت از خود و دوستانشان را بیاموزید
یکی از بهترین راه‌های مراقبت از کودکان در برابر ویروس کرونا و سایر بیماری‌های واگیر دارد تشویق آن‌ها به رعایت نظافت و شستن دست‌هاست. لازم نیست برای این منظور گفتگویی ترسناک با آن‌ها داشته باشید بلکه می‌توانید این کار را به نوعی تفریح تبدیل کنید. به آن‌ها بیاموزید که از افرادی که دارای نشانگان ابتلای به این بیماری هستند دوری جویند و اگر عوارضی مثل تب، سرفه و تنگی نفس دارند شما را آگاه کنند.
نقاشی‌های کرونا
۴: به بچه‌ها اطمینان خاطر بدهید
وقتی کودکان تصاویر ناراحت‌کننده را بر صفحه تلویزیون می‌بینند گاه تصور می‌کنند که گرداگرد ما را بحران فرا گرفته و خودشان در معرض خطری قریب‌الوقوع هستند. با ایجاد امکانات بازی و سرگرمی برای کودکان، فشار روحی آنان را کاهش دهید. روال عادی زندگی را حتی‌المقدور دنبال کنید و به خصوص قبل از اینکه بخوابند، شرایط روحی مناسبی را برایشان فراهم آورید.

اگر با شیوع گسترده بیماری در محله خود مواجه هستید، به بچه‌ها بگویید که احتمال ابتلای آنان زیاد نیست و تاکید کنید که کسانی که این بیماری را می‌گیرند همیشه خیلی مریض نمی‌شوند بلکه بسیاری از آنان عوارض امراض عادی را دارند.

اگر کودک شما به ویروس مبتلا شد، توضیح بدهید که ماندن در خانه یا بیمارستان برای خودشان و دوستانشان بهتر است. به بچه‌ها اطمینان دهید که دنبال کردن دستور‌های بهداشتی باعث کاهش خطر ابتلای به بیماری می‌شود.

۵: در مورد سرزنش نژادی و قومی هشیار باشید
شیوع ویروس کرونا با گزارش‌هایی از تبعیض نژادی در بسیاری از نقاط جهان همراه بوده است؛ بنابراین لازم است مراقبت کنید که کودکان شما عامل تبعیض نمی‌شوند و خودشان هم در معرض تبعیض و زورگویی قرار نمی‌گیرند.

توضیح بدهید که شیوع و ابتلای به ویروس کرونا به شکل و شمایل ظاهری افراد بستگی ندارد، زورگویی همیشه بد است و بهترین شیوه، محبت به همگان است.
نقاشی‌های کرونا
۶: از دیگران کمک بگیرید
مهم است که کودکان بدانند که می‌توانند به هم کمک کنند. با آن‌ها از خدمات کارکنان بخش بهداشت و درمان و کسانی که در صدد مقابله با این بیماری هستند بگویید. آگاهی از اینکه افرادی مهربان در صدد یافتن راه خلاصی از این بیماری و کمک به مردم هستند باعث آرامش کودکان می‌شود.

۷: مراقب خودتان باشید
برای مراقبت از کودکتان، باید مراقب خود باشید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با ارتباط با همسایگان و دوستان و آشنایان از شیوه‌های ارتباطی امن، فضایی امن و محبت‌آمیز را فراهم آورید.
نقاشی‌های کرونا
۸: گفتگوهایتان را با دقت تمام کنید
یونیسف در گزارش خود همچنین توصیه می‌کند که نباید کودکان را در وضعیت روانی پرتنش قرار داد. بعد از هر گفتگویی در باره کرونا، به حالت صدا، حرکات بدنی و تنفس آن‌ها توجه کنید که آیا نشانه نگرانی و اضطراب را بروز می‌دهند یا نه.

به کودکانتان یادآوری کنید که هروقت بخواهند می‌توانند در مورد هر موضوع دشواری با شما گفتگو کنند.
نقاشی‌های کرونا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید