چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

چین یک دانشمندِ زن را که توانسته بود در همان روز‌های نخستینِ شیوعِ کرونا در چین، آرایشِ ژنتیکیِ این ویروس را کشف کند، وادار به سکوت کرد.

کد خبر : ۷۹۱۹۵
بازدید : ۸۸۲۰
فرادید | یک دانشمندِ زنِ چینی که جزو برترین دانشمندانِ جهان در زمینه مطالعه ویروس‌های کرونا بود بعد از آنکه در روز‌های نخستینِ همه‌گیریِ ویروس در چین اعلام کرد توالیِ ژنتیکیِ ویروس را کشف کرده، توسطِ دولتِ چین وادار به سکوت شد. توالیِ ژنتیکیِ ویروس برای ساختِ کیت‌های تخصصیِ آزمایش و واکسن ضروری است.
چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

این افشاگری نگرانی‌های تازه‌ای درباره نقشِ چین در سرپوش گذاشتن بر همه‌گیری از زمان شیوعِ آن در شهرِ ووهان ایجاد کرده است. منتقدان استدلال می‌کنند که حزبِ کمونیستِ این کشور تلاش‌ها برای مهارسازیِ ویروسِ کرونا در شهر ووهان و پیشگیری از گسترشِ آن به جهان را خنثی کرده و در این راه مانع تراشی کرده است.

در مرکزِ این ادعا‌های جدید، یک دانشمندِ زنِ چینی به نامِ شی ژنگلی قرار دارد که به دلیلِ سال‌ها تحقیق درباره ویروس‌های کرونا، او را به نامِ «زنِ خفاشی» می‌شناسند. او یافته‌های مهمی درباره این ویروس به دست آورده و سال‌ها وقت خود را صرفِ مطالعه خفاش‌ها کرده است.
چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

در روز‌های نخستی که اعلام شد یک ویروسِ جدید در شهرِ ووهان چین در حالِ انتشار است، این ویروس‌شناس به آزمایشگاهِ فوقِ امنیتی خود در ووهان رفت و ظرفِ مدتِ ۳ روز توانست توالیِ ویروس را کشف کند.

به لطفِ او و تیمِ تحقیقاتی اش بود که در همان روز‌های نخستین مشخص شد این ویروس از خفاشِ نعل‌اسبی که محلِ زیستِ آن ۱۰۰۰ مایل با ووهان فاصله داشت، به انسان منتقل شده است.

یافته‌های آن‌ها نشان داد این ویروس شبیه سارس است. سارس بیماریِ تنفسی ای بود که در سال ۲۰۰۲ از چین شیوع پیدا و ۳۳ کشور دیگر را نیز درگیر کرد.
چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

گائو یو، یک خبرنگارِ چینی که هفته گذشته از قرنطینه ۷۶ روزه در شهرِ ووهان خارج شد گفته است: «به ما خبر دادند که شی توالیِ ژنتیکی ویروس را در روز دوم ژانویه کشف کرده بوده است، اما بعداً او را به سکوت وادار کرده اند.»

دیلی‌میل مستقلاً اعلام کرده همان روز، یانیی وانگ، رئیسِ موسسه ویروس‌شناسیِ ووهان، در ای‌میلی که به همه کارکنانِ موسسه می‌فرستد از آن‌ها می‌خواهد درباره این یافته‌ها و هر اطلاعاتِ دیگری درباره ویروس سکوت کنند.

وانگ علتِ این درخواست را پیشگیری از رواجِ شایعه‌ها و اطلاعاتِ نادرست در فضای مجازی و جلوگیری از وحشتِ عمومی اعلام کرده بود.
چین «زنِ خفاشی» را به دلیلِ فاش‌سازیِ توالیِ ژنتیکیِ کروناویروس خاموش کرد

هشت روز بعد، تیمی به هدایتِ یک پروفسورِ ویروس‌شناس از شانگ‌های توالیِ ژنتیکیِ ویروس را کشف می‌کند و آن را در یک پلتفرم انلاین به اشتراک می‌گذارد.

دو روز بعد آزمایشگاه او بسته می‌شود.

به گزارشِ دیلی‌میل، همان زمانی که چین اعلام کرده بود، یک هفته است که هیچ موردِ جدیدی از ابتلاء به ویروس در ووهان گزارش نشده است، کارکنانِ بهداشتیِ بیمار می‌شدند.

شی اعلام کرده که در روز ۶ ژانویه و ۱۴ روز قبل از اعلامِ دولت درباره امکانِ انتقالِ ویروس از حیوان به انسان در این باره هشدار داده است.

تیمِ شی اطلاعات خود مبنی بر شناساییِ بیماری را در روز ۱۳ ژانویه در یک پرتالِ علمی بارگذاری کردند. یک ماه بعد بود که یافته‌های آن‌ها در ژورنالِ نیچر به چاپ رسید.

در این مقاله گفته شده که توالیِ ژنتیکیِ ویروس تا ۹۶‌درصد با توالیِ ویروسِ دیگری که در خفاش‌های نعل‌اسبی در استانِ یونانِ چین مشاهده شده است، منطبق است.

شی، متخصصِ بیماری‌های نوپدید است و به خاطرِ تحقیقات خود در زمینه رابطه بینِ خفاش‌ها و ویروس‌های کرونا در سطحِ بین‌المللی شناخته شده است.

او جزو متخصصانِ اصلیِ پروژه‌ای بود که در آن ارتباطِ بینِ سارس و خفاش و انتقالِ سارس از طریقِ واسطی به نام گربه زبادی، که در چین آن را می‌خورند، کشف شد.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید