مهندسی اخبار کرونا در فیسبوک

مهندسی اخبار کرونا در فیسبوک

یوتیوب همچنین حذف ویدیو‌های با «محتوای مشکوک» را که تئوری‌های توطئه درباره ارتباط شبکه‌های ۵جی و انتشار ویروس کرونا را دامن می‌زنند، آغاز کرده است. این اقدام پس از چندین حمله به برج‌های مراقبت موبایل صورت گرفته است.

کد خبر : ۷۹۴۶۷
بازدید : ۹۳۸۹
مهندسی اخبار کرونا در فیسبوک
فیسبوک، یوتیوب و توییتر، بنِرها و برچسب‌ها و هشدار‌های «برجهنده» (پاپ‌آپی) تعبیه کرده اند که کاربران را به وب‌سایت‌های ثالثی راهنمایی می‌کند که اطلاعات معتبر و قابل اطمینان ارائه می‌دهند .

فیسبوک اعلام کرد آن دسته از کاربران مرتبط با مباحث مربوط به ویروس کرونا را که «آسیب‌زننده» شناسایی شده‌اند، به سازمان بهداشت جهانی ارجاع می‌دهد.

این تازه‌ترین مورد از رشته اقدامات این غول تکنولوژی برای مهندسی مباحث عمومی درباره ویروس کرونا است، و چند روز پس از توقف بودجه سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گیرد. دولت آمریکا به دنبال مرور پاسخگویی این سازمان به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ این تصمیم را گرفت.

گای روزن، یکی از معاونان فیسبوک، ضمن اعلام هشدار‌های جدید «پاپ‌آپ»، گفت که این شرکت قصد داشت کاربران را با منابع قابل اطمینان مانند سازمان بهداشت جهانی مرتبط سازد.

روزن روز پنجشنبه گفت: «از زمانی که کووید-۱۹ در ماه ژانویه یک همه‌گیری جهانی اعلام شد، ما تلاش کرده‌ایم تا مردم را با اطلاعات دقیق از سوی کارشناسان مرتبط سازیم و جلو انتشار ااطلاعات نادرست و مضر درباره کووید-۱۹ را در شبکه‌مان بگیریم.»

فیسبوک از طریق مرکز اطلاعات کووید-۱۹ خود، دو میلیارد نفر را با مسئولان بهداشت و درمان مرتبط کرده است و بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر برای کسب اطلاعات از منابع معتبر بر روی این گزینه‌ها «کلیک» می‌کنند.

در ماه ژانویه، سازمان بهداشت جهانی در توییتی نوشت که مقامات چینی گفته‌اند شاهدی نیست که سرایت (ویروس از) انسان به انسان را در ووهان (شهری در چین که منشاء ویروس کرونا شناخته شده است) ثابت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن اعلام بررسی ۶۰ تا ۹۰ روزه بر عملکرد سازمان بهداشت جهانی، با اشاره به آن موضع‌گیری گفت که این سازمان از ارائه گزارش‌های معتبر از منابعی در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ که در تقابل مستقیم با مواضع رسمی دولت چین بود، بازماند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در نشست روزانه خود درباره ویروس کرونا گفت: «علی‌رغم گزارش‌ها و شواهد مشخص از نیمه ژانویه، سازمان بهداشت جهانی این گفته را تکرار کرد و آن را علنا تایید کرد که سرایت از طریق انسان به انسان صورت نمی‌گیرد.»

او گفت: «سازمان بهداشت جهانی اطلاعات دروغین چین درباره ویروس را پیش برد و گفت که ویروس کرونا مسری نیست و لزومی به اعمال منع مسافرت وجود ندارد. تکیه سازمان بهداشت جهانی بر اطلاعات برآمده از چین، احتمالا عامل افزایش ۲۰ درصدی انتشار ویروس کرونا در سطح جهان است.»

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که فیسبوک در مورد ۴۰ میلیون مطلب فیسبوکی که از سوی شرکای امنیتی این شرکت راستایی‌آزمایی شده‌اند، هشدار‌هایی صادر کرده است، و افزود که فیسبوک صد‌ها هزار مطلب حاوی اطلاعات جعلی مرتبط با کووید-۱۹، از جمله مطالب مربوط به فرضیه‌هایی که می‌تواند منجر به آسیب جسمی شود، مانند نوشیدن مایع سفیدکننده برای درمان ویروس، را حذف کرده است.

او نوشت: «در مورد اطلاعات جعلی دیگر، به محض آن که کذب بودنشان از سوی شرکای راستی‌آزمای ما آشکار شود، جلو پخش آن‌ها را می‌گیریم، برچسب‌های هشدار‌آمیز بر آن‌ها می‌زنیم، و از تکرار پیام‌های مشابه هم ممانعت می‌کنیم.»

فیسبوک، یوتیوب و توییتر، بنِرها و برچسب‌ها و هشدار‌های «برجهنده» (پاپ‌آپی) تعبیه کرده اند که کاربران را به وب‌سایت‌های ثالثی راهنمایی می‌کند که اطلاعات معتبر و قابل اطمینان ارائه می‌دهند.

‌رهبرد جدید فیسبوک برای شناسایی و جلوگیری از انتشار مطالب جعلی، کاربران را به صفحه سازمان بهداشت جهانی هدایت می‌کند و یوتیوب هم کاربرانش را به صفحه مخصوص ویروس کرونا در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها رهنمون می‌شود.

یوتیوب همچنین حذف ویدیو‌های با «محتوای مشکوک» را که تئوری‌های توطئه درباره ارتباط شبکه‌های ۵جی و انتشار ویروس کرونا را دامن می‌زنند، آغاز کرده است. این اقدام پس از چندین حمله به برج‌های مراقبت موبایل صورت گرفته است.

توییتر نیز استفاده از نرم‌افزار خودآموز کامپیوتری را برای حذف اطلاعاتی که آن‌ها را دروغین می‌داند، افزایش داده است.

یک سخنگوی توییتر گفت: «ما به اقدام در مورد حساب‌هایی که قوانینمان را نقض می‌کنند، از جمله محتوا‌های مرتبط با ادعا‌های غیرقابل‌اثباتی که موجب ناآرامی اجتماعی، دلهره گسترده و بی‌نظمی می‌شوند، ادامه می‌دهیم، اگر افراد به محتوای مشکوک در صفحات ما برخوردند، لطفا به ما گزارش دهند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید