دلار در مسیر افزایشی؟!

دلار در مسیر افزایشی؟!

البته با وجود این برگشت قیمتی، کاهشی‌های بازار همچنان معتقدند که قیمت دلار حداقل در هفته جاری توان زیادی برای رشد نخواهد داشت.

کد خبر : ۷۹۴۸۶
بازدید : ۵۳۶۱
دلار در مسیر افزایشی؟!
دلار پس از ۵ کاهش متوالی، روز یکشنبه توانست نفسی بکشد و با یک اصلاح قیمتی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. سکه تمام بهار آزادی نیز گرچه تا محدوده ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد، ولی در نهایت توانست خود را بالا بیاورد و از ضرر زیاد معامله‌گران خریدار جلوگیری کند.

دلار از کف ۹۹ بلند شد؟
بازار ارز نیز مانند معاملات بازار سکه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول روز بخت با کاهشی‌های بازار بود که با فشار فروش، قیمت را حتی تا محدوده ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی پایین بردند و از اواسط روز اوضاع به نفع خریداران شد که قیمت را تا نزدیکی محدوده ۱۵هزار و ۶۰۰ تومانی بالا آوردند.
ساعت ۴ بعدازظهر دیروز اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان به فروش می‌رسید که در مجموع افزایشی ۱۰ تومانی را نسبت به قیمت روز شنبه نشان می‌داد. این افزایش از دو جهت برای برخی از بازیگران ارزی اهمیت داشت: اول آنکه به چندین روز افت متوالی دلار خاتمه داد و دوم اینکه موجب شد چنین انتظاری در میان برخی معامله‌گران ایجاد شود که این ارز به کف سال ۹۹ برخورد کرده است و از این پس وارد فاز تازه‌ای خواهد شد، چراکه دوران کاهش قیمت موقتا خاتمه یافته است.

زمان برخورد به کف دلار
دلار در همان ابتدای روز بود که یکباره با سرعت زیادی نزولی شد و به کف سال ۹۹ یعنی محدوده ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی برخورد کرد. پیش‌تر نیز برخی معامله‌گران فنی پیش‌بینی کرده بودند که با نزدیک شدن به این محدوده خرید‌ها افزایش خواهد یافت، ولی کمتر کسی تصور می‌کرد که بازگشت قیمتی با سرعت زیادی باشد و این ارز بتواند خود را بالای محدوده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در انتهای روز نگه دارد.

البته با وجود این برگشت قیمتی، کاهشی‌های بازار همچنان معتقدند که قیمت دلار حداقل در هفته جاری توان زیادی برای رشد نخواهد داشت.

دلایل برخی معامله‌گران برای افت دلار
کاهش‌ها همچنان به نبود تقاضای موثر در بازار اشاره می‌کنند و می‌گویند، وقتی تقاضایی در بازار نیست، طبیعی است که سفته باز هم نخواهد خرید‌های خود را افزایش دهد. از نظر آنها، سفته‌بازان اکنون در بازار‌های دیگر سود‌های مناسب‌تری کسب می‌کنند و دلیلی ندارد ریسک ارزی را به جان بخرند.
در مقابل افزایشی‌ها باور دارند، تقاضا از هفته آینده و همزمان با باز شدن بازار دبی در بازارداخلی نیز بالا خواهد رفت. گروهی حتی باور دارند معامله‌گران خیابان فردوسی زودتر به استقبال باز شدن بازار دبی خواهند رفت.
کاهشی‌ها هم عنوان می‌کنند، تقاضا در هر صورت به اندازه‌ای نخواهد بود که بازارساز نتواند به‌راحتی آن را پاسخ دهد، به‌خصوص تقاضای تجاری را که با بالا آمدن قیمت‌ها در سامانه نیما، کمتر نیازی به حضور بازارساز است و صادرکنندگان خود می‌توانند تقویت سمت عرضه را به دوش بگیرند. در این شرایط بازارساز توان بیشتری دارد که منابع خود را صرف مدیریت نوسانات بازار آزاد ارز کند.

دیروز نیز قیمت ثبت شده برای دلار در سامانه نیما ۱۵ هزار و ۴۵۴ تومان بود که تغییری نسبت به آخرین قیمت قبلی نداشت. با این حال، این قیمت همچنان فاصله زیادی با بازار آزاد ندارد وطبیعتا صادرکنندگان تمایل بیشتری دارند که ارز خود را در قیمت‌های نزدیک بازار به فروش برسانند.

در حالی که قیمت در سامانه نیما تغییر نکرده بود، بهای دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب عرضه ارز بازارساز ۱۰۰ تومان پایین‌تر آمده بود. دیروز صرافی ملی قیمت فروش دلار را ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین کرد، حال آنکه روز شنبه قیمت این ارز ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان بود. برخی فعالان باور داشتند، اینکه بازارساز قیمت را به زیر محدوده ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی برده است، نشان می‌دهد که همچنان به‌دنبال افت قیمت بیشتر است.
با این حال، بار‌ها دیده‌ایم که بازارساز در صورت افزایش قیمت در بازار آزاد، سعی می‌کند که نرخ خود را بالا بکشد و به نرخ‌های معامله‌گران آزاد نزدیک‌تر کند. این امر موجب می‌شود که جلوی ورود تقاضای کاذب ارزی و آربیتراژ ارز گرفته شود.

در این میان، یک دلیل عمومی نیز توسط کاهشی‌ها عنوان می‌شود که امید آن‌ها را برای افت قیمت بیشتر می‌کند؛ آن‌ها باور دارند، سیاست‌گذار تمام تلاش خود را خواهد کرد که بازار ارز و سکه نوسانی نشود و زمانی که معامله‌گر احساس می‌کند، چنین اراده‌ای وجود دارد، تلاش می‌کند سود خود را از بازار‌های جایگزین خصوصا بازار سهام به دست بیاورد.
در روز‌های اخیر نیز دیگر همگی متوجه جهش‌های بورس شده‌اند و در نتیجه این هیجانات، بسیاری تصمیم گرفته‌اند که سرمایه خود را وارد بورس کنند.

رشد تقاضا، امید افزایشی‌های بازار
اما آیا تمام این صحبت‌ها نشان می‌دهد که کاهشی‌ها برنده آینده قیمتی بازار ارز باشند؟ افزایشی‌ها عقیده دیگری دارند. از نظر آنها، در شرایط فعلی به دلیل گسترش ویروس کرونا تقاضا در بازار پایین آمده و همین موضوع موجب شده است که قیمت کمی افت کند.
با این حال، آن‌ها می‌گویند در همین شرایط کمبود تقاضا قیمت به راحتی با کمک معامله‌گران فنی توانست سد ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی را حفظ کند وحتی به مسیر افزایشی بازگردد. حتی گفته می‌شد که در ساعات انتهایی روز دلار به محدوده ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی رفته است و همین امر انتظارات افزایشی معامله‌گران برای روز جاری را نیز بیشتر کرده بود.

در کنار این، افزایشی‌ها اعتقاد دارند هر قدر از ابتدای سال فاصله بگیریم و مرز‌ها بازتر شوند و تجارت بیشتر شود، تقاضای ارزی فزونی خواهد گرفت و به تبع آن قیمت‌ها دچار افزایش خواهد شد. باید دید نتیجه بین نبرد افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار در ادامه هفته به چه صورت خواهد بود.

طلافروشی‌ها و بازار طلا از امروز باز خواهند شد
دیروز در بازار سکه قیمت ۱۰ هزار تومان افت کرد و به بهای ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. با این حال توجه معامله‌گران بیشتر از آنکه به افت ۱۰ هزار تومانی باشد، به بازگشت این فلز گرانبها از سطح ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی معطوف شد.
سکه در ابتدای روز تا آن سطح پایین رفت، ولی به یکباره با افزایش خرید‌ها افزایشی شد و حتی گفته می‌شد پس از ساعت ۴ بعدازظهر به کانال ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رفته است. باید دید با آغاز به کار سکه و طلا فروشان از روز جاری وضعیت معاملات چه تغییری خواهد کرد.

طبق اعلام نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر، براساس اطلاعیه اتاق اصناف ایران که از امروز فعالیت پاساژ‌ها آغاز خواهد شد؛ بازار طلا و طلافروشان مستقر در پاساژ‌ها هم فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

اتحادیه طلا و جواهر در هفته گذشته، عدم بازگشایی بازار طلای تهران، پاساژ‌ها و مجتمع‌های طلا و جواهر در سطح شهر تهران را با توجه به دستور فرماندهی ستاد ملی مبارزه با کرونا تا تدوین ضوابط و پروتکل بهداشتی خاص از سوی وزارت بهداشت اعلام کرد؛ بنابراین فعالیت این صنف به واحد‌های طلافروشی در سطح خیابان‌ها محدود شد.

اما با توجه به اعلام اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای که فعالیت پاساژ‌ها و بازار‌های مسقف از امروز (اول اردیبهشت‌ماه) آغاز می‌شوند؛ محمد کشتی‌آرای- نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- نیز در گفتگو با «ایسنا» از بازگشایی بازار طلا تهران، پاساژ‌های طلافروشی و واحد‌های مستقر در بازار‌های مسقف از امروز خبر داد و گفت: براساس اطلاعیه عامی که اتاق اصناف ایران صادر کرده است، ما نیز اطلاعیه آغاز به کار را برای افراد صنفی خود ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: باتوجه به این دستورالعمل عام اصناف، طلافروشی‌ها مستقر در پاساژها، بازار طلای تهران و پاساژ‌های طلافروشی هم از امروز، یکم اردیبهشت‌ماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مجاز به بازگشایی واحد‌های خود هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید