فیسبوک و ردیابی ویروس کرونا

فیسبوک و  ردیابی ویروس کرونا

او توضیح داد که علاوه بر تسری دادن این طرح به کل جهان، فیسبوک ابزاری جدید برای محققان در سراسر دنیا خواهد ساخت تا بتوانند به نتایج این تحقیق دست یابند.

کد خبر : ۷۹۵۰۹
بازدید : ۹۴۵۹
فیسبوک و ردیابی ویروس کرونا
فیسبوک ابزاری جدید برای محققان در سراسر دنیا خواهد ساخت تا در روند تحقیقات به پژوهشگران کمک کند

به گفته مارک زاکربرگ، فیسبوک پروژه‌ای در سراسر جهان برای ردیابی ویروس کرونا به راه می‌اندازد. مدیرعامل فیسبوک گفت که این شرکت اخیرا طرحی به راه انداخته است که با پرسیدن سئوالاتی از کاربران درباره علایم بیماری، سعی دارد رد شیوع کووید-۱۹ در ایالات متحده را ثبت کند و این طرح به زودی در سراسر جهان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

این پژوهش با همکاری دانشگاه کارنگی ملون انجام شده است و اولین یافته‌های خود را امروز منتشر خواهد کرد. زاکربرگ تاکید کرد که تنها محققان پزشکی قادر به دیدن اطلاعات پاسخ‌دهندگان در فیسبوک خواهند بود و عموم مردم نمی‌توانند به چنین اطلاعاتی دست یابند.

او گفت، محققان در حال بررسی یک میلیون پاسخ در هر هفته هستند و نتایج آن‌ها در انطباق با سایر اطلاعاتی است که در این مورد در دسترس عموم قرار دارد. به همین خاطر فیسبوک امیدوار است پاسخ‌های دریافتی به اندازه کافی قابل اتکا باشد که بتوان وضعیت آینده شیوع این بیماری را پیش‌بینی کرد؛ و نیز اطلاعاتی دقیق درباره نحوه شیوع آن در هر کشور به دست دهد.

زاکربرگ در مقاله‌ای که در واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: «برای مثال، نتایج ما حاکی از آن است که در برخی حومه‌های شهر نیویورک حدود ۲ تا ۳ درصد ساکنان علایمی شبیه علایم کووید-۱۹ دارند.»
زاکربرگ گفت: فیسبوک می‌تواند «به گونه‌ای منحصر به فرد به یاری» محققان بشتابد، و از نقش این شبکه اجتماعی در جمع‌آوری چنین اطلاعاتی سخن گفت. او گفت: «با توزیع این سئوالات در میان جماعت کثیری از مردم که هویت‌شان برای ما محرز است، می‌توانیم اطلاعاتی کافی جمع کنیم تا از لغزش داده‌ها به یک سو جلوگیری شود و مطمئن شویم نمونه‌گیری به روشی مناسب انجام شده است.»

او توضیح داد که علاوه بر تسری دادن این طرح به کل جهان، فیسبوک ابزاری جدید برای محققان در سراسر دنیا خواهد ساخت تا بتوانند به نتایج این تحقیق دست یابند.
او نوشت: «ما امیدواریم این طرح به دولت‌ها و مقامات بهداشت عمومی در سراسر دنیا که ممکن است به چنین اطلاعات دقیقی دسترسی نداشته باشند، کمک کند تا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده تصمیمات مهمی اتخاذ کنند.»
زاکربرگ گفت که آن شرکت همچنین در حال همکاری با دانشگاه‌ها، سازمان‌های بهداشتی و دولت‌های سراسر دنیا است تا راه‌های دیگری نیز، نظیر استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی منابع مورد نیاز در آینده از جمله تجهیزات مراقبت شخصی، برای کمک به آن‌ها ارائه کند.

علی‌رغم تلاش‌های فیسبوک برای کمک به مبارزات علیه شیوع ویروس کرونا، این شرکت به خاطر ارائه محملی برای پخش اطلاعات کذب و دیگر مطالب مشکل‌دار مورد انتقاد قرار گرفته است. البته فیسبوک نیز پیشتر چندین بار به این موارد مرتبط با ویروس کرونا واکنش نشان داده است؛ از جمله کارزار‌های مقابله با اطلاعات کذب و ارائه ویژگی‌هایی جدید در محصولات این شرکت برای بهبود تماس‌های ویدیویی گروهی.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید