دلار در کانال ۱۶ هزارتومان

دلار در  کانال ۱۶ هزارتومان

در روزی که قیمت دلار در بازار سیر صعودی گرفت، در سامانه نیما نیز قیمت این ارز به روز‌رسانی شد. نرخ جدید دلار در این سامانه نشان می‌دهد که تقاضا و عرضه به یک تعادل نسبی رسیده است.

کد خبر : ۷۹۵۶۳
بازدید : ۵۹۶۷
دلار در کانال ۱۶ هزارتومان
رابطه نرخ خرید و فروش دلار در بازار دوم طبیعی شد. در روز‌های گذشته با وجود رشد نرخ فروش دلار، نرخ خرید در سطوح پایین میخکوب شده بود.
در واقع به جای اینکه نرخ خرید دلار توسط واردکنندگان از نرخ فروش توسط صادرکنندگان بالاتر باشد، به‌دلیل مداخلات بانک مرکزی، برعکس آن حاکم بود. اما در اول اردیبهشت این روند غیرعادی، تغییر کرد و نرخ خرید دلار با سبقت از نرخ فروش، به ۱۴ هزار و ۷۸۲ تومان رسید. این رفتار مهر تاییدی بر کاهش مداخلات بانک مرکزی در بازار دوم می‌زند.

همگرایی قیمت‌ها در بازار نیما
در چهارمین روز هفته، دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی بازگشت، ولی سکه به‌رغم افزایش قیمت گرفتار کانال ۶ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی باقی ماند. روز سه شنبه اسکناس آمریکایی با ۳۷۰ تومان جهش به بهای ۱۶ هزار تومان رسید؛ آخرین بار سه شنبه هفته گذشته بود که شاخص ارزی در کانال یاد شده نوسان کرده بود و پس از آن طی یک دوران عمدتا نزولی حتی در مقطعی تا محدوده ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومانی نیز پایین رفته بود.
با این حال، روند بازار روز گذشته حکایت از روزی متفاوت داشت؛ دلار در همان ابتدای روز به محدوده ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی رفت؛ یعنی در شروع معاملات قیمت این ارز ۲۰۰ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود.
در ادامه خرید‌های معامله‌گران بیشتر و بیشتر شد تا اینکه حوالی ساعت ۳ بعدازظهر به کانال ۱۶ هزار تومانی وارد شد و گفته می‌شد که پس از این ساعت در معاملات پشت خطی خرید‌ها ادامه یافت. البته ممکن است در اواخر شب گذشته این جریان تغییر کرده باشد و معاملات صبح امروز را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته فعالان مهم‌ترین عاملی که موجب شد دلار بعد از یک هفته به کانال ۱۶ هزار تومان بازگردد، افت بی سابقه قیمت نفت بود که حتی خبر‌های مربوط به کرونا را نیز تحت الشعاع قرار داد. البته شاید آنچه برای معامله‌گران بازار ارز مهم‌تر بود، افزایش احتمالات مبنی بر پایین ماندن قیمت نفت طی سال جاری بود. به نظر می‌رسد بازیگران بازار تحت تاثیر بدبین شدن نسبت به آینده قیمت نفت خرید‌های ارزی خود را بالا بردند و در نتیجه آن قیمت یک کانال بالاتر رفت.
طبیعی است هر چقدر قیمت نفت پایین‌تر باشد، درآمد‌های ارزی حاصله ایران از فروش طلای سیاه و محصولات پتروشیمی کمتر خواهد شد؛ عاملی که می‌تواند سمت عرضه را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع جدا از ریسک فاکتور‌های مبنی بر ماندگاری تحریم‌ها و تورم بالا، اکنون ریسک فاکتور کاهش قیمت نفت نیز با قدرت زیادی خود را به انتظارات معامله‌گران بازار داخلی پیوند زده است. هر گونه برگشت در قیمت نفت، می‌تواند انتظارات بازیگران بازار داخلی را نیز دستخوش تغییر کند.

نرخ خرید از نرخ فروش پیشی گرفت
در روزی که قیمت دلار در بازار سیر صعودی گرفت، در سامانه نیما نیز قیمت این ارز به روز‌رسانی شد. نرخ جدید دلار در این سامانه نشان می‌دهد که تقاضا و عرضه به یک تعادل نسبی رسیده است. بر اساس قیمت‌های ذکر شده در سامانه نیما، نرخ فروش دلار به حدود ۱۴ هزار و ۷۲۹ تومان رسیده است که بیش از ۷۰۰ تومان کمتر از آخرین قیمت اعلام شده در این سامانه بود.
همزمان قیمت خرید دلار در این سامانه به یکباره اوج گرفت و به ۱۴ هزار و ۷۸۲ تومان رسید. در آخرین قیمت‌گذاری نرخ خرید این ارز در نیما در اواخر کانال ۱۲ هزار تومانی قرار داشت؛ بنابراین می‌توان گفت: نرخ خرید در نیما جهش کرده و حتی از نرخ فروش صادرکنندگان بیشتر شده است.
این مساله نشان می‌دهد که وضعیت خرید و فروش در سامانه نیما تا حد زیادی طبیعی شده و بازار به تعادل رسیده است، چرا که دیگر خبری از فاصله زیاد قیمت خرید و فروش نیست و به احتمال زیاد مداخله بانک مرکزی در این سامانه کمتر شده است.
در تاریخ یکم اردیبهشت ماه، نرخ خرید واردکنندگان کمی بیشتر از نرخ فروش صادرکنندگان بود که طبیعی است؛ ولی آنچه کمی ممکن است دردسرساز شود، فاصله زیاد نرخ فروش صادرکنندگان در نیما با نرخ بازار است. در واقع وقتی قیمت در نیما حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان باشد و در بازار آزاد این ارز با قیمت ۱۶ هزار تومان به فروش برسد، هزار و ۳۰۰ تومان فاصله‌ای وجود دارد که می‌تواند انگیزه آربیتراژی ایجاد کند یا در کمترین حالت تمایل صادرکنندگان به فروش ارز را کاهش دهد.

اثرگذاری درهم در بازار ارز
اگر چه برخی از فعالان افت قیمت نفت را عاملی می‌دانستند که منجر به افزایش قیمت دلار در بازار داخلی شد، عده‌ای دیگر از فعالان ارزی باور داشتند، برگشت تقاضای درهمی منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی شد.
به گفته این دسته درهم که عمدتا در روز‌های اخیر در معاملات پشت خطی در محدوده ۴ هزار و ۳۰۰ تومانی معامله می‌شد، در روز سه شنبه با حجم افزایش تقاضا مواجه شد و به تبع آن به کانال ۴ هزار و ۴۰۰تومانی رفت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی چنین انتظاری در بازار ارز داخلی وجود دارد که افزایش قیمت درهم منجر به رشد بهای دلار خواهد شد.
بر اساس قیمت درهم، ارزش دلار روز سه شنبه در بازار داخلی حتی می‌توانست به نزدیکی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان نیز برسد. با این حال، به نظر می‌رسد عرضه بازارساز یا احتیاط معامله‌گران تا حدی مانع از وقوع چنین اتفاقی شد.

بازارساز دیروز در صرافی‌های منتخب خود قیمت فروش دلار را ۱۰۰ تومان افزایش داد و به ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان رساند. در واقع دیروز بازارساز راه کاهشی روز‌های قبل را حداقل ادامه نداد، چرا که در آن صورت احتمال آربیتراژ قیمتی بین صرافی‌های منتخب و بازار آزاد زیاد می‌شد.
این موضوع می‌توانست زمینه ساز ورود تقاضای کاذب زیادی به بازار شود. به گفته فعالان، بازارساز در درجه اول به دنبال حفظ آرامش بازار است و در گام دوم سعی می‌کند کاهش پله‌ای قیمت را صورت دهد؛ البته در صورتی که زمینه افت در بازار وجود داشته باشد.

سکه بازان در تردید
در روزی که قیمت دلار به کانال ۱۶ هزار تومانی رفت، بسیاری از فعالان انتظار داشتند سکه تمام بهار آزادی نیز به سوی قله‌های پیشین قیمتی با قدرت حرکت کند. با این حال، تنها ثمره افزایش دلار برای سکه بازان تغییر جهت قیمتی بود وخبری از افزایش شدید قیمت نبود.
روز سه شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۴۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان عاملی که تا حدی توانست سرعت گیر افزایش بیشتر قیمت سکه در بازار شود، نزول بهای طلای جهانی بود. دیروز طلای جهانی حداقل تا ساعت ۵ بعدازظهر نه تنها توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداده بود، بلکه تا محدوده هزار و ۶۷۰ دلاری نیز عقب نشینی کرده بود.
دیگر عاملی که به نظر می‌رسد، در دومین روز اردیبهشت ماه مانع از افزایش شدید قیمت سکه شد، رشد فعالیت‌های
واحد‌های مجاز فروش سکه و طلا بود که سمت عرضه را تقویت کرده بود. در روز‌های قبل بازار بیشتر در دست معامله‌گران غیررسمی قرار داشت و آن‌ها بعضا می‌توانستند با معاملات معدود قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهند، ولی با باز شدن سکه فروشان نفوذ این دسته کاهش پیدا کرده است.

در این میان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز اعلام کرد، طلا فروشان فقط به یک شرط اجازه معامله سکه دارند.

محمدولی گفت: طلافروشی‌ها که از اول اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده‌اند اجازه فروش سکه را ندارند، اما در مواردی که معاوضه یا خرید طلا مطرح باشد می‌توانند سکه را از مشتری به جای وجه نقد دریافت کنند، اما در حالت کلی تنها واحد‌های سکه فروشی دارای مجوز، اجازه خرید و فروش سکه را دارند.
همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره پیش‌بینی آینده بازار تصریح کرد: البته انتظار نداریم که در روز‌های آینده قیمت با شدت زیادی کاهش پیدا کند و به نظر می‌رسد قیمت باید با توجه به مدیریت بازار ارز منطقی شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید