تولید دستگاه تنفسی به دست ناسا

تولید دستگاه تنفسی به دست ناسا

ناسا گفت، از آنجا که این دستگاه عمر مفیدی ۳ تا ۴ ماهه دارد، در مقایسه با دستگاه‌های سنتی که معمولا چند سال دوام می‌آورند، ساخت آن ارزان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

کد خبر : ۷۹۷۴۷
بازدید : ۹۱۸۱
تولید دستگاه تنفسی به دست ناسا
مهندسان ناسا دستگاه کمک تنفسی تولید کردند که به طور خاص برای کمک به بیماران ویروس کرونا طراحی شده است. به گفته آژانس فضایی، این دستگاه که به طور اختصاری «وایتال» نام گرفته است، تنها ظرف ۳۷ روز طراحی و تولید شد.

اکنون دستگاه مذکور از آزمایش‌های مهم پزشکی با موفقیت بیرون آمده است و به نظر می‌رسد که آماده اخذ مجوز‌های نهایی در اوایل هفته آینده است.

لیون الکالای، یکی از کارمندان فنی آژانس در آزمایشگاه پیش‌رانه جت در ایالت کالیفرنیا، گفت: «ما دانشمندان و مهندسان موشکی هستیم و می‌دانیم چگونه باید روی ماه و مریخ فرود آمد. اما ساخت یک دستگاه پزشکی برای ما کاری جدید بود. ما به شدت تحت تاثیر قرار گرفتیم تا برای امری خیر، کار دشواری را که تا کنون انجام نداده بودیم، در دستور قرار دهیم.»

دستگاه نمونه که روز جمعه به دونالد ترامپ نشان داده شد، مانند دستگاه‌های سنتی کمک تنفسی کار می‌کند که بیماران بیهوش برای نفس کشیدن و دریافت اکسیژن، به لوله‌های آن وصل و متکی هستند.

اما این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است تا منعطف‌تر باشد و راحت‌تر بشود از آن نگهداری کرد تا بتوان به گونه‌ای کارآمدتر از آن در بیمارستان‌های سرپایی استفاده کرد که اکنون در سراسر دنیا در سالن‌های سمینار و هتل‌ها بر پا شده‌اند.

ناسا گفت، از آنجا که این دستگاه عمر مفیدی ۳ تا ۴ ماهه دارد، در مقایسه با دستگاه‌های سنتی که معمولا چند سال دوام می‌آورند، ساخت آن ارزان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

دکتر الکالای افزود: «بر خلاف فرهنگ و سنت سازمان ماست که به سرعت در کاری که حوزه تخصص ما نیست وارد شویم، اما کاملا با شعار آزمایشگاه ما در تطابق است که می‌گوید: جرات کن گام‌های عظیم برداری.»

اکنون که پاسخ آزمایش‌های پزشکی دستگاه، مثبت و کاربردی از کار درآمده است، موسسه فناوری کالیفرنیا به دنبال پیدا کردن تولیدکنندگانی برای تولید این دستگاه در مقیاس عمده است.

دکتر متیو لوین، مدیر این آزمایش‌ها در دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک، گفت: «ما از نتایج به دست آمده در آزمایشگاه خود که به شدت دقیق است و برای وضعیت انسان شبیه‌سازی شده، خیلی راضی هستیم. دستگاه نمونه ناسا تحت شرایط متفاوتی که بر اساس وضعیت بیماران شبیه‌سازی شده بود، عملکردی موفق داشت.
تیم ما اطمینان خاطر دارد که دستگاه‌های تنفسی وایتال به طریقی ایمن، می‌توانند به تنفس بیماران کووید-۱۹ اینجا در ایالات متحده و در سراسر جهان کمک شایانی کنند.»

میشل ایستر، از مهندسان مکاترونیک ناسا، بعد از اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها، طراحی این دستگاه را یک پروژه «دیوانه‌وار» خواند.

او گفت: «ما اکنون ظرفیت این را داریم که جان افراد را نجات دهیم، جان افرادی که احتمالا می‌شناسیم؛ همسایگان و خانواده‌ها‌مان، و انجام این کار مهم واقعا بی‌نظیر است. در طول چند هفته گذشته انجام این کار برای همه در ناسا هم بی‌نظیر و هم بی‌نهایت اضطراب‌زا بود و هیچ کس نمی‌توانست حتی لحظه‌ای دست از کار بردارد.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید