تریلی حامل پیاز، حمام خون به راه انداخت

تریلی حامل پیاز، حمام خون به راه انداخت

این اتوبوس هر روز کارش همین بود. مسافران را از روستای لانو و اطراف آن سوار می‌کرد و به مرکز شهر می‌برد. ظهر نیز مسافران را به روستا‌های خود برمی‌گرداند، یعنی مسیر هر روزه‌اش بود. آن روز صبح هم طبق معمول و سر ساعت معین حرکت کرده بود.

کد خبر : ۷۹۷۹۹
بازدید : ۱۳۹۳۴
تریلی حامل پیاز، حمام خون به راه انداخت
تریلی حامل پیاز در سربیشه حمام خون به راه انداخت؛ ١٣ سرنشین در این تصادف وحشتناک جان خود را از دست دادند و هفت مصدوم بدحال راهی بیمارستان شدند. مصدومانی که بعضی‌هایشان به خاطر وخامت حال با بالگرد‌های اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان منتقل شدند.
تصادفی که در فهرست تلخ‌ترین مأموریت‌های امدادی نجاتگران هلال‌احمر ثبت شد. امدادگران دقایقی پس از حادثه در محل حضور یافتند و اجساد و مجروحان را از میان اتوبوس و تریلی له‌شده بیرون کشیدند.

«همه چیز به هم ریخته بود. اتوبوس به‌طور کامل چپ شده و تمام وسایل بیرون ریخته بود. زمین پر شده بود از پیاز؛ صدای فریاد کمک از درون اتوبوس شنیده می‌شد و ما بلافاصله یکی از غم‌انگیزترین ماموریت‌هایمان را آغاز کردیم.» این‌ها را منصور خسروی، مسئول تیم امدادی هلال‌احمر سربیشه به خبرنگار «شهروند» می‌گوید.
او که از همان لحظه نخست این حادثه در محل حضور یافته و عملیات نجات را انجام داده بود، درباره جزئیات این ماجرا می‌گوید: «این حادثه ساعت ۶ و۴۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه در کیلومتر ۷۵ محور سربیشه به ماهیرود رخ داد. اتوبوسی با ١٨ سرنشین از روستای لانو به سمت سربیشه و مرکز شهر یعنی بیرجند درحال حرکت بود.
این اتوبوس هر روز کارش همین بود. مسافران را از روستای لانو و اطراف آن سوار می‌کرد و به مرکز شهر می‌برد. ظهر نیز مسافران را به روستا‌های خود برمی‌گرداند، یعنی مسیر هر روزه‌اش بود. آن روز صبح هم طبق معمول و سر ساعت معین حرکت کرده بود.
اما در راه با تریلی حامل بار پیاز برخورد کرد؛ برخوردی که به یک فاجعه تبدیل شد. ما نخستین تیمی بودیم که سر صحنه حادثه رفتیم. من و دو امدادگر دیگر ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه سر صحنه رسیدیم. اتوبوس به‌طور کامل له شده بود و روی سقفش قرار گرفته بود. صدای فریاد و ناله‌های کمک از درون اتوبوس شنیده می‌شد، بلافاصله داخل اتوبوس رفتیم و اجساد و مصدومان را بیرون کشیدیم.
بیشتر مصدومان به هوش بودند و از صدای آنان بود که محلی را که در آنجا قرار داشتند، پیدا می‌کردیم. معمولا هم جایی محبوس شده بودند که محل قرار گرفتن‌شان را باز کردیم و آن‌ها را یکی‌یکی بیرون کشیدیم. اجساد را هم همین‌طور؛ در کل ١٢ نفر با ست‌های هیدرولیک نجات رهاسازی شدند و چهار نفر با ست‌های سبک نجات.»

سرنشینان تریلی هم که دو مرد بودند، جان خود را از دست دادند. راننده اتوبوس هم جزو فوتی‌ها بود. در این اتوبوس همگی زن و مرد بودند و کودکی دیده نمی‌شد: «من خودم تا آخرین لحظه پایان عملیات آنجا بودم و کودکی ندیدم. بیشتر زن و مرد بودند که انگار سرکار می‌رفتند.
همچنین، چون ساعت حادثه صبح زود بود، اکثر مسافران خواب بودند. نکته حائز اهمیت دیگر هم این بود که با وجود اینکه سطح حادثه شدید، وخامتش زیاد و زمان‌بر بود و همه نیرو‌های امدادگر هلال‌احمر روزه‌بودند، اما با این حال با انرژی مضاعف درحال عملیات و رهاسازی مصدومان و فوتی‌ها بودیم تا در کمترین زمان عملیات به پایان برسد و مرهمی‌باشیم برای مصدمان؛ در مجموع نیز ما در سه ساعت با ست‌های نجات، عملیات رهاسازی مصدومان و فوتی‌ها را انجام دادیم.»

محسن قربانزاده، نیروی امداد هوایی هلال‌احمر است. او نیز دو ساعت پس از حادثه برای انتقال بیماران به صحنه حادثه رسید: «ساعت ٨ صبح بود که به ما خبر دادند. مصدوم بدحال داشتند. گویا مصدومان را برای انجام درمان اولیه به مرکز درمانی در سربیشه منتقل کرده بودند، اما به دلیل وخامت حال‌شان نیاز به بالگرد بود، برای همین یک بالگرد از هلال‌احمر و یک بالگرد هم از اورژانس به محل حادثه رسید.
یک جوان سی‌وپنج ساله به نام حسین خزایی بود که به خاطر ضربه شدید، احتمال ضایعه نخاعی در او وجود داشت، برای همین حوالی سربیشه فرود آمدیم و این مصدوم با همراهش را به بیمارستان ولیعصر بیرجند منتقل کردیم. خوشبختانه این فرد زنده ماند و حالش هم کمی‌بهتر شده بود. اما گویا یکی از بیماران در بیمارستان جان خود را از دست داد و تعداد جانباختگان این حادثه به ١٣ نفر رسید.»

محمد حمزه اسعدزاده، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی هم درباره این حادثه اعلام کرد: «این اتوبوس از روستای لانو به سمت سربیشه در حرکت بود که به پمپ‌بنزین می‌رود و زمانی که می‌خواهد از پمپ بنزین بیرون بیاید، با تریلی حامل بار پیاز برخورد می‌کند. با این حال علت حادثه در دست بررسی است.
مصدومان نیز به بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) شهر سربیشه اعزام شدند که حال عمو‌می تعدادی از آن‌ها وخیم گزارش شده است. در کل پنج تیم امدادونجات به محل حادثه رفتند و عملیات ساعت ١٠ و ١٠ دقیقه به پایان رسید. این تیم‌ها از درح، سربیشه، درمیان و از طریق بالگرد هوایی به محل اعزام شده بودند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید