طرح‌های اپل و گوگل برای ردگیری کرونا

طرح‌های اپل و گوگل برای ردگیری کرونا

اکنون اپل و گوگل داده‌های سطح قدرت بلوتوث را هم ارائه می‌دهند تا بهتر بتوان میزان و مدت نزدیکی دو گوشی به همدیگر را برآورد کرد و به این ترتیب مقامات بتوانند آستانه هشدار دادن به مردم را تعیین کنند.

کد خبر : ۷۹۸۶۱
بازدید : ۸۸۱۱
طرح‌های اپل و گوگل برای ردگیری کرونا
طبق این فن‌آوری، گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند مشخص کنند آیا کاربرانشان در معرض کرونا بوده‌اند یا خیر

اپل و گوگل جزئیات فنی ابزار‌هایی را منتشر کرده‌اند که مردم به کمک آن‌ها می‌توانند از طریق گوشی‌شان متوجه بشوند که آیا در معرض ویروس کرونا بوده‌اند یا خیر. این دو شرکت امیدوارند این ابزار‌ها را ماه بعد عرضه کنند تا گوشی‌های تلفن همراه بتوانند از طریق اتصال به هم مشخص کنند دارندگان‌شان در معرض کرونا بوده‌اند یا خیر.

مقصود از روزآوری‌های جدید رسیدگی به مشکلاتی است که پیرامون نقض حریم خصوصی و میزان جزییات داده‌های گردآوری شده توسط گوشی‌ها مطرح شده است. دولت‌ها و نهاد‌های رسمی در کشور‌های دستخوش همه‌گیری کرونا به سرعت در حال تولید برنامک‌هایی برای خود هستند، اما برای آن که کارآیی کامل برنامک‌های‌شان تضمین شوند باید به ابزار‌های اپل و گوگل اتکا کنند.
بدون پشتیبانی این شرکت‌ها و سامانه‌های عامل آن‌ها چنین برنامک‌هایی دچار محدودیت‌هایی مثل لزوم روشن بودن صفحه نمایش گوشی به هنگام فعال بودن این برنامک‌ها خواهند بود.

در سامانه‌ای که خبر آن در ۱۰ آوریل انتشار یافت از فناوری بلوتوث استفاده شده است و به نهاد‌ها امکان می‌دهد تا برنامک‌هایی بسازند که به مردم هشدار می‌دهد در نزدیکی افراد مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند.

در این فناوری داده‌های موقعیتی جی‌پی‌اس به کار نمی‌رود و حساس‌ترین داده‌ها به صورت نامتمرکز در گوشی کاربر ذخیره می‌شود. در واقع این رهیافت با سامانه‌های برنامه‌ریزی دولت‌های اروپایی فرق دارد که داده‌ها را در رایانه‌های خدمات‌دهنده متمرکز ذخیره می‌کنند.

این شرکت‌ها روز جمعه به رفع نگرانی‌های محققان بهداشت و حریم خصوصی نیز توجه داشتند و ردگیری مردم با استفاده از داده‌های تولید شده توسط سامانه را دشوارتر کرده‌اند.

تولید شماره‌هایی که کاربران را شناسایی می‌کنند به صورت اتفاقی است و «فراداده‌هایی» مثل قدرت سیگنال بلوتوث و مدل گوشی کاربران، همراه با داده‌های افرادی که در نزدیک‌شان بوده‌اند، رمزبندی خواهد شد.

«مدت در معرض بودن» یا مدت نزدیک بودن دو گوشی به همدیگر را نیز به بازه‌های ۵ دقیقه‌ای گرد می‌کنند تا نتوان با استفاده از اطلاعات تفصیلی زمانی، بین گوشی‌ها و کاربران انطباق ایجاد کرد.

این شرکت‌ها هم چنین در پی رفع نگرانی محققان بهداشت در مورد ناکارآمدی این سامانه بوده‌اند. به علت آن که سیگنال بلوتوث می‌تواند از برخی دیوار‌ها عبور کند و حتی وقتی گذرا و ضعیف است مورد آشکارسازی قرار گیرد، محققان نگرانند که مبادا همسایگان درون آپارتمان‌ها یا رهگذران در فضا‌های عمومی هشدار‌های کاذب دریافت کنند.

اکنون اپل و گوگل داده‌های سطح قدرت بلوتوث را هم ارائه می‌دهند تا بهتر بتوان میزان و مدت نزدیکی دو گوشی به همدیگر را برآورد کرد و به این ترتیب مقامات بتوانند آستانه هشدار دادن به مردم را تعیین کنند.

این دو شرکت همچنین گفتند تعداد روز‌های سپری شده از آخرین ارتباط با فرد مبتلا را نیز ارائه می‌دهند، تا نهاد‌ها بتوانند با استفاده از آن به کاربر بگویند چه اقدامی انجام دهد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید