کرونا و یک بیماری خطرناک در کودکان

کرونا و یک بیماری خطرناک در کودکان

التهاب در چندین اندام داخلی و علائمی شبیه به سرماخوردگی، از جمله نشانه‌هایی است که در این بیماران دیده شده. نتیجه تست کرونای برخی از این کودکان هم مثبت بوده است.

کد خبر : ۷۹۸۷۹
بازدید : ۹۱۴۸
ویروس کرونا و یک بیماری نادر و خطرناک در کودکان
در بریتانیا به پزشکان در رابطه با یک بیماری نادر و خطرناک در کودکان هشدار داده شده که ممکن است با ویروس کرونا مرتبط باشد. طبق هشداری فوری که برای کادر پزشکی نظام خدمات درمانی بریتانیا فرستاده شده، در لندن و سایر مناطق بریتانیا کودکانی به شدت بیمار با علائمی غیرطبیعی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

التهاب در چندین اندام داخلی و علائمی شبیه به سرماخوردگی، از جمله نشانه‌هایی است که در این بیماران دیده شده. نتیجه تست کرونای برخی از این کودکان هم مثبت بوده است.

هنوز مشخص نیست چند کودک این علائم را داشته‌اند، اما این طور که به نظر می‌رسد تعداد آن‌ها کم خواهد بود. استفن پوویس، مدیر پزشکی نظام خدمات بهداشت ملی در انگلستان گفت: گزارش‌هایی از یک بیماری نادر، اما شدید در کودکان دریافت کرده‌اند: "فقط در چند روز اخیر چنین گزارش‌هایی داشته‌ایم و از کارشناسان خود خواسته‌ایم فورا آن را بررسی کنند. "

بر اساس هشداری که نظام خدمات بهداشت ملی در انگلستان منتشر کرده نگرانی نسبت به بروز یک سندرم التهابی یا بیماری ناشناخته‌ای دیگر که ممکن است با ویروس کرونا مرتبط باشد در میان کودکان بریتانیا رو به افزایش است.

این بیماران کم سن و سال که به گروه‌های سنی مختلف تعلق دارند همگی به شدت بیمار بوده و علائمی شبیه به بیماری کاوازاکی و سندروم شوک سمی داشته‌اند، علائمی نظیر تب، فشار خون پایین، بثورات پوستی و نفس‌تنگی.

در برخی از این بیماران همچنین علائم گوارشی - درد شکم، اسهال و استفراغ- و التهاب قلب دیده شده و نتایج آزمایش خون آن‌ها هم غیرطبیعی بوده است. کارشناسان می‌گویند این نشانه‌ها زمانی بروز می‌کند که مبارزه با بیماری برای بدن سخت می‌شود.

نظام خدمات بهداشت ملی توصیه کرده این بیماران به سرعت تحت درمان قرار بگیرند. اما کارشناسان تاکید دارند کودکان بسیار کم به نوع حاد کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و شواهد در سراسر دنیا نشان داده آن‌ها کم‌تر از بقیه سنین در معرض خطر این بیماری هستند.

انعطاف‌پذیری بیشتر در کودکان
نظیمه پاتان، پزشک مراقبت‌های ویژه کودکان در کمبریج بریتانیا گفت: در اسپانیا و ایتالیا هم مواردی مشابه گزارش شده است: " بعضی از کودکان بثورات پوستی و علائمی شبیه به بیماری شوک عفونی دارند - نشانه‌هایی که معمولا انتظار داریم در سندرم شوک سمی و بیماری کاوازاکی که قلب و رگ‌ها را درگیر می‌کند، ببینیم.
بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا کودکان در کل در برابر بیماری‌های حاد ریوی مقاومت‌تر به نظر می‌رسند و تعداد نسبتا کمی از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. "

نظام خدمات بهداشت ملی در انگلستان گفته کمتر از ۲۰ مورد گزارش در رابطه با این بیماری در کشور به دستش رسیده. به گفته سخنگوی این سازمان، پزشکان احتمال می‌دهند این بیماری با ویروس کرونا مرتبط باشد، اما تحقیقات ادامه دارد و هنوز هیچ چیز ثابت نشده است.

کالج سلطنتی پزشکی و سلامت کودکان در بریتانیا گفته جای نگرانی برای والدین وجود ندارد، اما اگر به هر دلیل نگران سلامتی فرزند خود هستند باید از متخصصان بهداشت کمک بگیرند.

پروفسور سیمون کلی، مقام ارشد نظام خدمات درمانی بریتانیا در حوزه کودکان و جوانان گفت: "توصیه ما به والدین مثل قبل است: اگر به هر دلیل نگران فرزند خود هستید، برای گرفتن مشاوره فوری با درمانگاه یا دکتر خانوادگی‌تان تماس بگیرید … و اگر کارشناس گفت: به بیمارستان بروید، لطفا این کار را بکنید. "

چه زمانی باید از متخصصان کمک گرفت
کودکان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، اما بیماری در آن‌ها به ندرت با علائم شدید همراه است. اگر حال فرزندتان خوب نیست، احتمالا این که یک بیماری غیر‌مرتبط با ویروس کرونا گرفته باشد از احتمال ابتلای او به این ویروس بیشتر است.

کالج سلطنتی پزشکی و سلامت کودکان توصیه می‌کند والدین در موارد زیر برای کودک خود کمک فوری درخواست کنند:

رنگ پریدگی، ظاهر شدن لکه‌های پوستی و سردی غیر طبیعی بدن آن‌ها
مکث در نفس کشیدن (اختلال وقفه تنفس)، الگوی تنفسی نامنظم و خِرخِر کردن هنگام نفس کشیدن
آشفتگی و گیجی به دنبال نفس‌تنگی حاد
آبی شدن رنگ لب‌ها
بروز حمله یا تشنج
اضطراب، آشفتگی، خواب‌آلودگی و گیجی شدید (به عنوان مثال اگر با وجود تلاش برای پرت کردن حواس کودک، گریه‌اش بند نیاید یا به سختی از خواب بیدار شود)
بروز بثورات پوستی که با فشار از بین نمی‌روند
درد بیضه به ویژه در نوجوانان پسر
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید