هامر؛ تانکی در خیابان‌های پایتخت

هامر؛ تانکی در خیابان‌های پایتخت

خرید و فروش اتومبیل هامر در کشور ما خیلی خیلی محدود است، اما اگر مثلا به آگهی‌های دیوار نگاهی بیندازید و اسم این اتومبیل را سرچ کنید با آگهی فروش رینگ و لاستیک فابریک هامر H2 مواجه می‌شوید (این آگهی تا تاریخ ۲۴ اسفند ۹۸ در سایت دیوار وجود داشته است). حالا برویم سروقت معرفی اتومبیلی که شبیه تانک است. 

کد خبر : ۷۹۹۰۶
بازدید : ۶۰۵۷

هامر؛ تانکی در خیابان‌های پایتخت

توی اتومبیل‌تان نشسته‌اید و در ترافیک گره خورده تهران کلافه شده‌اید. ناگهان احساس می‌کنید که دیواری کنارتان قرار گرفته است! چشم که برمی‌گردانید با اتومبیلی با ابهت یک تانک در کنارتان مواجه می‌شوید. بله خودروی کناری شما یک هامر مدل H2 است که چند سال قبل چند تایی از آنها پلاک ملی شد و حسابی هم سر و صدا به پا کرد.

در حقیقت این اتومبیل‌های غول‌پیکر را دولت سال‌ها پیش برای ارگان‌هایی مثل ستاد مدیریت بحران خریده بود، اما چون از پس هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن برنیامد، تصمیم گرفت آنها را به علاقه‌مندان اتومبیل‌های عجیب و غریب واگذار کند. این طور شد که پای این اتومبیل‌های عظیم‌الجثه به عنوان یک اتومبیل شخصی به خیابان‌های کشورمان باز شد. اما اگر می‌خواهید بیشتر درباره این اتومبیل بدانید در ادامه با ما همراه شوید.

اتومبیل نظامی زیر پای مردم آمد

خرید و فروش اتومبیل هامر در کشور ما خیلی خیلی محدود است، اما اگر مثلا به آگهی‌های دیوار نگاهی بیندازید و اسم این اتومبیل را سرچ کنید با آگهی فروش رینگ و لاستیک فابریک هامر H2 مواجه می‌شوید (این آگهی تا تاریخ ۲۴ اسفند ۹۸ در سایت دیوار وجود داشته است). حالا برویم سروقت معرفی اتومبیلی که شبیه تانک است.

وقتی در سال ۱۹۸۵ مقامات ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا خودروی هام ـ وی HUM-VEE را وارد ارتش کردند، هیچ وقت فکر نمی‌کردند که این خودرو زمخت قوی‌هیکل که فقط برای مصارف نظامی طراحی شده بود، بتواند به یک خودرو اسپرت چند منظوره تبدیل شود، آن هم چیزی حدود ۱۰ سال پس از تولید. هام‌ـ وی با نام اختصاری HMMWV خودرویی بود با موتور بسیار قدرتمند و قابلیت‌های بالا برای گذر از مناطق صعب‌العبور و سنگلاخ. فاصله این اتومبیل از زمین زیاد بود و سیستم تعلیق بسیار قدرتمندی داشت و به واسطه تقسیم مناسب وزن، مانند یک عنکبوت به زمین می‌چسبید و شیب‌های تند را تحمل می‌کرد. ارتش آمریکا این اتومبیل چند منظوره را برای جایگزینی با جیپ‌های میول قدیمی تولید کرد.

از ‌H1 به H2

سرانجام در سال ۱۹۹۵ شرکت جنرال موتورز فروش مدل جدید هام ـ وی را با نام هامر hummer آغاز کرد. اولین مدل از این خودرو را H1 نامگذاری کردند. هامر H1 همان هام‌‌ـوی جنگی بود که برای تردد شهری ساخته شده بود. در حقیقت ظاهر آن تفاوت چندانی با هام‌ـوی نداشت، فقط جنگ‌افزارها گاردهای نظامی آن حذف شده بود، ولی بدنه، سیستم تعلیق و موتور آن همانی بود که در خودرو جنگی به کار رفته بود. تغییراتی که در H1 به وجود آوردند بیشتر داخلی بودند. شیشه بالابر برقی، تودوزی اتومبیل، سیستم‌های الکترونیکی، صندلی‌های راحت، استریو، کنسول جدید و سیستم تهویه مطبوع هوا از جمله تجهیزاتی بودند که روی H1 نصب شدند.

تولید این خودرو، مانند بمب در دنیای خودرو صدا کرد و نظر تمامی طرفداران به خودروهای اسپورت را جلب کرد. طولی نکشید که از تمام دنیا درخواست‌های خرید هامر صادر شد و جنرال‌موتورز 2 خط تولید دیگر برای هامر در آفریقای جنوبی و روسیه ایجاد کرد. چندی نگذشت که این شرکت نارسایی‌های مدل H1 را برطرف کرد و مدل H2 روانه بازار شد.

مدل H2 همانی بود که هم طرفداران قدیمی و هم طرفداران امروزی خودروهای قدرتمند آرزوی آن را داشتند. چهره‌ای جذاب، قدرتمند، ظرافت کم و زیبا که نشان‌دهنده یک خودرو کاملا ایده‌آل بود. جنرال موتورز تمام عواملی که لذت سواری راحت را از راننده می‌گرفت حذف کرد و از سوی دیگر قابلیت‌های H1 را افزایش داد تا امنیت و لذت سواری این اتومبیل در جاده هم مانند کوه و بیابان باشد. فضای داخلی این اتومبیل همانند اتومبیل‌های روز دنیا طراحی شد و از لحاظ آیرودینامیکی ارتقا پیدا کرد.

گذر از مناطق صعب‌العبور

چیزی که باعث شده هامر مشتریان زیادی داشته باشد، توانایی‌های بی‌نظیر آن است. هامر می‌تواند شیب رو به جلو و شیب پشتی ۶۰ درجه و شیب جانبی ۴۰ درجه را تحمل کند. همچنین به راحتی می‌تواند بدون درد سر یک دیوار یا برآمدگی ۵۰ سانتی‌متری را پشت سر بگذارد، از عمق ۵۰ تا ۷۵ سانتی‌متری نهرها و رودخانه‌ها گذر کند و حدود ۳ هزار کیلوگرم بار را به دنبال خود بکشد. در کنار آن تمامی امکانات رفاهی در فضای داخلی آن طراحی شده تا ۶ سرنشین با آسودگی کامل در هر شرایطی از جاده سر کنند. هامر H2 سبک‌تر از H1 است و موتور قدرتمندتری دارد. در ضمن مشتری می‌تواند موتور دوگانه‌سوز یا دیزل برای H2 سفارش دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید