آغاز پلاسمادرمانی کرونا در بریتانیا

آغاز پلاسمادرمانی کرونا در بریتانیا

پژوهشگران در حال بررسی اطلاعات نظام درمانی بریتانیا برای پیدا کردن افرادی هستند که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است و بهبود یافته‌اند. قرار است با این افراد تماس گرفته شود تا درصورت تمایل، داوطلب اهدای خون شوند.

کد خبر : ۷۹۹۴۹
بازدید : ۴۷۳۱
آغاز پلاسمادرمانی کرونا در بریتانیا
یکی از بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شد و پس از آن بهبود پیدا کرد در یک مرکز اهدای خون در لندن
پزشکان بریتانیایی به زودی پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا را به عنوان شیوه درمانی بالقوه‌ای برای بیماران بدحال کووید-۱۹ آزمایش می‌کنند. متخصصان امیدوارند انتقال پادتن‌های تولید شده در بدن بیماران بهبود یاقته به بیماران جدید، بتواند آن‌ها را در شکست این ویروس یاری کند.

از نظر تئوریک، این تزریق خون می‌تواند سیستم ایمنی بیماران جدید را با تهیه پلاسمای سرشار از پادتن‌های لازم برای مبارزه با ویروس، تقویت کند. دکتر منو شانکار- هری، متخصص مراقبت‌های حیاتی در بیمارستان «گایز و سنت توماس» در لندن (محل انجام این آزمایش‌ها) گفت:
«کاری که ما می‌کنیم، این است که با استفاده از پادتن‌های (آنتی بادی) تولید شده در بیماران بهبود یافته، در بدن شما حفاظت آنی در مقابل این ویروس ایجاد می‌کنیم. بنابراین، امید این است که با ارائه این شیوه درمانی، پاکسازی ویروس و یا از بین بردن آن در بدن با سرعت بیشتری انجام شود.»

آزمایش پادتن چیست؟
حالا یک هفته پس از آغاز جمع آوری خون بیماران بهبود یافته از سوی «سازمان خون و پیوند اعضای ان اج اس»، این سازمان از داوطلبان بیشتری خواسته است تا خونشان را اهدا کنند. آن فراخوان با استقبال مواجه شده است و تاکنون ۶۵۰۰ نفر داوطلب اهدای خون شده‌اند.

همزمان، پژوهشگران در حال بررسی اطلاعات نظام درمانی بریتانیا برای پیدا کردن افرادی هستند که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است و بهبود یافته‌اند. قرار است با این افراد تماس گرفته شود تا درصورت تمایل، داوطلب اهدای خون شوند.
گفته می‌شود که اگر این درمان که به عنوان پلاسمای نقاهت شناخته می‌شود، موفقیت‌آمیز باشد، تلاش برای یاقتن داوطلبان بیشتر افزایش خواهد یافت. هدف این تلاش‌ها، جمع‌آوری ۱۰۰۰۰ واحد خون در هفته تا آخر ماه می‌است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت، این آزمایش‌ها را ستود و گفت که هزاران بیمار به طور بالقوه از این شیوه درمان بهره خواهند برد. او گفت: «بریتانیا دارای بخش‌های تحقیقات و علوم زیستی پیشرو در جهان است و من امیدوارم این شیوه درمانی نقطه عطفی در مبارزه ما علیه این بیماری باشد.»

با این حال، همگان به موفقیت این شیوه باور ندارند.

دکتر بهارات پانکانیا، استاد ارشد علوم بالینی در دانشگاه اکستر، به شبکه اسکای نیوز گفت که گرچه او نیز امیدوار است که این شیوه کارآمد باشد، اما نگرانی‌هایی هم دارد: «این (فرآورده) از خون افراد گرفته شده است، و بنابراین ما باید بسیار دقت کنیم تا مشکلاتی برای افراد (گیرنده) ایجاد نکنیم. ممکن است ما با این کار مثلا موجب ایجاد عفونت یا واکنش‌های آلرژیک در افراد بشویم.»

آزمایش‌های مشابهی اکنون در سراسر جهان در جریان است؛ از جمله در آمریکا که پروژه بزرگی با شرکت بیش از ۱۵۰۰ بیمارستان را آغاز کرده است. تام هنکس، ستاره هالیوود که ماه مارس گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده بود، نیز در همین راستا خون خود را برای کمک به یافتن درماتنی برای این ویروس اهدا کرده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید