زنگ خطر در آمار کرونا

زنگ خطر در آمار کرونا

البته افزایش یک روزه میزان مبتلایان نمی‌تواند معیاری برای ایجاد یک پیک دوباره باشد؛ اما تداوم این روند افزایشی در روز‌های آینده می‌تواند نگران‌کننده باشد.

کد خبر : ۸۰۰۱۴
بازدید : ۴۷۰۱
روند هفتگی کاهشی میزان مبتلایان پس از یک ماه متوقف شد. روز گذشته رشد هفتگی مبتلایان ۲۳ درصد گزارش شد و این درحالی است که طی یک ماه اخیر همواره رشد هفتگی مبتلایان کاهشی گزارش شد. روز گذشته، ۱۲۲۳ مبتلا به کرونا شناسایی شد که این رقم بیشترین سطح طی دو هفته اخیر بوده است.
با توجه به اینکه روند روزانه و هفتگی میزان مبتلایان کاهشی بوده، آمار روز گذشته تا حدی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد و تداوم افزایش آن در روز‌های آینده می‌تواند یک موج افزایشی جدید را ایجاد کند. این درحالی است که سیاست‌گذاران در نظر دارند که طی روز‌های آینده محدودیت‌های ایام کرونا را کاهش دهند.

روند افزایشی مبتلایان
روز گذشته میزان مبتلایان روزانه به رقم ۱۲۲۳ نفر رسید. این رقم بیشترین سطح از دوم اردیبهشت‌ماه بوده است. رقم گزارش شده درحالی است که در ۱۳ اردیبهشت میزان مبتلایان روزانه ۸۰۲ نفر و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه میزان مبتلایان روزانه ۹۷۶ نفر ثبت شده بود.
این آمار با توجه به روند نزولی هفته‌های اخیر تا حدی نگران‌کننده به حساب می‌آید. روند هفتگی مبتلایان در یک ماه اخیر همواره کاهشی بوده است. به این معنا که تعداد مبتلایان در یک روز هفته نسبت روز مشابه هفته قبل کمتر گزارش می‌شد، اما حالا آمار مبتلایان نسبت به هفته قبل به میزان ۲۳ درصد بیشتر بود. دوشنبه هفته پیش میزان مبتلایان روزانه ۹۹۱ نفر گزارش شده بود.
البته افزایش یک روزه میزان مبتلایان نمی‌تواند معیاری برای ایجاد یک پیک دوباره باشد؛ اما تداوم این روند افزایشی در روز‌های آینده می‌تواند نگران‌کننده باشد. در روز‌های گذشته، مسوولان از کاهش محدودیت‌های اجتماعی خبر دادند و در نتیجه این موضوع نیز می‌تواند در روند آتی بیماری اثرگذار باشد.

نیم میلیون آزمایش در ایران
روز گذشته میزان کل آزمایش‌های انجام شده در ایران به رقم ۵۰۸ هزار و ۲۸۸ نفر رسیده است. این رقم به این معنی است که تنها ۶/ ۰ درصد از جمعیت ایران تست کرونا داده‌اند. میزان تست‌های روزانه کرونا در روز گذشته به رقم ۱۲ هزار و ۱۵ نفر رسیده است. با توجه به این آمار نسبت میزان مبتلا به افراد تست شده در روز گذشته ۲/ ۱۰ درصد بوده است. این درحالی است که در ۱۴ اردیبهشت‌ماه این نسبت ۳/ ۸ درصد گزارش شده است.
میزان تست‌های صورت‌گرفته در یک میلیون جمعیت ۶ هزار و ۵۲ نفر است، این رقم در ترکیه معادل ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر است. در اسپانیا نیز به ازای هر یک میلیون نفر از ۴۱ هزار نفر تست کرونا گرفته شده و این کشور یکی از بالاترین سطوح تست در دنیا را دارد.
به‌نظر می‌رسد کشور‌هایی که سطح بالای تست را دارند، توانسته‌اند در کنترل این بیماری پیشرو باشند. در روز‌های گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران از لحاظ کیت‌های تشخیصی قرار است، صادرات را در دستور کار قرار دهد. این درحالی است که نسبت به دیگر کشور‌ها میزان تست‌های انجام گرفته در ایران سطح پایین‌تری دارد و لازم است قدرت تست‌گیری برای کنترل این بیماری بیشتر شود.

تصویر ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها
با آمار روز گذشته کل مبتلایان ایران به رقم ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر رسیده است. با این آمار در مقایسه با کشور‌های دیگر، ایران جایگاهی دهم را از لحاظ این بیماری دارد. برزیل با شناسایی ۱۰۱ هزار بیمار در جایگاه بالاتر از ایران قرار گرفته است. همچنین میزان مبتلایان در چین نیز ۸۲ هزار نفر گزارش شده و در جایگاهی پایین‌تر از ایران قرار گرفته است. در بین کشورها، همچنان آمریکا با شناسایی یک میلیون و ۱۸۸ هزار نفر در رتبه اول قرار دارد.
اسپانیا با شناسایی ۲۴۷ هزار بیمار در رتبه دوم قرار دارد و آمار میزان کل مبتلایان برای ایتالیا ۲۱۰ هزار نفر است. البته میزان مبتلایان در ایتالیا و اسپانیا که مقررات قرنطینه را به‌طور کامل رعایت کردند به شدت درحال کاهش است. براساس آمار‌های وزارت بهداشت درحال‌حاضر، ۲ هزار و ۶۷۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری در ایران قرار دارند.
کل افراد فعال از لحاظ کرونا در ایران ۱۲ هزار و ۹۹۱ نفر گزارش شده است. اما نکته جالب این است که به‌عنوان مثال درحال‌حاضر، ۲ هزار و ۳۸۶ نفر در وضعیت شدید قرار دارند و میزان افراد فعال از لحاظ کرونا در این کشور ۷۳ هزار نفر گزارش شده است.
در ایتالیا نیز حدود ۱۰۰ هزار بیمار در شرایط فعال قرار دارند که تنها هزار و ۵۰۰ نفر در شرایط شدید بیماری قرار دارند. این درحالی است که این دو کشور، وضعیت میانگین سنی بالاتری از ایران دارند و دیرتر درگیر این بیماری شدند. با توجه به سیاست‌های سختگیرانه این کشور‌ها و تجربه چین، به‌نظر می‌رسد که کشور‌هایی در مقابله با این بیماری موفق‌تر عمل کردند که در یک زمان وضعیت قرنطینه را به‌طور جدی و کامل وضع کردند و پس از کاهش جدی بیماران، به رفع محدودیت‌ها اقدام کردند.

افزایش روزانه میزان فوتی‌ها
براساس آمار‌های وزارت بهداشت و درمان، روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه ۷۴ نفر گزارش شده است، این رقم در روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۴۷ نفر ثبت شد که روند کاهشی مرگ را تایید می‌کرد؛ اما آمار روز گذشته کمی به شبهات روند کاهشی میزان مرگ و میر افزود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان فوتی‌های روزانه نسبت به هفته قبل ۲۳ درصد کاهش را ثبت کرده است. با این آمار میزان کل فوتی‌های ایران به رقم ۶ هزار و ۲۷۷ نفر رسیده است.
با این رقم از لحاظ فوتی‌ها نیز در رتبه دهم قرار گرفته است. در بین کشورها، میزان فوتی‌های آمریکا با ثبت ۶۸ هزار نفر بیشتر از همه کشور‌ها بوده است. انگلیس و ایتالیا نیز با ثبت رقم ۲۸ هزار نفر در رده بعدی قرار دارند. اگر بر حسب جمعیت آمار فوتی‌ها محاسبه شود، بلژیک با ثبت رقم ۶۸۴ نفر به ازای یک میلیون، بیشترین سطح فوتی‌ها را ثبت کرده است.
اسپانیا نیز به ازای یک میلیون نفر ۵۴۰ فوتی را ثبت کرده است. این رقم برای ایران ۷۵ نفر است و در بین کشور‌های با شیوع بالا، ایران سرانه فوتی کمتری را ثبت کرده است. این رقم برای ترکیه ۴۰ نفر و برای روسیه ۹ نفر ثبت شده است.
در روز‌های اخیر، با توجه به کاهش مرگ و میر، بسیاری از کشور‌ها نظیر ایتالیا، اسپانیا، آلمان و برخی مناطق آمریکا محدودیت‌ها را کاهش دادند؛ اما در ژاپن به‌دلیل بروز برخی نگرانی‌ها، وضعیت قرنطینه تا پایان ماه تمدید شد. همچنین براساس آمارها، روسیه برای دومین روز متوالی بیش از ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا را در کشور‌ها خبر داده است.
روز گذشته مبتلایان در مسکو به‌طور ناگهانی به ۶۸ هزار نفر افزایش یافته است. به گفته مسوولان این شهر، جواب آزمایش ۲ درصد شهروندان مسکو، مثبت شده است. درحال‌حاضر دوران تعطیلات مرسوم ماه مه در روسیه است. مقامات به مردم هشدار دادند که از رفتن به گردشگاه‌های معمول خودداری کنند و در خانه‌هایشان بمانند. روسیه از نظر تعداد مبتلایان درحال‌حاضر در مقام هفتمین کشور جهان قرار دارد.
زنگ خطر در آمار کرونا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید