حذف چهار صفر چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

حذف چهار صفر چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

با این حال در کنار این دو دیدگاه، دیدگاه سومی هم وجود دارد. دیدگاه سوم کارشناسانی هستند که بر بی تاثیری حذف صفر‌ها بر وضعیت اقتصادی تاکید دارند. آن‌ها می‌گویند این تصمیم پیامد مهمی برای شاخصه‌های اقتصاد نخواهد داشت و فعالان اقتصادی نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند. حذف صفر از پول صرفا یک نظام حسابداری بوده و نمی‌تواند در مباحثی مانند تورم، میزان نقدینگی و... تاثیرگذار باشد.

کد خبر : ۸۰۰۲۹
بازدید : ۵۳۷۷
حذف چهار صفر چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟
فرادید | روز گذشته بود که مجلس، لایحه پیشنهادی دولت، مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی و تعیین "تومان" به عنوان واحد پول ملی، را تصویب کرد. البته حذف صفر‌ها از پول ملی چندین‌بار در جریان مدیریت اقتصادی کشور مطرح شده و هربار به دلیلی روند اجرای آن مسکوت مانده بود. اما در نهایت در واپسین روز‌های مجلس دهم، صفر‌ها از پول ملی ریختند.

به گزارش فرادید، رئیس کل بانک مرکزی پس از تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی در اینستاگرام خود نوشت که " براساس ماده واحده مصوب مجلس، بعد از اقدامات اجرایی مورد نیاز، واحد پول ملی جدید «تومان» می‌شود که معادل ۱۰.۰۰۰ «ریال» جاری خواهد بود. هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

او همچنین گفته است که «تومان» و «قران» همزمان با پول فعلی، درکل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند.
اما حذف چهار صفر از پول ملی، با واکنش متفاوت کارشناسان اقتصادی مواجه شده است. برخی از اقتصاددانان معتقدند که اکنون بهترین زمان برای حذف صفر از پول ملی است و در مقابل برخی از کارشناسان هم نظر دیگری را مطرح می‌کنند و معتقدند که حذف صفر از پول ملی هزینه و بار مالی اضافی را بر کشور تحمیل می‌کند.
در این میان برخی هم معتقدند که حذف صفر از پول ملی اقدامی غیرضروری است چراکه تنها در محاسبات اثرگذار بوده و تغییری در مولفه‌های اقتصادی ایجاد نمی‌کند.
البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند حذف صفر از پول ملی نمی‌تواند تاثیر بلندمدتی در اقتصاد کشورها داشته باشد. با این حال، این اقدام ممکن است تاثیر کوتاه‌مدتی را در فضای اقتصاد ایجاد کند، اما در بلندمدت این اتفاق نمی افتد. به گفته آن‌ها، حذف صفر از پول ملی بیشتر جنبه روانی داشته و نمی‌تواند تاثیری بر متغیرهای اقتصادی بگذارد.

اثرات منفی حذف صفرها بر اقتصاد

برخی کارشناسان معتقدند که حذف چهار صفر اثر منفی بر اقتصاد می‌گذارد. آن‌ها در بیان استدلال خود می‌گویند که جابجایی اسکانس‌ها موجود با اسکانس جدید، هزینه‌های بسیاری را تحمیل می‌کند. کارشناسان بانک نیز می‌گویند، در این شرایط عده‌ای تلاش خواهند کرد تا در طول این فرآیند، قیمت کالای خود را افزایش داده و به این ترتیب برمبنای پول جدید کالا‌های خود را با قیمت بالاتری ارزش‌گذاری کنند. عدم امکان نظارت بر بازار‌ها در چنین شرایطی با توجه به پیچیدگی اجرای این تصمیم، باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

این دسته از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ناسازگاری دفاتر و صورت‌های مالی و پایگاه‌های اطلاعاتی جدید و قدیم و تحمیل هزینه به فعالان اقتصاد با حذف صفر، در دفاتر و پایگاه‌های اطلاعاتی و صورت‌های مالی یک بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید رخ می‌دهد که این امر موجب اتلاف وقت می‌شود از جمله اینکه مقایسه صورت‌های مالی و حساب‌های اقتصادی را مشکل می‌سازد.

البته برخی از کارشناسان این دسته در نتیجه گیری خود بیان می‌کنند که این طرح در مجموع در بهبود وضعیت خنثی و بی تاثیر است. آن‌ها می‌گویند پول تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول است و اثری روی سرمایه‌گذاری، اشتغال و تورم ندارد. در حالی که مهم‌ترین هدف از حذف صفر و تغییر واحد پولی مهار تورم است.
در مقابل برخی از کارشناسان هم در نتیجه گیری خود گفته اند که به دلیل بالا بودن قدرت قیمت‌گذاری عوامل اقتصادی در ایران با حذف صفر‌ها بسیاری از قیمت‌ها مضربی از این تعداد صفر‌ها نیستند، مثلا به هنگام حذف سه صفر از پول ملی، عمده قیمت‌ها مضربی از ۱۰۰۰ نیستند و لذا کالا‌های ۲۵۰۰ یا ۳۷۵۰ ریالی که باید ۲.۵ و ۳.۷۵ ریال قیمت‌گذاری شوند با مشکل گرد کردن اعداد مواجه می‌شوند که با توجه به قدرت اقتصادی در قیمت گذاری، قیمت‌ها به سمت بالا گرد خواهند شد.
حذف چهار صفر چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

اثرات مثبت حذف صفرها بر اقتصاد

در مقابل دیدگاه‌های منفی در برابر حذف صفر‌ها از پول ملی، برخی کارشناسان اقتصادی نگاه خوش بینانه‌ای دارند. آن‌ها معتقدند که حذف چهار صفر از پول ملی اثرات مثبتی همچون تاثیر روانی در تقویت پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری را به همراه خواهد داشت.

کارشناسان این دسته می‌گویند که تبدیل واحد پولی از ریال به تومان، در واقعیت تاثیر چندانی بر ارزش پول ملی نخواهد داشت، زیرا ارزش آن تغییر نمی‌کند. اما این اقدام می‌تواند در کوتاه مدت از نظر روانی تاثیر مثبتی داشته باشد؛ اکنون هر یورو حدود ۱۷ هزار تومان ارزش دارد، اما در واحد پولی جدید ارزش فعلی هر یورو معادل ۱۷ تومان می‌شود.

آن‌ها می‌گویند که "بار‌ها شنیده شده است که برخی افراد، اقدام به جمع آوری سکه‌های رایج از بازار و ذوب آن کرده اند که دلیل آن ارزش ذاتی بالای سکه، نسبت به رقم درج شده در روی آن است. در واقع، ضرب برخی سکه اکنون به زیان اقتصاد کشور بوده و هزینه بالایی را تحمیل می‌کند؛ در عمل نیز مردم کمتر از آن سکه‌ها در مبادلات مالی خود استفاده می‌کنند. "

این کارشناسان در مورد تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر تسهیل امور حسابداری هم می‌گویند که " کاهش پی در پی ارزش پولی ملی در سال‌های گذشته و قرار گرفتن صفر‌های متعدد جلوی ردیف‌های بودجه و هزینه در دفاتر حسابداری، از گلایه‌های فعالان رسته حسابداری است. وجود صفر‌های متعدد و طولانی شدن رقم‌های مربوط به بودجه بخش‌های مختلف گاهی اوقات باعث اشتباه نیز شده است. آن‌ها درنتیجه گفته اند که حذف چهار صفر گام بزرگی برای اصلاح این روند و تسهیل امور حسابداری است. "
حذف چهار صفر چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

بی تاثیری حذف صفرها

با این حال در کنار این دو دیدگاه، دیدگاه سومی هم وجود دارد. دیدگاه سوم کارشناسانی هستند که بر بی تاثیری حذف صفر‌ها بر وضعیت اقتصادی تاکید دارند. آن‌ها می‌گویند این تصمیم پیامد مهمی برای شاخصه‌های اقتصاد نخواهد داشت و فعالان اقتصادی نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند. حذف صفر از پول صرفا یک نظام حسابداری بوده و نمی‌تواند در مباحثی مانند تورم، میزان نقدینگی و... تاثیرگذار باشد.

این کارشناسان معتقدند که حذف صفر از پول ملی به جز بار روانی، تاثیر خاصی در بخش حقیقی اقتصاد ندارد.

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که "در مجموع این موضوع یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد. "
هادی حق شناس ،اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز دراین باره گفته است که "برخلاف تصوری که وجود دارد تصمیم حذف چهار صفر از پول ملی نه اثر مثبت برای اقتصاد به همراه دارد و نه اثر منفی بر روی بازارهای اقتصادی خواهد گذاشت. به عبارتی دیگر، حذف صفر از پول ملی بر روی متغیرهای کلان اقتصادی اثرگذار نیست و صرفا یک جراحی ظاهری در اقتصاد خواهد بود و اینکه تصور شود بر روی ارزش پول ملی، بر نقل‌وانتقالات پول، نرخ تورم و اینگونه موارد تاثیرگذار باشد صحیح نیست."

با این حال اجرایی شدن این طرح چند سالی طول خواهد کشید و باید نشست و دید که با اجرا شدن حذف چهار صفر از پول ملی آیا اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید