فاضلاب؛ متهم جدید گسترش کرونا

فاضلاب؛ متهم جدید گسترش کرونا

اخیرا تایید شده که ویروس می‌تواند همچنان در مدفوع انسان تا ۳۳ روز پس از آن که آزمایش کرونای بیمار مبتلا به کووید-۱۹ منفی بوده، وجود داشته باشد.

کد خبر : ۸۰۱۷۱
بازدید : ۸۸۴۹
فاضلاب؛ متهم جدید گسترش کرونا
نشریه «اینوایِرمِنت اینترنشنال» هشدار داده که فاضلاب‌ها، می‌توانند منبع خطری برای گسترش ویروس باشند

کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند در تلاش‌هایی که برای کنترل شیوع کووید-۱۹ صورت می‌گیرد، قابلیت بالقوه گسترش ویروس کرونا از طریق فاضلاب‌ها را «نباید نادیده گرفت.»

هرچند تلاش برای کند کردن روند سرایت ویروس عمدتا به روی جلوگیری از تماس فیزیکی افراد متمرکز بوده، اما اکنون کارشناسان دانشگاه استرلینگ هشدار داده‌اند که باید در مورد نحوه گسترش ویروس از طریق فاضلاب‌ها تحقیقات بیشتری انجام شود.

در ماه آوریل پژوهشگران پس از آزمایش به روی پنج مرکز فاضلاب پاریس خاطرنشان کردند که محتوای فاضلاب‌ها می‌تواند یک شاخص موثر هشدار زودهنگام باشد. این آزمایشات نشان داد که تمرکز ویروس کرونا در تاسیسات فاضلاب‌ها با موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همزمان بوده است.

روز سه شنبه، یک تیم دیگر در دانشگاه بَنگوُر نیز اعلام کرد محتوای فاضلاب‌ها می‌تواند به مقامات بهداشتی بریتانیا امکان دهد تا دو هفته پیش از بروز عوارض کرونا در افراد، دومین موج شیوع بیماری را پیش بینی کنند.

پرفسور ریچارد گیلیام، استاد دانشگاه استرلینگ، در مقاله‌ای در نشریه «اینوایِرمِنت اینترنشنال» هشدار داده که فاضلاب‌ها، می‌توانند منبع خطری برای گسترش ویروس باشند. پرفسور گیلیام می‌گوید: «می دانیم که ویروس کرونا می‌تواند از طریق ذرات پخش شده از سرفه و عطسه و ابزار و اشیاء آلوده سرایت کند.»

«اما اخیرا تایید شده که ویروس می‌تواند همچنان در مدفوع انسان تا ۳۳ روز پس از آن که آزمایش کرونای بیمار مبتلا به کووید-۱۹ منفی بوده، وجود داشته باشد.»

او افزود: «هنوز معلوم نیست آیا ویروس می‌تواند از راه مدفوع-دهان منتقل شود یا نه، اما می‌دانیم دفع ویروس از طریق جهار هاضمه بیشتر از دفع آن از مجاری تنفسی طول می‌کشد.»

«بنابراین، این می‌تواند راهنمایی مهم -، اما هنوز نامشخص - برای ابتلا به بیماری باشد.»

پرفسور گیلیام و همکارانش در دانشکده علوم طبیعی دانشگاه استرلینگ جهت تحقیقات بیشتر در این زمینه خواهان «سرمایه گذاری روی منابع تحقیقاتی» شده اند.

گیلیام گفت: خطر انتشار «گسترده» ویروس کرونا از طریق فاضلاب‌ها وجود دارد، زیرا بسیاری از مبتلایان به ویروس یا عوارضی ندارند یا عوارض کرونا در آن‌ها بسیار خفیف است و در خانه می‌مانند. تیم پژوهشی دانشگاه استرلینگ می‌گوید نبود تست‌های کرونا، پیش بینی محدوده گسترش بالقوه و پیامد‌های ورود ویروس به تاسیسات تصفیه فاضلاب‌ها را «دشوار» می‌کند.

نتیجه گیری‌های این تیم پژوهشی همچنین حاکی از از وجود خطرات بیشتر در مناطقی از جهان است که از فاضلاب‌های سرپوشیده و سیستم بهداشتی تخلیه فاضلاب بی بهره‌اند. مولفان این مقاله می‌گویند: «این شرایط معمولا با منابع اندک و نظام درمانی شکننده همراه است که خطر ابتلا و تلفات بالقوه را افزایش می‌دهد.»

این مقاله تحقیقی توسط پرفسور گیلیام، پرفسور مانفرد ویدمن، دکتر ونسا مورسکو، هِدِر پرسهاوس، دکتر زوئی اوهارا و دکتر دیوید الیور تالیف شده است.
منبع:ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید