زمین برای آیندگان جهنم می‌شود؟!

زمین برای آیندگان جهنم می‌شود؟!

او می‌گوید دمای کل زمین تا سال ۲۰۷۰، سه درجه افزایش خواهد یافت، اما هر انسان به طور متوسط در شرایطی زندگی خواهد کرد که ۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر است.

کد خبر : ۸۰۲۴۴
بازدید : ۹۲۵۰
زمین برای آیندگان جهنم می‌شود؟!
براساس یک مطالعه جدید که گاردین منتشر کرده، بیش از سه میلیارد نفر از جمعیت جهان تا تا نیم قرن آتی در مناطقی زندگی خواهند کرد که دمای آن «تقریبا غیرقابل‌تحمل» برای سکونت انسان خواهد بود. این همان چیزی است که دانشمندان در سال‌های اخیر بار‌ها هشدار داده‌اند و مشخصا برخی نقاط را همچون خاورمیانه، بحرانی‌تر از سایر مناطق جهان عنوان کرده‌اند.

دانشمندان می‌گویند اگر انتشار گاز‌های گلخانه‏ای کاهش پیدا نکند، دمای میانگین روزانه در محل زندگی گروه بزرگی از مردم، بالاتر از ۲۹ درجه سانتیگراد خواهد بود و این خارج از «بازه مطلوبی» است که انسان‌ها در شش هزار سال گذشته از آن بهره‌مند بوده‌اند.

تیم لنتون از نویسندگان این مقاله و محقق ارشد این پژوهش در این باره می‌گوید: امیدواریم این مطالعه، تغییرات اقلیمی را بر اساس شرایط انسانی تعریف کند. به گفته او برای این مطالعه از پیش‏بینی‏های سازمان ملل در زمینه رشد جمعیت و یک سناریوی افزایش سه درجه‏ای دما که انتظار آن می‏رود استفاده شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حتی در صورت اجرای توافق اقلیمی پاریس ۲۰۱۵، جهان باز هم در مسیر افزایش سه درجه سانتیگرادی دما قرار خواهد داشت. براساس این مطالعه، جمعیت انسانی زمین در نوار‌های باریک اقلیمی متمرکز هستند، به طوری که بیشتر مردم در نقاطی زندگی می‌کنند که میانگین دما حدود ۱۱ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است.
گروه کوچک‌تری هم در نواحی‌ای زندگی می‌کنند که میانگین دما در آن‌ها ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. بیشتر مردم جهان برای هزاران سال در این شرایط اقلیمی زندگی کرده‏اند. با این حال اگر روند گرمایش زمین باعث افزایش سه درجه‌ای دما شود، شمار گسترده‌ای از مردم در شرایطی قرار خواهند گرفت که خارج از «بازه مطلوب اقلیمی» قلمداد می‏شود.

لنتون، کارشناس اقلیمی و مدیر موسسه سیستم‏های زمین در دانشگاه اکستر، این مطالعه را با کمک کارشناسانی از چین، آمریکا و اروپا انجام داده است.

او می‌گوید: خشکی‎ها زودتر از اقیانوس گرم می‌شوند، به‌طوری‌که دمای آن‌ها سه درجه بالا خواهد رفت. انتظار رشد جمعیت در نقاطی می‌رود که حالا هم داغ هستند، مثل نواحی جنوب صحرای بزرگ آفریقا و به این ترتیب به طور متوسط هر انسان در محیطی داغ‌تر خواهد زیست.
او می‌گوید دمای کل زمین تا سال ۲۰۷۰، سه درجه افزایش خواهد یافت، اما هر انسان به طور متوسط در شرایطی زندگی خواهد کرد که ۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود استرالیا، هند، آفریقا، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از خاورمیانه جزو این گروه باشند.

این مطالعه نگرانی‌هایی را درباره نواحی فقیرتری که قادر به پناه گرفتن در برابر حرارت زیاد نیستند، ایجاد می‌کند. لنتون گفت: موضوع مطالعه برای من ثروتمندانی نیستند که می‌توانند داخل ساختمانی مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع شوند و دیگر در معرض ناملایمات بیرونی نباشند.
باید نگران کسانی باشیم که وسایل حفاظت از خود در برابر آب و هوا و شرایط اقلیمی محیط پیرامون را ندارند. او می‌گوید: پیام اصلی یافته‌های این پژوهش این است که محدود کردن عوارض تغییرات اقلیمی می‌تواند فواید عظیمی در زمینه کاهش شمار کسانی داشته باشد که پیش‌بینی می‌شود خارج از محدوده مطلوب اقلیمی قرار گیرند.
این کم و بیش شامل حدود یک میلیارد نفر در ازای هر یک درجه گرمایش ورای شرایط امروز می‏شود. پس در ازای هر یک درجه گرمایش، می‌توانیم مانع از بروز تغییرات فوق‌العاده زیادی شویم که امرار معاش مردم را به خطر می‌اندازد.
منبع: روزنامه سازندگی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید