فاصله اجتماعی در سنگاپور با ربات "اسپات"

فاصله اجتماعی در سنگاپور با ربات "اسپات"

اسپات سنگاپوری البته منحصر به فرد نیست. بوستون داینامیکس، سازندگان آن، برای ساختن ربات‌های چهارپا سال‌ها تلاش کرده اند و سال گذشته از ربات اسپات، آخرین مدل و چند منظوره‌ترین ربات خود، رونمایی کردند.

کد خبر : ۸۰۲۵۷
بازدید : ۹۰۶۱
فاصله اجتماعی در سنگاپور با ربات
در صورتی که استفاده آزمایشی از این ربات موفقیت‌آمیز باشد، به طور دایمی وظیفه نظارت بر عملکرد شهروندان را بر عهده می‌گیرد

در سنگاپور، یک ربات سگ به پارک‌ها اعزام شده است تا مردم را به رعایت فاصله‌گیری اجتماعی تشویق کند. این ماشین چهارپا که «اسپات» نام دارد، به رنگ زرد و سیاه طراحی شده است و در نقاط مختلف پارک مرکزی شهر می‌چرخد. این ربات مجهز به دوربین‌هایی است که تعداد افرادی را که در یک نقطه جمع شده‌اند، تخمین می‌زند.

ربات سگ چهارپا، با پخش مداوم صدایی بلند و رسا، مقررات قرنطینه کشور را به مردم و رهگذاران گوشزد می‌کند.

هشداری که از این ربات به گوش می‌رسد، صدای زنی است که مکرر می‌گوید: «بیایید با هم سنگاپور را سالم و در امان نگه داریم. برای امنیت خود و اطرافیان لطفا دست‌کم یک متر از یکدیگر فاصله بگیرید. متشکرم.»‌

این ربات که توسط شرکت آمریکایی «بستون داینامیکس» ساخته شده است، از دور کنترل می‌شود و در حال آزمایش از سوی آژانس‌های امنیت سایبری سنگاپور است.

اگر آزمایش این ربات در اعمال فاصله‌گیری اجتماعی موفقیت‌آمیز باشد، احتمالا به ابزاری دایمی برای اجرای تدابیر شهری ویروس کرونا در سنگاپور تبدیل خواهد شد.

با این حال، حضور این سگ‌های رباتی در شهر بدون جنجال نبوده است. روزنامه استریت تایمز سنگاپور، به تازگی ویدیویی منتشر کرده است که اولین واکنش مردم را به اسپات نشان می‌دهد. در این ویدیو مردم در حالی که خود فاصله اجتماعی را رعایت کرده‌اند و از هم چندین متر دور هستند، با دیدن این ربات چهار پا که از دور کنترل می‌شود و در محوطه پارک راه می‌رود، دچار سردرگمی و ترس می‌شوند و عقب می‌روند.

در مقابل، اما عده‌ای از رهگذاران در پارک می‌مانند و با دیدن این ربات عجیب و غریب در حال گشت زنی، از او عکس و ویدیو می‌گیرند.

گلن گرینوالد، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی، که در انتشار گسترده اینترنتی ویدیوی مربط به این این ربات نقش داشته است، آن را چنین توصیف کرده است: «یکی از چندش‌آورترین، ترسناکترین و آخر‌الزمانی‌ترین چیزی است که تا به حال دیده‌ام.»

مقام‌های سنگاپور قول داده‌اند که دوربین ربات عموما تنها برای تخمین زدن تعداد افراد حاضر در پارک است و به هیچ وجه مردم یا افرادی خاصی را ردیابی یا شناسایی نمی‌کند.

اسپات سنگاپوری البته منحصر به فرد نیست. بوستون داینامیکس، سازندگان آن، برای ساختن ربات‌های چهارپا سال‌ها تلاش کرده اند و سال گذشته از ربات اسپات، آخرین مدل و چند منظوره‌ترین ربات خود، رونمایی کردند.

ربات اسپات، علاوه بر امکان کنترل شدن از راه دور توسط انسان، خود نیز می‌تواند با استفاده از دوربین‌هایی که روی آن نصب شده است، در بعضی مواقع جابه‌جا شود و حرکت کند. شرکت سازنده این ربات‌ها امیدوار است که کسب و کار‌ها و مشاغل این محصول را برای ماموریت‌های مختلف، از جمله آزمایش نشت گاز در ساختمان‌ها یا بررسی شیر‌های دکل‌های نفتی به‌کار گیرند.

مسئولان پارک‌های سنگاپور ۳۰ پهباد به منظور شمارش تعداد بازدیدکنندگان از پارک‌ها به کار گرفته‌اند و یک ربات چهارچرخ بزرگتررا نیز که به یک خودرو کوچک می‌ماند، به دریاچه اعزام کرده‌اند تا در صورت پرسه زدن مردم در اطراف دریاچه، به آن‌ها هشدار دهد.

طبق مقررات قرنطینه در سنگاپور، کلیه شهروندان فقط می‌توانند برای رفت‌و‌امد‌های ضروری یا ورزش کردن، به تنهایی خانه را ترک کنند. مردم باید در تمام مدتی که بیرون از خانه هستند، ماسک صورت بپوشند.

سنگاپور با ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۱۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا، به‌ویژه در میان جمعیت بالای کارگران مهاجر که در خوابگاه‌های پرتراکم زندگی می‌کنند، داشته است.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید