عادت نکنیم

آنقدر به این تماس‌ها عادت کرده‌ایم که متوجه کم شدن از بین رفتن آن دیدار‌ها نیستیم. ظاهرا با دست ندادن، نبوسیدن دست مادران و پدران، همسفره شدن با کسانی که دوست داریم و... اتفاق خاصی نمی‌افتد.

کد خبر : ۸۰۳۳۹
بازدید : ۴۳۴۳
حسن لطفی | قصد ندارم حکم صادر کنم و بگویم عادت بد است. حتی بدترین خصوصیات انسانی هم ذره‌ای خوبی دارد. عادت که خصوصیت بدی هم نیست. خیلی وقت‌ها به داد آدم می‌رسد و شرایط سخت را آسان می‌کند. در دشواری‌ها، ناملایمات، فراغ و جدایی، شرایط جوی بد و. می‌تواند کنار و همراه آدم باشد و نگذارد وضع از آنچه هست بدتر شود.
درست عین وقتی که از راهرو پرنور وارد سالن سینما می‌شویم و چراغ‌ها خاموش است. در ساده‌ترین حالت، اگر عادت کردن چشم به شرایط سالن نبود تا ابد هم نمی‌توانستیم صندلی خالی‌ای پیدا کنیم و به تماشای فیلم بنشینیم.
اما همین عادت مثل تمام چیز‌های دیگر دنیا روی بدی هم دارد. روی بدی که چند روز قبل در گفتگو با رفیقی بیشتر متوجهش شدم. او دست ندادن در روزگار کرونایی را موهبتی می‌دانست که باعث حذف اقدام بیهوده‌ای شده است. دلخوش به این بود که با خلاص شدن از شر ویروس کرونا، عمر دست دادن با یکدیگر هم به سر می‌رسد.
دلم از تحلیل و آرزویش گرفت. برای آنکه از دست دادن دفاع کرده باشم، تبدیل به وکیل مدافع این عمل انسانی شدم و برایش دلایل مبسوطی ارایه کردم. اینکه آن رفیق از حرف‌هایم قانع شد یا نشد چندان مهم نیست. مهم این است که پس از حرف او نگران تمام چیز‌های خوبی هستم که می‌تواند با عادت در زمانه کرونا عمرشان به سر برسد.
نگران دیدار‌های نوروزی، افطار‌های ماه رمضان، گرفتن و بوسیدن دست مادران، پدران و عزیزان، تماشای فیلم در سالن سینما و مسابقه فوتبال در استادیوم و. هستم. می‌ترسم عین زمانی بشود که تلفن و موبایل آمد و سر زدن به عزیزان و دیدن روی ماه‌شان را از ما گرفت.
دل‌مان خوش است که از حال هم خبر داریم. اما لذت نفس‌کشیدن در یک فضا و دیدن چهره یکدیگر را از نزدیک از دست داده‌ایم. آنقدر به این تماس‌ها عادت کرده‌ایم که متوجه کم شدن از بین رفتن آن دیدار‌ها نیستیم. ظاهرا با دست ندادن، نبوسیدن دست مادران و پدران، همسفره شدن با کسانی که دوست داریم و... اتفاق خاصی نمی‌افتد.
خورشید به موقع طلوع و غروب می‌کند. همه چیز سر جایش است. اما این ظاهر قضیه است. در باطن خورشید بر انسان‌هایی می‌تابد که عادت چیز‌های خوب زیادی را از آن‌ها گرفته است. پس بهتر است مراقب زمانه بعد از کرونا باشیم. نباید به بعضی چیز‌ها عادت کنیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید