پزشکانِ ایتالیایی تأیید کردند: بیماریِ کاوازاکی ناشی از ویروسِ کروناست

پزشکانِ ایتالیایی تأیید کردند: بیماریِ کاوازاکی ناشی از ویروسِ کروناست

در همان بدوِ امر پزشکان با تردید اعلام کردند که احتمالاً ویروسِ کرونا به دلیلِ تحریکِ بیش‌از‌اندازه سیستمِ ایمنیِ بدنِ کودکان در ایجاد این اختلال نقش داشته، اما شواهدِ واضح برای برقراری ارتباط بین این دو پدیده وجود نداشت. پزشکان می‌گویند ارتباطِ بین ویروس و وضعیتِ التهابی باید جدی گرفته شود، به‌خصوص که در بسیاری از نقاطِ جهان کشور‌ها در حال برداشتنِ محدودیت‌های قرنطینه هستند. آن‌ها البته تأکید کرده‌اند که این بیماری بسیار نادر است و از هر ۱۰۰۰ کودک فقط ۱ نفر تاکنون به آن مبتلا شده‌اند و از این تعداد نیز فقط بخشی به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند.

کد خبر : ۸۰۳۶۷
بازدید : ۵۶۴۷
پزشکانِ ایتالیایی تأیید کردند: بیماریِ کاوازاکی ناشی از ویروسِ کروناست
فرادید | پزشکان در ایتالیا برای نخستین‌بار شواهدِ واضحی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد بینِ کووید-۱۹ و یک اختلالِ التهابیِ جدی که منجر به بستری شدنِ تعدادی از کودکان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه شده است، ارتباط وجود دارد.

این وضعیتِ مرموز ماه گذشته پدیدار شد و باعثِ بستری شدنِ تعدادی از کودکان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌هایی در انگلستان، آمریکا و ایتالیا شد. این بیماری با علائمِ مختلفی از قبیلِ تب، جوش، قرمزی چشم‌ها، لبِ ترک‌خورده و درد در ناحیه شکم است که بسیارِ شبیه علائمِ بیماریِ قبلاً شناخته‌شدۀ کاوازاکی است.

در همان بدوِ امر پزشکان با تردید اعلام کردند که احتمالاً ویروسِ کرونا به دلیلِ تحریکِ بیش‌از‌اندازه سیستمِ ایمنیِ بدنِ کودکان در ایجاد این اختلال نقش داشته، اما شواهدِ واضح برای برقراری ارتباط بین این دو پدیده وجود نداشت.
بیشتر بخوانید:

آخرین شواهدی که از شهرِ برگامو، شهری در ایتالیا که بیشترین مواردِ ابتلا به کووید ۱۹ در آن ثبت شده است، به دست آمده، نشان می‌دهد که از زمانِ شیوعِ بیماری در این شهر، هر ماه ۱۰ موردِ جدید به مبتلایان به بیماریِ شبیهِ کاوازاکی در این شهر اضافه شده است. این‌درحالیست که طیِ ۵ سال گذشته هر ۳‌ماه ۳ مورد از این بیماری گزارش شده بوده است.

از ۱۰ کودکی که بین اواسطِ فوریه تا اواسطِ آوریل تحتِ درمان قرار گرفته بودند، ۸ نفر در بدنِ خود آنتی‌بادیِ ویروس را داشتند. پزشکان می‌گویند، دو موردِ منفی نیز احتمالاً نتیجه آزمایشِ غلط است.

دکتر لورنزو دی آنتیگا، رئیسِ بخشِ سلامتِ کودکان در بیمارستانی در ایتالیا که این پژوهش در آن انجام شده است، می‌گوید: «مطالعاتِ ما برای نخستین‌بار شواهدِ واضحی از ارتباطِ بین سارس-کووی-۲ و این وضعیتِ التهابی را مشخص می‌کند و ما امیدواریم این نتایج به پزشکان در سراسر جهان کمک کند.»

«من تردید ندارم که بیماریِ کاوازاکی در این بیماران در نتیجه سارس-کوویی-۲ رخ می‌دهد.»

پزشکان می‌گویند ارتباطِ بین ویروس و وضعیتِ التهابی باید جدی گرفته شود، به‌خصوص که در بسیاری از نقاطِ جهان کشو‌رها در حال برداشتنِ محدودیت‌های قرنطینه هستند. آن‌ها البته تأکید کرده‌اند که این بیماری بسیار نادر است و از هر ۱۰۰۰ کودک فقط ۱ نفر تاکنون به آن مبتلا شده‌اند و از این تعداد نیز فقط بخشی به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده‌اند.

دکتر آنالیسا گِرواسونی، متخصص کودکان در بیمارستان مذکور، گفته است: «تجربه‌های من نشان می‌دهد که فقط بخشِ کوچکی از کودکانی که با ویروسِ سارس-کووی-۲ آلوده شده‌اند، نشانه‌های بیماریِ کاوازاکی را نشان می‌دهد. با‌این‌حال، مهم است که بدانیم پیامد‌های ویروس در کودکان چیست.»

بیماریِ کاوازاکی که نوزدان را درگیر می‌کند، باعثِ تورم رگ‌های خوی شده و در برخی موارد باعثِ تورم قلب می‌شود. درمانِ سریع از کشنده شدنِ بیماری پیشگیری می‌کند. علتِ این بیماری هنوز شناخته‌شده نیست، اما مطالعات نشان می‌دهد که واکنشِ التهابیِ بعد از عفونت که باعثِ واکنشِ بدن علیه خودش می‌شود، احتمالاً منشأ این بیماری است.
تعداد افرادِ مبتلا به این بیماری از زمانِ شیوعِ بیماریِ کووید ۱۹ در آمریکا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و سوئیس افزایش یافته است. مواردِ جدید نوزادان را درگیر نکرده بلکه کودکان در سنین مدرسه را دچار کرده است.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید