اکران آنلاین، آخرین امید "زیر نظر"

تفاوت مهم این فیلم با دو اثر دیگری که در سینمای آنلاین اکران شدند، این است که از اکران «زیر نظر» چند ماه می‌گذرد و فیلم قبلا به صورت عمومی به نمایش درآمده است، اما به دلایلی مانند شرایط خاصی که زمان اکران فیلم وجود داشت، «زیر نظر» فروش قابل توجهی در گیشه نداشت.

کد خبر : ۸۰۴۲۸
بازدید : ۱۱۵۵
پس از دو فیلم «خروج» و «طلا»، حالا «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی، سومین فیلمی است که به سینمای آنلاین راه پیدا کرده و قرار است از روز دوشنبه در سرویس‌های وی‌او‌دی نمایش داده شود.
تفاوت مهم این فیلم با دو اثر دیگری که در سینمای آنلاین اکران شدند، این است که از اکران «زیر نظر» چند ماه می‌گذرد و فیلم قبلا به صورت عمومی به نمایش درآمده است، اما به دلایلی مانند شرایط خاصی که زمان اکران فیلم وجود داشت، «زیر نظر» فروش قابل توجهی در گیشه نداشت.

شکست امید گیشه ۹۸
حضور بازیگر محبوبی مانند رضا عطاران در فیلم، مهم‌ترین ویژگی «زیر نظر» بود که باعث می‌شد پیش از اکران، فروش خوبی برای فیلم پیش‌بینی شود و جزو امید‌های گیشه سال ۹۸ باشد، اما در اکران عمومی اتفاق دیگری رقم خورد. «زیر نظر» در دو ماه اکران، تنها ۸.۵ میلیارد تومان فروخت که این رقم برای فیلمی با بازی پول‌سازترین بازیگر سال‌های اخیر سینمای ایران، اصلا عدد قابل توجهی به حساب نمی‌آید.
این فیلم سال ۹۷ ساخته شد و جزو گزینه‌های اکران نوروز ۹۸ بود، اما در نهایت از اکران عید نوروز حذف شد. پس از نوروز امید‌ها به نمایش این فیلم در اکران عید فطر بود، اما باز هم جای این فیلم در فهرست اکران عید فطر خالی بود. سرانجام «زیر نظر» مهرماه ۹۸ پروانه نمایش گرفت. باتوجه به طولانی شدن روند صدور پروانه نمایش، این شائبه به وجود آمد که احتمالا اصلاحیه و ممیزی‌هایی در فیلم اعمال شده است.

اکران «زیر نظر» در شرایط نامناسب
فیلم «زیر نظر» چهارم دی‌ماه سال ۹۸، به صورت عمومی اکران شد و در اولین ماه اکران، روز‌های پرالتهابی را پشت سر گذاشت. به دلیل وقایع آبان و قطعی سراسری اینترنت در کشور، شرایط طوری بود که اولویت یا دغدغه مردم سینما رفتن نبود. پس از آن هم اتفاقات مهم دیگری مانند شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی رخ داد که باعث شد در کشور عزای عمومی اعلام شود و سینما‌ها تعطیل شوند.
پس از بازگشایی سینما‌ها هم تاثیر این اتفاقات در جامعه از بین نرفته بود و سینما‌ها روز‌های بی‌رونقی را تجربه می‌کردند. این شرایط «زیر نظر» را با توقف و سپس افت فروش روبه‌رو کرد. به هر حال فیلم در همین وضعیتی که اتفاقی پیش آمده بود به مدت دو ماه روی پرده سینما‌ها بود تا این که شیوع ویروس کرونا سینما‌ها را به تعطیلی کشاند.
حتی اگر فرض کنیم ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد و سینما‌ها طبق روال عادی خود آثاری را اکران می‌کردند، اواخر اسفند کمدی پر فروش «خوب، بد، جلف ۲» اکران شد و پس از آن هم فیلم‌های اکران نوروزی ۹۹ در راه بودند، بنابراین «زیر نظر» عملا شانس خود را برای فروش از دست داده بود و رقم فروش نمی‌توانست خیلی بالا برود.

تغییر هویت سینمای آنلاین
اکنون «زیر نظر» پس از دو ماه نمایش در سینماها، زمانی که به طور طبیعی یا باید تا زمان بازگشایی سینما‌ها منتظر می‌ماند یا قید ادامه اکران را می‌زد، قرار است در سینمای آنلاین به اکران خود ادامه دهد. با توجه به این که «زیر نظر» قبلا اکران شده، می‌توانست برای توزیع در نمایش خانگی آماده شود، اما به نظر می‌رسد صاحبان فیلم، اکران آنلاین را فرصت تازه‌ای برای فروش فیلم دیده‌اند و قصد دارند آخرین شانس خود را برای فروش بیشتر امتحان کنند.
این در حالی است که در ابتدا، قرار بود اکران آنلاین فرصتی باشد برای تماشای آثاری که تا به حال به نمایش درنیامده‌اند و برای اولین بار از طریق سرویس‌های وی‌اودی دیده شوند، اما اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد و فیلم‌هایی که در اکران عمومی شکست می‌خورند، نمایش خود را به اسم سینمای آنلاین در وی‌اودی‌ها ادامه دهند، معنای اکران آنلاین به کل تغییر خواهد کرد و سینمای آنلاین به حاشیه خواهد رفت.
باید تفاوتی میان نمایش خانگی و سینمای آنلاین وجود داشته باشد و مرز میان آن‌ها مشخص باشد، نه این که برای تماشای فیلم‌ها در نمایش خانگی، به نوعی بلیت‌فروشی انجام شود.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید