چند قدم تا شکست کرونا؟!

گرچه ذکر این نکته لازم است که حدود ۲۵‌درصد از افراد مبتلا علائم ندارند، ۵۵‌درصد علائم خفیف دارند و علائم رشد ویروس کرونا در بدن تنها در ۲۰‌درصد از مردم با شدت بالا ظهور پیدا می‌کند.

کد خبر : ۸۰۵۱۸
بازدید : ۵۴۲۵
بیژن صدری‌زاده | کرونا یک ویروس نوپدید است و تمام معضلات موجود نیز ریشه در نوپدید بودن این ویروس دارد. ویروس جدید کرونا، گرچه به خانواده بزرگ ویروس کرونا تعلق دارد، اما ابعاد جدید و جهش‌یافتگی آن وضعیت مواجهه با این ویروس منحوس را بغرنج‌تر کرده است، از طرفی دیگر، جامعه انسانی پیش از این با کووید ۱۹ آشنایی نداشت و در برابر آن مصون نبود، چون جامعه با این ویروس آشنا نبود، نتوانست در برابر حمله آن مصونیت داشته باشد ما نمی‌دانستیم با چه ویروسی مواجه هستیم و دشمن برای ما ناشناخته بود.
با این حال و حالا که چند ماه از حمله این دشمن ناشناخته می‌گذرد، دیگر کرونا، آن ویروس ترسناک نیست، کرونا پس از مدتی مجبور می‌شود تا خود را با جامعه‌ای که به آن حمله‌ور شده است، مطابقت بدهد، پس از مدتی نیز کرونا خواهد پذیرفت که محکوم به شکست است. شعار در خانه بمانیم نیز بیشتر متوجه این نکته بود که با درخانه ماندن، امکان ابتلای تعداد زیادی از افراد به این ویروس در مدت کوتاه کاهش می‌یابد.
در واقع اگر در خانه نمی‌ماندیم، ممکن بود با افزایش ناگهانی ابتلا، تعداد بیماران بالا برود و امکانات درمانی و مراقبتی از این تعداد افزایش یافته را نداشته باشیم. گرچه ذکر این نکته لازم است که حدود ۲۵‌درصد از افراد مبتلا علائم ندارند، ۵۵‌درصد علائم خفیف دارند و علائم رشد ویروس کرونا در بدن تنها در ۲۰‌درصد از مردم با شدت بالا ظهور پیدا می‌کند.
این ۲۰ درصد به ناچار نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارند و از میان آن‌ها نیز تنها ۴‌درصد راهی بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند. با این حال ویروس کار خود را در جامعه می‌کند و هر فردی، چه با علامت و چه بدون آن در مواجهه با این ویروس می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.
به گفته و تاکید سازمان جهانی بهداشت، اگر ۴۰ تا ۸۰‌درصد افراد یک جامعه به این ویروس آلوده شوند، خطر اصلی رفع می‌شود، زیرا بخش عمده‌ای از جامعه با ویروس مواجه شده‌اند و در برابر آن مصون هستند، اسم چنین پدیده‌ای ایمنی جمعی است. در این شرایط، ویروس محکوم به نابودی و رها کردن جامعه می‌شود و وضعیت جامعه ما نیز چندان فاصله‌ای با رسیدن به ایمنی جمعی ندارد و امیدوارم طی چهار الی هشت هفته دیگر همه‌گیری پایان یابد.
با پایان یافتن همه‌گیری، ویروس جدید کرونا می‌تواند مانند سایر اعضای خانواده‌اش، آنفلوآنزا و سرماخوردگی در روز‌های سرد سال شیوع پیدا کند، اما دیگر این ویروس آن ابهت گذشته را ندارد، جامعه‌ای که در برابر این ویروس مصون شده باشد، چندان ترسی از شیوع دوباره آن به دل راه نخواهد داد.
تا رسیدن به آن روز باید مراقب گفته‌ها و اظهارنظر‌های شخصی باشیم و به گفته‌های منابع معتبر، مثل سازمان جهانی بهداشت اتکا کنیم. هنوز بسیاری از ابعاد این ویروس جدید ناشناخته است و تنها با گذر زمان می‌توانیم اطلاعات‌مان را نسبت به آن تکمیل کنیم، تا آن زمان انتشار نظرات من باب ویروس جدید کرونا باید با دقت بالایی صورت بگیرد و مردم را مأیوس و وحشت‌زده نکند.
ترس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و همین قضیه بدن افراد را برای حمله ویروس کرونا آماده می‌کند. آرزوی تولید واکسن کرونا نیز آرزو نیست، این یک واقعیت است که به امید خدا به‌زودی واکسن کرونا آماده خواهد شد، اما به دلیل محدودیت در دسترسی و میزان تولید به احتمال زیاد این واکسن مثل واکسن آنفلوآنزا دراختیار افراد آسیب‌پذیر قرار خواهد گرفت، اما تولید داروی ضدکرونا این محدودیت‌ها را ندارد.
اگر این دارو تولید شود، می‌تواند به راحتی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد. امیدوارم این روز زودتر برسد، اما تا رسیدن این زمان، مهم‌ترین کار رعایت بهداشت فردی، شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است، این ویروس منحوس با اتکا با همین توصیه‌های ساده قابل شکست است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید